דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / הממשלה אישרה: תכנית לאומית לקידום תחום התחבורה החכמה

תקציב התכנית החדשה צפוי לעמוד על כרבע מיליארד ש"ח שיתפרשו על פני 5 שנים • התכנית כוללת, בין היתר, הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי, הקצאת תקציבי מחקר, והקצאת כספים לחברות פרטיות שיפעילו תכניות בתחום • אך האם לא הגיוני יותר שהמדינה תהיה בעלת התשתית הטכנולוגית של התחבורה החכמה?

שלום לפקקים? (צילום: פלאש 90 / shuterstock).
שלום לפקקים? (צילום: פלאש 90 / shuterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) תכנית לאומית לתחבורה חכמה, לקידום וחיזוק תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובמטרה להטמיע פתרונות חדשניים במערך התחבורה הישראלי. תקציב התכנית החדשה צפוי לעמוד על כרבע מיליארד שקלים שיתפרשו על פני חמש שנים.

"אני מברך על המהלך החשוב הזה. יש לישראל יתרון יחסי ביכולת לייצר מוצרים קונספטואליים" אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "הדבר הזה נובע מהסביבה העסקית שייצרנו כאן, ולכן על הממשלה לאפשר לדבר הזה לצמוח ולמנוע עודף רגולציה בתחום. עשינו את זה בסייבר, ונעשה את זה גם כאן. אנחנו נסיר חסמים לתעשייה הזאת שמתפתחת במהירות עצומה, והיא תסייע ליישם תחבורה חכמה בכבישי הארץ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר כי "טכנולוגיות תחבורה תורמות לבטיחות בדרכים, להקלה על גודש התנועה ואיכות האוויר אותו אנו נושמים. ממשלת ישראל ומשרד התחבורה ימשיכו להשקיע במחקר ופיתוח טכנולוגיה לטובת כל אזרחי המדינה".

שני מספרים משמעותיים הניעו את ממשלת ישראל להכין תכנית לכניסת אמצעי תחבורה חכמה לישראל: נזקי הפקקים והתאונות שהוערכו, על ידי משרד התחבורה בשנת 2012, ב-35 מיליארד שקלים, ומאז הם רק עלו; והמחזור של שוק התחבורה העולמי, שעל פי הערכות יגיע לכ-30 טריליון אירו בשנת 2030, מהם חצי טריליון רווח, כלומר קצת יותר מ2 טריליוני שקלים.

תקציב התכנית אמור לעמוד על כרבע מיליארד שקלים לחמש שנים, שיתווספו למנהלת "התכנית הלאומית לתחליפי נפט", שתוסיף לשמה את המילים "ולתחבורה חכמה".  בראש ועדת ההיגוי של התכנית יעמדו מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר. עוד ייקחו בה חלק נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), נציג הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית וסמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה. הוועדה תחויב להגיש דוח התקדמות התחום בישראל מדי שנה.

תחנת אוטובוס בפתח תקווה (צילום: דבר ראשון)
בדרך לפתרון חכם יותר? תחנת אוטובוס בפתח תקווה (צילום: דבר ראשון)

יעדי התכנית הלאומית לתחבורה חכמה יכללו מרכז ניסויים לרכב אוטונומי, פיתוח מאגרי מידע בנושאי תחבורה באמצעות איסוף נתונים או רכישתם, הקצאת תקציבי מחקר, הקצאת כספים לחברות פרטיות שיפעילו תכניות חלוץ (פיילוטים) בתחומי תחבורה חכמה, שיווק של פעולת התעשייה הישראלית בתחום זה ברחבי העולם.

החלטת הממשלה משתלבת במגמה הכללית של הפחתת התלות בנפט. במקרה זה לא מדובר בדלקים חלופיים, אלא בפתרונות שיפחיתו את כמות הנְסוּעָה (קילומטרז',  סך הקילומטרים שרכב נסע בתקופת זמן מסוימת). השילוב בין הנזק שנרגם מריבוי כלי רכב פרטיים, לבין הטכנולוגיות החדשות צפוי להוליד פתרונות חדשניים. על פי דברי ההסבר להחלטת הממשלה, יצרניות הרכב בעצמן עוברות שינוי לכיוון של ספקיות של פתרונות ניידות.

השינויים בתחום התחבורה כוללים מעבר לשימוש בהנעה חשמלית, שלא מזהמת בכביש, ועשויה שלא לזהם כלל, ככל שיותר מהחשמל יופק באנרגיה מתחדשת. שינויים נוספים שמתפתחים הם רכבים מתוקשבים, נהגים אוטונומיים, והסדרי תחבורה שיתופיים. השילוב בין אלו לבין הגודש בכבישים מאפשרים חשיבה על אופנים חדשים בהם ננוע ממקום למקום, שאינם דווקא רכב פרטי, אלא שילוב בין אמצעי תחבורה ציבורית שונים.

קדמה למען מי בדיוק ?

בעוד שרכבים אוטונומיים צפויים לבטל, במהלך העשור הבא, כמעט את כל משרות הנהגים מסיבות טכנולוגיות, מתקיים ניסיון "להקדים מכה למכה" באמצעות חברת UBER, שמנסה להכניס לישראל את השירות UBER X, המבוסס על הסעת נוסעים בתשלום בכל רכב פרטי, פעולה המנוגדת לחוק הישראלי כיום, ומבוססת על היעלמות המדינה מפיקוח על הסעה ציבורית של נוסעים.

אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.
אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.

בארה"ב, נהגי UBER  מוחים כנגד תנאי העסקה ירודים וכנגד השיטה בין אין יחסי עובד-מעביד בינם לבין התאגיד, ולכן אינם זכאים לזכויות סוציאליות. מנגד, קידום פתרונות תחבורה שיתופית עשוי להקל רבות על ציבור הנוסעים. כאן מתעוררת דילמה תפיסתית.

הכבישים עצמם שייכים למדינה, בעוד שאפליקציות שמשפיעות רבות על הנסועה, כמו WAZE, נרכשה על ידי גוגל ומנוהלת בהתאם לרצונות שלה. החלטת הממשלה ממשיכה את הקו של מדיניות ההפרטה, באמצעות עידוד יזמים פרטיים לקדם פתרונות תחבורה.

הבעיה עשויה להיות שקידום הפתרונות הללו יהיה כפוף לאינטרס הכלכלי של חברה פרטית. כשם שהמדינה מחזיקה בתשתית הכבישים לטובת הכלל, היא יכולה להיות בעלת התשתיות הטכנולוגיות של התחבורה החכמה, שיופעלו לטובת הכלל, בעוד יזמים פרטיים יכולים להיות מועסקים כקבלני מחקר ופיתוח.

מחר (שני), תחשוף עיריית תל אביב-יפו את פרטי מערך הרכב השיתופי העירוני הראשון בארץ – "אוטותל", במסגרתו יוצגו לוחות הזמנים של הפרויקט על כל שלביו וכן ייחשף הרכב הייעודי. אף שלא מדובר באמת בתחבורה שיתופית, זו יוזמה מעניינת של סבסוד ציבורי ל-260 מכוניות מיני שיופעלו על ידי הספקית CAR2GO, שיוקצו להן כ-500 חניות ברחבי העיר. המכוניות יאפשרו , בשלב הראשון, השכרות קצרות טווח למנויי השירות למשך מקסימלי של 90 דקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!