דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בכנסת מקדמים: מענקי השיבה למפונים ישולמו לפני ערב פסח

תוכנית המענקים שגיבש הביטוח הלאומי צפויה להיות מאושרת בוועדת העבודה והרווחה כבר בימים הקרובים | הביטוח הלאומי ביקש לא להתחייב לתאריך: "יכול להיות שזה יהיה אחרי החג"

לימודים במלון המפונים ENJOY בים המלח (צילום: אושרה שייב לרר)
לימודים במלון המפונים ENJOY בים המלח (צילום: אושרה שייב לרר)
דוד טברסקי

התוכנית להעברת מענקי השיבה לתושבי עוטף עזה הגיעה לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, לאחר הסכמה בין משרדי האוצר והמשפטים ומנהלת תקומה. ההצעה כוללת שני מענקים – מענק חזרה לתושבים ששבו לבתיהם מ-1 בינואר עד 29 בפברואר, ומענק חד-פעמי לתושבים שיחזרו ממרץ עד יוני. המוסד לביטוח לאומי צפוי ליישם את מנגנון העברת הכספים.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ציין שמטרת הוועדה שהתכנסה הבוקר (ראשון) היא לקדם בזריזות את החקיקה שתאפשר את יצירתו של מנגנון המענקים, כך שהשבים יוכלו לקבל את המענקים עוד לפני ערב פסח. "הביטוח הלאומי הוכיח בחודשים האחרונים שהוא יודע לתת מענה מהיר ויעיל להחלטות הממשלה ולצורכי האזרחים", אמר אייכלר בדיון בוועדה. הסטטוס הרשמי של הצעת החוק הוא התייעצות, וההצבעה על אישורה צפוי לקרות בימים הקרובים.

נציגי האוצר והביטוח הלאומי התחייבו לעשות מאמץ להעביר את המענק החד-פעמי לפני החג, אם הממשלה תצליח לחוקק את החוק שיאפשר את המנגנון. אם הדבר לא יתאפשר, בביטוח הלאומי הבטיחו שיועברו לתושבים מקדמות על בסיס מידע הקיים אצלם, ולאחר מכן יעבור סך המענק.

לעומת זאת, העברת מענקי השיבה לאלו שחזרו עד פברואר ידרשו עבודה רבה יותר, מאחר שגודל המענק נקבע לפי חישוב פרטני של כל יום חזרה (בניגוד למענק החד-פעמי שמשולם לפי מדרג תאריכים), בגלל המורכבות ביצירת המנגנון. הביטוח הלאומי ביקש לא להתחייב לתאריך: "יכול להיות שזה יהיה אחרי החג".

לפי מסמך הטיוטה שהוגש לוועדה, שמאשש את המספרים שפורסמו מוקדם יותר החודש, תושבים שחזרו עד 29 בפברואר זכאים ל-200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד עבור כל יום של חזרה. נכון להיום, מנגנון התשלום לחוזרים עד 29 בפברואר יושלם בתחילת מאי, והכספים יועברו רטרואקטיבית עד תאריך החזרה. תושב שיבחר לקחת את המענק לא יוכל לחזור לשהות במלון, אך צפויה לקום ועדת חריגים לנושא.

תושבים שהספיקו לחזור עד 17 במרץ יקבלו מענק של 15,360 שקלים למבוגר ו-7,680 שקלים לילד. מ-18 במרץ המענק ייחתך בדיוק בחצי, ל-7,680 שקלים למבוגר ו-3,480 שקלים לילד. ב-2 באפריל הוא יירד ל-3,480 שקלים למבוגר ו-1,920 שקלים לילד, ומ-1 במאי עד 1 ביוני ל-1,920 שקלים למבוגר ו-960 שקלים לילד. מועד החזרה ייקבע לפי היום שבו המפונים ביקשו להפסיק לשהות במלון או לקבל מענק אכלוס.

תושבים שהיישובים שלהם לא הוכרזו בטוחים לחזרה יוכלו להמשיך לשהות במלונות או לקבל מענקי אכלוס עצמי לפחות עד יולי. תושבי יישובים שהוכרזו בטוחים לחזרה יורשו גם הם להישאר במלונות, אולם סכום המענק יפחת ככל שיעבור הזמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!