דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

מענקי החזרה לעוטף הובטחו בדצמבר, אך צפויים להתחיל רק במאי

יותר מ-20 אלף תושבים כבר חזרו לעוטף, ותוכנית המענקים עוד מתעכבת, כנראה בשל התנגדות האוצר להיקף הפיצויים | המדינה פרסמה טיוטה להסכם, אבל יש עוד כמה שלבים לפני שהכסף יגיע לתושבים

מרחב שהוסב עבור בית הספר העורפי בקיבוץ גבולות (צילום: דוד טברסקי)
מרחב שהוסב עבור בית הספר העורפי בקיבוץ גבולות, שבו לומדים ילדי המועצה האזורית אשכול ששבו לבתיהם (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

שלושה חודשים לאחר שהוכרז על מענקים לתושבי העוטף שישובו לבתיהם, אך עדיין אין יכולת לקבל אותם. מנגנון המענקים טרם אושר, וגם כשיאושר – ייקח זמן ליישם אותו.  מענקים ראשונים צפויים להינתן לכל המוקדם בחודש מאי.

בסוף דצמבר, המדינה הכריזה שתעניק מענקים חד פעמיים לתושבים שיבחרו לשוב לביתם לפני תום מועד הפינוי. התקציב שיועד למענקים האלו היה אמור לעמוד על 2.15 מיליארד שקלים. גודל המענק, כך הוחלט, ייקבע על פי תאריך החזרה לבית וגודל המשפחה.

שלושה חודשים עברו מאז, יותר מ-20 אלף תושבים כבר חזרו, ואף מענק לא הועבר. יותר מכך, לאף אחד מהחוזרים אין אפשרות אפילו לבחון את זכאותו למענק – מכיוון שלא נוצר מנגנון להגשת בקשה.

הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בסירוב של משרד האוצר לקדם את המתווה, בשל ויכוח על היקף הפיצויים. גורמים בכירים המעורים בנושא מסרו ל'דבר' לפני שבוע שמדובר בעניין בירוקרטי, ותוך כמה ימים מנגנון התשלומים יוסדר. באוצר בחרו שלא להגיב לשאלת 'דבר' מהי סיבת העיכוב, והפנו את האחריות לביטוח הלאומי. בביטוח הלאומי הודפים את הביקורת, וטוענים שבמשך חודשים לא איפשרו להם להיות מעורבים בהחלטות לגבי גיבוש מנגנון הפיצויים.

כדי להבין את השתלשלות העניינים, צריך לחזור ל-29 לדצמבר, אז הועברה החלטת הממשלה 1193, לפיה יישובים במרחק 4-7 ק"מ בדרום יוכלו לשוב לבתיהם באופן הדרגתי. על פי המדרג שנקבע, מי ששב לביתו יקבל עבור כל יום 200 ש"ח למבוגר ו-100 ש"ח לילד, בדומה למענקי האכלוס למפונים. לטענת הביטוח הלאומי, הוא קידם את יישום ההחלטה ועמד לפרסם אותו, אבל הדבר התעכב בשל כוונת הממשלה להעביר החלטה מתוקנת.

ב-29 בפברואר עברה החלטת ממשלה מתוקנת (החלטה 1478) לגבי מענקי השיבה, בה מצוין שכל התושבים שפונו מהדרום יכולים לחזור לביתם, למעט יישובים אדומים כגון: בארי, ניר עוז וכפר עזה, שחיים כרגע בפתרון אכלוס זמני. לפי ההחלטה, מי שישוב לביתו יקבל מענק חד פעמי, בהתאם למועד בו יצא מבית המלון.

ב-7 במרץ הממשלה החליטה לקדם תיקון נוסף, אך הפעם הביטוח הלאומי התעקש שמועד התשלום יפורסם כחלק מהיערכות כוללת. היערכות כזו צריכה לכלול קביעת ופרסום הליך החקיקה הנדרש; פיתוח מערכות ממוחשבות שיוכלו לשלם לכל תושב חוזר בהתאם להרכב המשפחתי ולמועד חזרתו; ופיתוח מערכת למעבר נתונים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים.

עוד לא קרו: אישור בוועדת העבודה והרווחה, גיבוש מנגנון בביטוח הלאומי

תהליך גיבוש מתווה המענקים לא היה אמור להימשך כל כך הרבה זמן. הוחלט להעביר אותו בהליך החקיקה המהיר ביותר שקיים בידי המדינה, תהליך שדרכו הועברו פיצויים לנפגעי המלחמה.

לפי ההליך, אחרי שהממשלה תפרסם את החלטתה, היא תיכנס לדיונים על תוכנה מול משרד האוצר והמשפטים. בדיונים אלו יקבעו אופני היישום, מועדים, קריטריונים לוועדת חריגים ועוד. לאחר מכן, הנוסח הסופי אמור לעבור לאישור הביטוח הלאומי, שאמון על הקמת מערך התשלומים. האישור היה אמור לקחת לכל היותר מספר שעות. לאחר אישור ההחלטה ופרסומה, היא אמורה לעבור לאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

בפועל, הליך האישור התעכב מאוד. החלטת הממשלה האחרונה בדבר מנגנון המענקים (החלטה 1504) התקבלה ב-7 למרץ. רק בתחילת השבוע האחרון הממשלה פרסמה את טיוטת הסכם המענקים, כשהמועד האחרון להערות הציבור היה ביום חמישי.

לפי מסמך הטיוטה, ובדומה למספרים שפורסמו מוקדם יותר החודש, תושבים שהספיקו לחזור עד ה-17 במרץ יקבלו מענק של 15,360 שקלים למבוגר ו-7,680 שקלים לילד. מ-18 במרץ המענק ייחתך בדיוק בחצי, ל-7,680 ש"ח למבוגר ו-3,480 לילד. ב-2 באפריל הוא ירד ל-3,480 ש"ח למבוגר ו-1,920 ש"ח לילד, ומה-1 במאי עד ה-1 ביוני ל-1,920 למבוגר ו-960 לילד. מועד החזרה יקבע על פי היום שבו המפונים ביקשו להפסיק לשהות במלון או לקבל מענק אכלוס.

טרם נקבע מועד לדיון בוועדת העבודה והרווחה על המנגנון. גם לאחר שיאושר, לביטוח הלאומי תידרש תקופת היערכות לפיתוח מנגנון התשלומים והעברתם לתושבים. גם אם המנגנון יפותח במהלך השבועיים הקרובים, למדינה יהיה זמן מועט להסדיר אותו עד פגרת חג הפסח. אם כך, לא צפויים להתבצע תשלומים לפני מאי, חמישה חודשים אחרי שהמדינה הכריזה לראשונה על מענקים לתושבי העוטף שיחזרו לבתיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!