דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

83% מהערבים ו-72% מהיהודים במקומות עבודה משותפים מעידים על יחסים טובים

לפי סקר 'יוזמות אברהם' ו'אפקאר', רוב הנשאלים לא שינו את דעתם על הקבוצה השנייה בעקבות 7 באוקטובר | עוד נמצא כי השקעה מצד ההנהלה ביחסי יהודים-ערבים מגבירה את תחושת השייכות של העובדים

נשים בדואיות עובדות בסניף רשת הסופרמרקטים 'קינג סטור' בבאר שבע, 2015. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר, Flash90)
נשים בדואיות עובדות בסניף רשת הסופרמרקטים 'קינג סטור' בבאר שבע, 2015. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר, Flash90)
יניב שרון

סקר חדש מגלה מגמות חיוביות בעיקרן ביחסים בין עובדים יהודים וערבים במקומות עבודה משותפים. הסקר נערך על ידי ארגון 'יוזמות אברהם' ומכון 'אפקאר', 5 חודשים לתוך המלחמה.

83% מכלל העובדים הערבים ו-72% מבין היהודים דיווחו שמצב היחסים בין ערבים ויהודים במקום עבודתם טוב או טוב מאוד. 1% בלבד בקרב הערבים ו-2% בלבד בקרב היהודים העידו על ״היחסים רעים״, והשאר דיווחו על יחסים סבירים.

הסקר כלל 660 נשאלים יהודים ו-607 נשאלים ערבים, כולם עובדים בחברות וארגונים מעורבים מענפי המסחר והתעשייה, הבריאות, התחבורה, ההייטק והמגזר הציבורי. הסקר לא כלל את עובדים בחינוך ובהוראה.

הרוב מרגישים מעט מתח אם בכלל, רבים נמנעים משיח על המלחמה

מרבית הנשאלים העידו כי לא חוו מתח בין יהודים לערבים (36%) במקום העבודה, או כי חוו מתח כזה במידה מועטה (27%). רק כ-15% מהעובדים היהודים או הערבים העידו כי חוו מתח בין הקבוצות במידה רבה או רבה מאוד.

46% מהנשאלים הערבים העידו כי הם מרגישים בנוח לדבר בערבית במקום העבודה, לעומת 6% שלא מרגישים בנוח. 48% מהנשאלים היהודים ציינו כי לא הפסיקו התקשרות מסחרית עם ערבים בעקבות המלחמה, בעוד 10% ציינו כי הפסיקו לחלוטין.

15% מהנשאלים הערבים העידו שנתקלו במקרי אפליה במקום העבודה, לעומת 8% מהנשאלים היהודים. 55% מהנשאלים היהודים העידו שלא נתקלו באפליה כזו, וכך גם 39% מהערבים.

רוב הנשאלים (56% מהיהודים ו-76% מהערבים) אמרו שדעותיהם על הקבוצה השנייה לא השתנו בעקבות ה-7/10. 34% מהעובדים היהודים העידו כי דעותיהם כלפי העובדים הערבים השתנו לרעה, ו-10% בלבד מקרב העובדים הערבים העידו כי השתנה לרעה יחסם לעמיתיהם היהודים. 9% מהעובדים הערבים אף אמרו שדעותיהם כלפי חבריהם היהודים השתנו לטובה.

באופן כללי נראה שהעובדים נמנעים מלדבר על טבח ה-7 באוקטובר ועל המלחמה. מחצית מהערבים וכ-39% מהיהודים דיווחו שלדעתם אין צורך לדבר על המצב במקום העבודה. 60% מהעובדים הערבים ו-48% מהעובדים היהודים אכן לא נכנסו לשיח כזה. אלה שכן שוחחו בנושא, מעידים שהשיח היה חיובי (44% מהערבים ו-40% מהיהודים) או נייטרלי (42% מהערבים ו-39% מהיהודים). רק 13% מהערבים ו-17% מהיהודים טענו שהשיח היה שלילי.

יהודים שחשו שההנהלה משקיעה בהכללה, דעותיהם על ערבים פחות השתנו לרעה

ממצא חשוב נוסף הוא כי במקומות עבודה שבהם העובדים נוטים לחוות תחושת שייכות מוגברת למקומות עבודה שבהם מורגשת מצד ההנהלה השקעה ביחסי יהודים-ערבים. כך, 47% מהעובדים היהודים שסבורים שמקום עבודתם משקיע בגיוון מרגישים שייכים למקום עבודתם במידה רבה מאוד, לעומת 37% מהיהודים שאינם סבורים כך. גם בקרב העובדים הערבים הנתונים דומים – 51% מהעובדים שסבורים שמקום עבודתם משקיע בגיוון מרגישים שייכים במידה רבה מאוד למקום עבודתם, זאת לעומת 42% מאלה שאינם סבורים כך.

כמו כן, בקרב עובדים יהודים שמרגישים השקעה בגיוון והכללה מצד הנהלת מקום העבודה שלהם, העמדות, הדעות והתחושות כלפי הערבים במקום העבודה הן חיוביות יותר לעומת כלל מקומות העבודה. בעוד שבקרב כלל הנסקרים, 34% מהיהודים העידו כי עמדותיהם ביחס לעמיתיהם הערבים השתנו לרעה – שיעור השינוי לרעה בקרב עובדים במקומות עבודה שמשקיעים ביחסי יהודים-ערבים יורד ל-23%.

ד״ר ת׳אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ״לים שותפים של 'יוזמות אברהם': "מעודד לגלות שמקומות עבודה משותפים רבים מהווים אי של יציבות, המקיים מרקם יחסים תקין בין יהודים וערבים. זאת בניגוד בולט לאווירה הקשה ולמתח הנלווה ליחסים בין יהודים וערבים כמעט בכל זירה. הסקר מראה שהשקעה מטעם מקום העבודה בקשר בין ערבים ויהודים מגבירה את התחושות החיוביות. אנו קוראים למקומות העבודה להשקיע בטיפוח הקשר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!