דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

שבעה מעובדי ארגון הסיוע 'המטבח העולמי המרכזי' נהרגו בתקיפת צה"ל במרכז הרצועה

הארגון הודיע שיפסיק מיידית את פעילותו באזור | לפי הדיווחים, צוות הארגון היה בדרכו מדיר אל-בלח, אחרי שפרק שם יותר מ-100 טונות של מזון וציוד הומניטרי שהועברו דרך הים | נתניהו: "מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע" | גלנט הורה להקים צוות מיוחד לבדיקת המקרה

הרס בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה, בה דווח כי עובדי ארגון סיוע בינלאומי נהרגו מתקיפה אווירית (צילום: AP/Abdel Karim Hanna)
הרס בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה, בה דווח כי עובדי ארגון סיוע בינלאומי נהרגו מתקיפה אווירית (צילום: AP/Abdel Karim Hanna)

שבעה עובדי סיוע בינלאומיים מארגון 'המטבח העולמי המרכזי' (WCK, World Central Kitchen) נהרגו אתמול (שני) בלילה במתקפה שיוחסה לישראל, שעות לאחר שהעבירו מזון לצפון עזה. בצילומים נראו גופות ההרוגים בבית החולים חללי אל-אקצא בעיירה דיר אל-בלח במרכז עזה. כמה מהם לבשו ציוד מגן עם הלוגו של ארגון הסיוע. לדברי צה"ל, נסיבות האירוע הטרגי נחקרות.

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט הורה להקים צוות בדיקה לתקרית. גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים במערכת הביטחון, בסיומה הנחה ביון היתר לפעול לחיזוק מנגנוני חלוקת הסיוע ברצועה באמצעות הקצאת משאבים מתאימים.

ארגון הסיוע WCK, שהקים השף הסלבריטאי חוסה אנדרס, אמר כי הוא מודע לדיווחים, וימסור מידע נוסף כשהעובדות יתבהרו. "זו טרגדיה", אמרה דוברת הארגון לינדה רוט. "עובדי סיוע הומניטרי ואזרחים לעולם לא צריכים להיות מטרה. אי פעם".

באתר הארגון נכתב: "ה-WCK מודיע בצער ששבעה מחבריו נהרגו בהתקפה של צה"ל בעזה. צוות ה-WCK נסע באזור לא מסוכסך בשתי מכוניות משוריינות ממותגות עם הלוגו של WCK. למרות תיאום התנועות עם צה"ל, השיירה נפגעה ביציאה ממחסן דיר אל-בלח, שם פרק הצוות יותר מ-100 טונות של סיוע מזון הומניטרי שהובא לעזה בנתיב הימי".

"זו לא רק מתקפה נגד WCK, זו התקפה על ארגונים הומניטריים. זה חמור מאוד שאוכל משמש נשק במלחמה. זה בלתי נסלח", אמרה מנכ"לית World Central Kitchen, ארין גור. שבעת ההרוגים הם מאוסטרליה, פולין, בריטניה, אזרח כפול של ארה"ב וקנדה ונהג פלסטיני. "אני שבורת לב ומזועזעת מכך שאנחנו, WCK והעולם, איבדנו אנשים טובים היום בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל", אמרה גור. "האהבה שהייתה להם להאכיל אנשים, הנחישות שהם ביטאו כדי להראות שהאנושות היא מעל הכול, וההשפעה שלהם על אינספור אנשים ייזכרו ויוקרו לעד. אנו עוצרים את פעילותנו באזור מיידית. בקרוב נחליט לגבי העתיד".

סיוע של WCK מועבר לעזה דרך הים (צילום: רויטרס)
סיוע של WCK מועבר לעזה דרך הים (צילום: רויטרס)

מחמוד ת'אבת, חובש הסהר האדום הפלסטיני שהיה בצוות שהביא את הגופות לבית החולים, אמר לסוכנות הידיעות AP כי העובדים היו בשיירה בת שלוש מכוניות שחצתה את צפון עזה, וטיל ישראלי פגע בהם. ת'אבת אמר לו שצוות ה-WCK אמר לו שהצוות היה בצפון ותיאם את חלוקת הסיוע שזה עתה הגיע, והוא בדרך חזרה לרפיח בדרום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאירוע בצאתו מבית החולים הדסה: "לצערנו ביממה האחרונה היה מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה. זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה שוב".

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר כי האירוע יתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי: "הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטראגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית – להביא מזון לזקוקים לכך", אמר הגרי בהצהרה באנגלית. "כצבא מקצועי המחויב לחוק הבינלאומי, אנחנו מחויבים לבחון את פעולותינו באופן מעמיק ושקוף".

"דיברתי זה עתה עם מייסד WCK, השף חוזה אנדרס, והבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל – למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי", אמר הגרי. "אנחנו מביעים גם צער כנה למדינות השותפות שלנו, שעשו וממשיכות לעשות הכול כדי לעזור לנזקקים לכך. אנו בוחנים את האירוע לעומק כדי להבין את הנסיבות של מה שקרה ואיך זה קרה. אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים ובמטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה. האירוע יתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ״לי – גוף עצמאי, מקצועי ומומחה.

"בחודשים האחרונים צה"ל עובד בשיתוף פעולה צמוד עם המטבח העולמי המרכזי, כדי לסייע להם למלא את משימתם הנעלה – להביא מזון וסיוע הומניטרי לתושבי עזה. הארגון הגיע לסייע גם לישראלים אחרי אירועי הטבח ב-7 באוקטובר, הם היו אחד מהארגונים הראשונים שעשו זאת. עבודת WCK קריטית – הם בחזית האנושיות. אנו נגיע לשורש העניין ונשתף את הממצאים בשקיפות לציבור".

צה"ל הודיע על הקמת חמ"ל משותף של פיקוד הדרום עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כדי לשפר את התיאום בין הכוחות בשטח ומפקדות התקיפה, לבין ניהול הסיוע ההומניטרי ברצועה.

בצה"ל הודו שמאמצי תיאום הסיוע ההומניטרי לעזה (בהובלת מתפ"ש) לא התנהלו עד כה באופן מיטבי. בתחקיר ייבדק אם הדבר הוביל גם לתקלה הלילה.

הרמטכ"ל הלוי יגיע הערב לפיקוד הדרום, שם יוצגו לו ממצאי התחקיר הראשוני. בצה"ל אומרים כי מדובר באירוע חמור שלא היה צריך לקרות, וכי הם פועלים להאיץ את התחקיר, לסכם אותו בתוך ימים ספורים ולפרסם בשקיפות את תוצאותיו. במקביל לתחקיר הצה"לי, האירוע ייבדק גם במנגנון התחקור המטכ"לי העצמאי, בראשות אלוף במיל׳ יואב הר אבן.

שלוש ספינות סיוע מקפריסין הגיעו מוקדם יותר אתמול עם כ-400 טונות של מזון ואספקה מטעם ארגון הסיוע ואיחוד האמירויות, המשלוח השני של הקבוצה לאחר פיילוט בחודש שעבר. צה"ל היה מעורב בתיאום הסיוע.

ארה"ב הציגה את נתיב הים בתור דרך חדשה לספק סיוע נחוץ לצפון עזה, שם האו"ם אמר שחלק גדול מהאוכלוסייה נמצא על סף רעב, וצה"ל מנתק אותו משאר השטח. ישראל אסרה על אונר"א, סוכנות האו"ם הראשית בעזה, לבצע משלוחים לצפון, וארגוני סיוע אחרים טוענים כי שליחת שיירות משאיות צפונה הייתה מסוכנת מדי בגלל כישלון הצבא להבטיח מעבר בטוח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!