דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פנסיה

פנסיה / נעמ"ת: הקרנות הוותיקות "קונסות" נשים בגיל פרישה בניגוד לחוק

לדברי וולוך, הגיעו לנעמת פניות רבות של נשים הטוענות כי 'עמיתים' פועלת כאילו כבר שונה גיל הפרישה לנשים וגוזלת מהן כסף שאמור היה לכלכל אותן לאחר שיצאו לגמלאות

יו"ר ועדת הכספים משה גפני ויו"ר נעמ"ת גליה ווולוך (צילומים: יונתן זינדל פלאש90 / איתמר רותם).
יו"ר ועדת הכספים משה גפני ויו"ר נעמ"ת גליה ווולוך (צילומים: יונתן זינדל פלאש90 / איתמר רותם).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יהודית זוסמנוביץ עבדה כל חייה. ב-31 בינואר הקרוב, תהיה בת 62 ותהפוך זכאית לקצבת הזקנה מהביטוח הלאומי ולתשלום הפנסיה מקרן הפנסיה שלה – 'עמיתים'. אך זוסמנוביץ הופתעה לגלות שקרן הפנסיה מונעת זאת ממנה בניגוד לחוק.

"כל החיים עבדתי וכל החיים חסכתי לפנסיה" סיפרה זוסמנוביץ ל'דבר ראשון', "כדי שבבוא היום יהיה לי ממה לחיות וכדי שאוכל לקנות מתנות לנכדים, ובאה הקרן הזאת בעזות מצח, בצורה כל כך מנוולת, זאת פשוט גניבה. הם גיבורים על חלשים, גובים את הכספים שלנו ונותנים לטייקונים שמספסרים בהם, ואנחנו קהל שבוי כי הכסף שלנו נמצא אצלם. "הם פשוט באופן חד צדדי גונבים מאיתנו את הכסף", ממשיכה זוסמנוביץ, "את המינימום שבמינימום שמגיע לנו הם לוקחים".

יהודית זוסמנוביץ. "הם פשוט באופן חד-צדדי גונבים מאיתנו כסף". (תמונה באדיבות המצולמת).
יהודית זוסמנוביץ. "הם פשוט באופן חד-צדדי גונבים מאיתנו כסף". (תמונה באדיבות המצולמת).

אך זוסמנוביץ היא רק אחת מתוך כ-26,000 נשים שהגיעו לגיל פרישה ומוצאת עצמה כעת נקסנת על ידי קרן הפנסיה שאמורה לשלם לה. יו"ר נעמת גליה וולוך פנתה ליו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) על מנת שיזמן את ועדת הכספים לדיון דחוף בנוגע להתנהלות של מנהלת הקרנות 'עמיתים'.

לטענת וולוך 'עמיתים' פועלת כאילו כבר שונה גיל הפרישה לנשים וזאת בניגוד להחלטת ועדת הכספים בנושא ותיקון החקיקה. כל מי שתגיע לגיל הפרישה, 62, בחודשים הקרובים תיקנס באופן זה ולא תוכל למשוך חלק מכספי הפנסיה שלה מהקרן. חשוב לציין כי מדובר בנשים שעבדו כל חייהן וחסכו פנסיה שאמורה לאפשר להן לאכול, לשלם חשבונות, לרכוש תרופות, או בקיצור – לחיות.

המתווה האוטומטי

העלאת גיל הפרישה לנשים היא ביטוי שמהדהד בשיח הציבורי מזה כ-15 שנים, שמשמש כ"לשון צחה" לנושא אחר לגמרי – גיל הזכאות לקצבת הזקנה. בחלק מקרנות הפנסיה, ובעיקר בקרנות הוותיקות – קרנות הפנסיה שנוהלו על ידי ההסתדרות והולאמו על ידי המדינה לפני כ-15 שנה ומנוהלות כיום על ידה תחת השם 'עמיתים' – מועד תשלום הפנסיה מוצמד לגיל הזכאות לקצבת הזקנה.

