דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התקשורת מסייע למתחרות של בזק, אבל לא בטוח שהן ימהרו להוריד את המחיר לצרכנים

המשרד החליט להפחית את המחיר שמשלמות לבזק מתחרותיה עבור הנחת הסיבים שלהן בתעלות התקשורת שלה | עבור הוט וסלקום מדובר בצעד שיחסוך להן מיליוני שקלים בשנה, אבל המשרד לא מחייב אותן לגלגל את ההוזלה לציבור

אינטרנט סיבים אופטיים (צילום: Shutterstock)
אינטרנט סיבים אופטיים (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תשלומי חברות תקשורת מתחרות לבזק יפחתו במיליוני שקלים בעקבות החלטת משרד התקשורת. עם זאת, ספק אם ההחלטה תביא תועלת לציבור הרחב, אלא אם המשרד יחתוך בעוד סעיפי מחיר. ההחלטה מגיעה במהירות לאחר החלטה קודמת, שנועדה להקל על השימוש בנתב אינטרנט פרטי במקום נתב שכור, אך מדובר באופציה שמצריכה מיומנות טכנולוגית שרלוונטית רק לחלק מהלקוחות.

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על החלטה להפחתת המחירים שמשלמות לבזק חברות מתחרות בגין הנחת סיבים שלהן בתעלות התקשורת שלה. ההחלטה תחול מ-1 באפריל, ולפיה דמי השימוש של חברות התקשורת בתשתיות הפסיביות של בזק יירדו מ-446 שקלים לק"מ לחודש ל-250 שקלים בלבד, הפחתה של כ-44%. זוהי הפחתה ראשונה בסדרה, ומחיר זה יהיה בתוקף עד יוני 2025, אז ייכנסו לתוקף מחירים מעודכנים.

מבחינת בזק לא מדובר בשינוי גדול בהכנסות החברה, אך למתחרות, בייחוד הוט וסלקום, ההחלטה תחסוך תשלומים של מיליוני שקלים בשנה. ההחלטה תסייע גם לחברות תקשורת קטנות שמעוניינות להניח סיבים אופטיים, שכן האופציה הריאלית היחידה למתוח סיבים באזורי מגורים היא שימוש בתשתית של בזק. בזק היא החברה היחידה המחזיקה בתשתית תקשורת פיזית, שכוללת תעלות, קנים, גובים, עמודים וכו', בכל רחבי מדינת ישראל. תנאי הגישה לתשתיות הפיזיות של בזק משפיעים ישירות על היכולת ועל התמריץ של חברות תקשורת אחרות להניח תשתיות עצמאיות ולהתחרות בבזק במתן שירותי אינטרנט לציבור.

"זוהי בשורה צרכנית אדירה הצפויה להרחיב את פרישת התשתיות במגזר הפרטי והעסקי ולהוביל לתחרות טובה יותר ולהפחתת מחירים לצרכן", אמר השר קרעי. "משרד התקשורת בראשותי ימשיך לפעול במלוא המרץ לפתיחת שוקי התקשורת לתחרות בכל התחומים".

ההחלטה התקבלה בהסכמת בזק, מה שעלול להעיד שלא מדובר בבשורה של ממש, וספק אם היא תעודד פרישת תשתיות נוספת או תגרום למתחרות להוריד מחירים. כדי להגיע לאפקט חזק, על המשרד להחליט בנושאים נוספים, שבינתיים לא התקבלו בהם הסכמות – דמי הפיקוח לבזק ועלות שכירת קו. דמי הפיקוח כיום עומדים על 1,500 שקלים בגין פיקוח מטעם בזק על עבודה של קבלנים חיצוניים בתשתיות שלה. מדובר בסכום גבוה, שבכוונת המשרד להורידו, אך לא ברור עד כמה.

ההחלטה החשובה יותר היא עלות שכירתו של סיב אופטי למתחרות. בתחום זה עשוי להיות פוטנציאל תחרותי ממשי, אך בשני התחומים המשרד עוד לא הגיע עם בזק להסכמות. בעת הזו, בשל חוסר ודאות פוליטית, במשרד מעדיפים לקבל החלטות אלו בהסכמה, מחשש שהליכה לשימוע מסודר, שבזק תוכל לערער עליו משפטית, עלולה להרחיק את ההחלטה כשמשך כהונת הממשלה אינו ודאי. זאת, גם אם בסופו של דבר שימוע עשוי להוביל להפחתה גדולה יותר במחיר.

מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד עינבל משש: "הפחתת המחיר המיידית היא צעד חשוב המצטרף לצעדים נוספים הננקטים במשרד בהתאם למדיניות השר. המטרה הראשונה היא ליצור תחרות שתתרום לטובת הציבור וצרכני התקשורת, והשנייה – לקדם את התשתיות במדינה שיהיו מנוע צמיחה לשוק התקשורת ולמשק בכללותו. אנו מסתכלים קדימה וממשיכים בעבודה מקצועית במטרה להביא צעדים נוספים בקרוב".

בינתיים, החלופות להוזלת שירות האינטרנט לציבור הרחב הן חברות כמו גילת תקשורת, שמשווקת סיב שכור של בזק במחיר הפסדי או שימוש בקו סלולרי במקום קו נייח, או במתכונת של הגדלת חבילת הגלישה או כקו סלולרי נוסף, שנשאר קבוע בבית ומזין נתב אלחוטי בדירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!