דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אושר בטרומית: חובת מצלמות בגנים לגילי 3 עד 6; גישת הורים לצילומים מלידה עד 6

הכנסת מקדמת תיקון ל'חוק המצלמות', שכולל הרחבת חובת המצלמות מעבר לקיים, בניגוד לעמדה שהציג שר החינוך קיש לפני פחות משנה | מדברי ההסבר להצעה: "מספר המפקחים לא מאפשר פיקוח ראוי"

מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את 'חוק המצלמות', לפיו תוחל חובת התקנת מצלמות על גני ילדים לגילי 3-6. כמו כן, לפי החוק יתאפשר להורים, בתנאי שקיימת הסכמת 70% מהם, לצפות בצילומי ילדיהם באופן מקוון.

את הצעת החוק הגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), ואליה הוצמדה הצעה של ח"כ רון כץ (יש עתיד), וכן הצעה של חברת הכנסת יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל). 53 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט.

בחוק מוצע גם להאריך ל-60 ימים את התקופה שבה הגנים מחויבים לשמור את הצילומים, ולחייב את המשטרה להראות את הצילומים להורי ילדים ופעוטות שנפגעו. כמו כן, מוצעת בחוק חלופה אם אין את הסכמת הרוב הנדרש לצפייה אונליין: צפייה חודשית של ההורים בתצלומים.

ועדת השרים לענייני חקיקה הודיעה אתמול כי תתמוך בצילום אונליין להורים, בהתאם לסיכום של יו"ר הקואליציה כץ ושר החינוך יואב קיש על המהלך. ביוני 2023 קיש אמר כי הוא מתנגד להרחבת חובת המצלמות לגילי 3-6, צעד שגם ההסתדרות והסתדרות המורים ביקרו, אך הרחבה זו נכללה בהצעה שעברה בקריאה טרומית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגואה של התעללות בחסרי ישע, ובמיוחד בפעוטות המצויים במסגרות טיפוליות וחינוכיות. כיום ישנם 27 מפקחים מטעם המשרד הממונה שאחראים לכסות אלפי גנים, ומספרם אינו מאפשר פיקוח ראוי. כמו כן, בגני ילדים של גילאי 3-6, אשר חוק המצלמות לא חל עליהם, יש מגמה הולכת וגדלה של מקרי התעללות אשר בלתי אפשרי למצות הליך פלילי בעניינם, בשל הקושי להוכיח את האלימות רק מהקלטות ועדויות".

"זו הצעה נכונה, מאוזנת וצודקת, והיא המפתח למיגור ההתעללות במעונות", אמר ח"כ אופיר כץ, "לא נאפשר מצב שילדים הולכים לגן ועוברים התעללות".

"כשהבן שלי נכנס למעון פרטי לא הצלחתי להבין למה מעון שרוצה לא יכול להתקין מצלמות", הוסיף ח"כ רון כץ, "התקנת המצלמות היא עוד אבן דרך בסל חקיקה כולל שמציב את הגיל הרך במקום הראוי לו".

התאחדות המעונות הפרטיים: חשש משיימינג, מפדופילים וממתקפת סייבר

מעונות היום כבר מרושתים במצלמות, אם כי קיימות הגבלות: המצלמות פועלות ללא קול, והצילומים נשמרים למשך 90-30 ימים ממועד הצילום. במצב הנוכחי, ההורים ומפעילי המעון אינם רשאים לצפות בתצלומים, אלא רק המשטרה ופרקליטות המדינה.

בעקבות קידום תיקון החוק התאחדות המעונות הפרטיים פרסמה נייר עמדה המתנגד לצילום אונליין עם גישה להורים. כך למשל, החשיפה הזמינה של הפעוטות עלולה לגרום לפגיעה בפרטיותם ולחשוף אותם לפדופילים באינטרנט. בהתאחדות מתריעים גם משיימינג ברשתות החברתיות, בעיקר של פעוטות עם עיכוב התפתחותי או עם בעיות התנהגות. מלבד הפגיעה בפעוטות ובהוריהם, המדינה חושפת את עצמה לתביעות משפטיות בעקבות שיימינג ברשתות החברתיות.

ההתאחדות טוענת גם שצילום אונליין יפגע באמון באנשי הצוות, מה שיגרום לחלקם לנטוש את הענף, ובכך יוביל להחמרת המחסור בעובדים במסגרות לגיל הרך ואף לסגירת מעונות. עוד מזהירים בהתאחדות ממתקפת סייבר של גורמים עוינים, סיכון גובר בתקופת המלחמה.

מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך: "חוק המצלמות חייב לעבור תיקון, אך הוא לא הדבר היחיד שימנע את הפגיעה בילדים, ואסור לתת לו את רוב המשקל. המדינה צריכה לקבל עליה אחריות אמיתית לתחום ולהשקיע בו מיליארדי שקלים, ולא לקצץ את התקציב, כמו שראינו בתקציב 2024.

"יש לדאוג לשיפור התדמית ותנאי המקצוע, ולהשקיע עוד במעטפת המקצועית של הכשרות והדרכות. פרטיות הצוות והילדים עלולה להיפגע בעקבות פרשנות מוטעית ומנותקת מההקשר של אירועים המתרחשים במעון, ובמיוחד במקרים שמעורבים בהם ילדים מתקשים, מאתגרים או פחות מווסתים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!