בשנת 2011 ניסה האוצר, בהובלת שר האוצר שטייניץ (ליכוד) ושר-העל לענייני האוצר (כתוארו אז) נתניהו (ליכוד), להעלות את גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65. בעקבות ההתנגדות הפרלמנטרית נקבעה תקופה של 5 שנים לקיומו של דיון ציבורי, שאמורה הייתה להסתכם בהגשת המלצות על ידי שר האוצר. בסופה של התקופה, כך נקבע בחוק ב-2011, תחל העלאה מדורגת של גיל הפרישה לנשים – תוספת של 4 חודשים בכל שנה עד להגעה לגיל 64 כגיל הפרישה. כנהוג במחוזותינו, דיון ציבורי משמעותי לא התקיים. וועדה ציבורית שהוקמה בחופזה וקיימה דיונים לא הצליחה להגיע להסכמות – בעיקר בשל התנגדותה של נציגת ההסתדרות בוועדה, פרופ' רות בן-ישראל, שהצביעה על העובדה שהמתווה המבוקש על ידי האוצר להעלאת גיל הפרישה יוביל לעוני ומחסור עבור עשרות אלפי נשים מבוגרות. וועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) החליטה לדחות בשל כך את החלתו של המתווה האוטומטי בחצי שנה, לצורך המשך הדיון הציבורי.

פרופ' רות בן-ישראל, נציגת ההסתדרות בוועדה לעניין גיל הפרישה לנשים. "הייתי נגד מסקנות הוועדה, כי חשבתי שהן לא נותנות מענה לבעיות אלא רק מחמירות את מצבן של הנשים". (תמונה: וויקיפדיה)
פרופ' רות בן-ישראל, נציגת ההסתדרות בוועדה לעניין גיל הפרישה לנשים. "הייתי נגד מסקנות הוועדה, כי חשבתי שהן לא נותנות מענה לבעיות אלא רק מחמירות את מצבן של הנשים". (תמונה: וויקיפדיה)

יש לציין כי הקרנות הותיקות – או 'עמיתים' – מקבלות מהמדינה שיפוי ו'כרית ביטחון' על כל גרעון שעלול להיווצר להן כתוצאה מדחיית גיל הפרישה. הכסף צפוי להגיע לקרנות ישירות מקופת המדינה. אם כן מדוע נמנע הכסף מיהודית זיסמנוביץ ועשרות אלפי נשים אחרות?

מ'עמיתים' נמסר כי "בסוף חודש דצמבר 2016 תוקן במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית חוק גיל פרישה. התיקון קבע כי העלאת גיל הפרישה תחל רק בחודש יולי השנה, ולא בינואר 2017 כפי שהיה אמור להיות טרם התיקון. עמיתים מחוייבת לפעול על פי התקנון האחיד של קרנות הפנסיה. בימים אלה הממונה על שוק ההון פועלת לתיקון התקנון הנדרש בהתאם לשינוי בחוק.

"יודגש כי על פי התקנון הנוכחי ניתן לקבל קצבת זקנה כבר מגיל 60, כשהזכאות לקצבה מלאה לאשה היא מגיל 62 וארבעה חודשים. עבור מי שבוחרת לפרוש טרם גיל הזכאות מחושב סכום קיצבה מעודכן ובהפחתה הנובעת מהארכת תקופת התשלום. עד לתיקון התקנון, גיל הפרישה של אשה יחושב בהתאם לתקנון הנוכחי, היינו, אשה שתפרוש בגיל 62 תקבל קיצבת זקנה בהפחתת אחוזים בהתאם לקבוע בתקנון, כאילו היא מקדימה את פרישתה. לאחר תיקון התקנון על ידי הממונה על שוק ההון,  גובה הקצבה יחושב מחדש ויבוצע תיקון רטרואקטיבי. נציין כי בכל מקרה הפחתת האחוזים הזמנית בגיל הקדמת פרישה היא בסדר גודל של שברי אחוזים מהיקף תשלום הפנסיה החודשי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!