דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

נפטר אברהם גרינזייד, יו"ר ברית הווטרנים בישראל

גרינזייד לחם בצבא האדום במלחמת העולם השנייה, כקצין מעוטר בקרבות לשחרור פראג מהנאצים | ב-1990 עלה לישראל והחל בפעילות לשימור זיכרון הגבורה היהודית בצבא האדום במלחמת העולם השנייה | בין היתר לקח גרינזייד חלק בהקמת מוזיאון הגבורה היהודית בלטרון, קידום חוקים למען וטרנים ופעילות חינוכית עם תנועות נוער

אברהם גרינזייד (צילום: עיריית ראשון לציון)
אברהם גרינזייד (צילום: עיריית ראשון לציון)
דוד טברסקי

נפטר אברהם גרינזייד, יו"ר ברית הווטרנים, ותיקי מלחמת העולם השנייה, בישראל. גרינזייד, יליד 1926, נולד בכפר זגוריצה שברומניה. בגיל 17 התנדב לשורות הצבא האדום ונלחם בתור קשר בשורות הצנחנים, השתתף בשחרור עשרות ערים בפולין, נורווגיה, הונגריה וגרמניה. את המלחמה סיים בתור קצין מעוטר בקרבות לשחרור פראג, ולאורך שלוש שנות לחימה עוטר 3 פעמים באות מיוחד על גילויי גבורה 'יוצאי דופן'. גרינזייד היה אחד מחצי מיליון יהודים שלחמו בשורות הצבא האדום, מחצית מהם נפלו בקרבות. לאחר המלחמה עבד כמורה, מונה למנהל בית ספר, מנהל בית ספר מקצועי ומנהל מכללה.

גרינזייד עלה ארצה ב-1990 לעיר רחובות, שם החל בפעילות ענפה לשימור זיכרון הגבורה היהודית בצבא האדום במלחמת העולם השנייה ברמת המקומית והארצית, בדגש מיוחד על תכניות חינוכיות לבני נוער בשיתוף פעולה עם תנועות הנוער. לקח חלק בהקמת מוזיאון הגבורה היהודית בלטרון ובקידום חקיקת שורת חוקים ותקנות למען רווחתם וזכויותיהם של הווטרנים בישראל.

בראיון ל'דבר' סביב ציון יום הניצחון על הנאצים (ה-9 במאי) על רקע המלחמה באוקראינה, סיפר על חשיבות זיכרון הניצחון והגבורה היהודית בעת הזו: "כשיצאתי להילחם לא קראתי קריאות אהדה לסטלין ולא חשבתי על ישראל. לא הייתה אז ישראל. כל מה שחשבתי היה לשרוד ולנצח את האויב. חשבתי על קרוביי שעוד לא נרצחו בשואה, חשבתי על אימי שעדיין הייתה בחיים. אלו הדברים שראוי לזכור. לא צריך לבטל שום דבר בהיסטוריה. הזיכרון מאפשר לעם לחיות. ללא הזיכרון היינו נעלמים מהעולם".

יו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת, עודד פורר, ספד לגרינזייד: "הוא היה אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בארץ בפעילות הציבורית למען העולים ולמען הנצחת הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה. אברהם ז"ל הוא הדוגמא לציונות ואהבת הארץ חסרת הגבולות. אדם שעבר את כל התלאות במקומות רחוקים רק כדי לבנות כאן, בארץ ישראל, בית ומשפחה. הוא לחם במלחמת העולם השנייה כאחד ממיליון וחצי לוחמים יהודים, והמשיך להילחם לאחר המלחמה כדי לשמור על זהותו ועצמאותו עד שעלה לארץ ב-1990.

"מיום עלייתו הקדיש את חייו לפעילות ציבורית למען העלייה והעולים, ולמען הנצחת הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה. לשמחתי, זכיתי לכנס את ועדת העלייה והקליטה, יחד עם אברהם גרינזייד ובנוכחותו, במוזיאון הלוחם היהודי החדש שנבנה בלטרון וינציח באופן הראוי את הלוחמות והלוחמים היהודים מכל העולם, שלחמו נגד המפלצת הנאצית.

"עבורי, אברהם היה מודל לאיש ציבור אמיתי. דוגמא לצניעות, מסירות לעבודה למען הציבור ולדאגה לעולים החדשים. ביתו היה המקום לקבלת קהל, וגם אני מצאתי את עצמי מגיע אליו לעיתים קרובות על מנת לקבל עצה טובה. אהבתי אותו והוא אהב את עם ישראל וארץ ישראל".

מנכ"לית לובי המיליון, אלקס ריף: "אברהם גרינזייד היה לוחם וגיבור. הוא נלחם בגבורה נגד הנאצים, ולאחר עלייתו לישראל נלחם על מורשתם של חבריו הלוחמים הווטרנים היהודים ושילובה בסיפור הישראלי, וכן על הכרה ושיפור התנאים להם זכו הווטרנים העולים ושורדי השואה יוצאי ברית המועצות מהמדינה.

"חלום חייו היה להפוך את סיפור הווטרנים לחלק משמעותי מהאתוס הישראלי. אברהם גרינזייד היה חבר קרוב שלנו, ואנחנו דור הילדים והנכדים נמשיך את דרכו ולא ניתן לסיפורים הללו להישכח. יהי זכרו ברוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!