דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

יותר מ-300 שיגורים מאיראן, 99% מהם יורטו: כך התגוננה ישראל מאחת ממתקפות הטילים הגדולות בהיסטוריה

המתקפה האיראנית על ישראל אתמול (ש') בלילה נבלמה כמעט לחלוטין, ואף יצרה שיתוף פעולה צבאי נדיר בין ישראל ובעלות בריתה | מול ארסנל איומים נרחב של האיראנים, ישראל הצליחה להפעיל את ההגנה הרב-שכבתית שלה ולמזער את הנזקים

מערכות ההגנה האווירית של ישראל מיירטות את הטילים האיראניים (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
מערכות ההגנה האווירית של ישראל מיירטות את הטילים האיראניים (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המתקפה האיראנית על ישראל אתמול (שבת) בלילה נכשלה כמעט לחלוטין, ואף הביאה לגילוי סולידריות ושיתוף פעולה צבאי בין ישראל, ארצות הברית, בריטניה, ירדן וצרפת.

לפי מקורות ישראלים ואמריקאים, זוהו שיגורים של 186 כלי טיס מונחים מרחוק, 36 טילי שיוט ו-110 טילים בליסטיים. הטילים יורטו ברובם מחוץ לשטח ישראל. רסיסים מטיל יירוט פגעו בבית ופצעו קשה בת 7 מהפזורה הבדואית בדרום. שמונה נפצעו קל מרסיסים, וזוהו שלושה נפגעי חרדה. הפגיעות בבסיס נבטים של חיל האוויר בדרום הארץ גרמו לו נזק קל. במקומות ספורים נוספים נגרם נזק לרכוש. בסך הכול, הופעלו 727 אזעקות במקומות שונים בארץ, וכמה עשרות ישראלים נחבלו בדרך למרחב המוגן.

זו לא רק התקיפה הישירה הראשונה בהיסטוריה משטח איראן לישראל, אלא אחת ממתקפות הטילים הגדולות בהיסטוריה, בייחוד עם לטילים בליסטיים. הישג מרשים נוסף הוא עוצמת מערך היירוט, שהצליחה לסכל את ההתקפה הגדולה כמעט לחלוטין.

"אין ספק שזו הייתה התקיפה המשולבת המשמעותית ביותר על ישראל ובכלל, מבחינת מגוון האיומים", אומר ל'דבר' טל ענבר, עמית מחקר בכיר ב-MDAA – מכון מחקר אמריקאי של התגוננות מפני טילים. "המענה היה יוצא מגדר הרגיל מבחינת הביצועים שלו. אטימות מוחלטת של 100% לתקיפות אוויר קשה מאוד להשיג, אבל הגענו קרוב מאוד לזה".

איראן הודיעה לאו"ם בלילה שהתקיפה היא תגובתה לחיסול קציני משמרות המהפכה בדמשק, ושמבחינתה האירוע הסתיים. הדריכות בישראל ממשיכה להיות גבוהה, אך פעילות הטיסות חודשה הבוקר. דווקא באיראן דווח על המשך השעיית הטיסות בנמלי התעופה במהראבאד, בשיראז, בבושהר, בטהראן ובמערב המדינה עד מחר ב-06:00 בבוקר.

איראן גאה בתקיפה ומכחישה את כישלונה

"אם ישראל תגיב לתקיפה – התגובה שלנו תהיה רחבה יותר מפעולה זאת", אמר רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באקרי. יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קליבאף אמר: "העם האיראני הנחית על האויב מכה שיש בה שיעור. התגובה לפשע הציוני באמנת האו"ם שימחה את לבבות אנשי עמנו. אם ישראל תנקוט פעולה – התגובה האיראנית תהיה קשה יותר".  בפרלמנט האיראני תועדו חברי הפרלמנט צועקים "מוות לישראל" הבוקר.

נשיא איראן עלי חמינאי צייץ בטוויטר "העונש למשטר הרשע", עם תמונה של דגל ישראל בוער. הוא מכנה את החיסול בדמשק "טעות נוספת על טעויותיו הקודמות" של המשטר בישראל, ומוסיף שבתי נציגות דיפלומטית ושגרירות, כמוהם כאדמת ארץ המקור. תומכים בתקיפה פרסמו ברשתות החברתיות הודעות מזויפות רבות, שלפיהן ישראל ספגה פגיעות קשות. עד כה, לא פורסמה הכרה איראנית רשמית בכך שהמתקפה האדירה נבלמה כמעט ללא נזק.

הארסנל האיראני: פצצות מעופפות, טילים בליסטיים וטילי שיוט

כלי הטיס (כטמ"מים) הזמינים ביותר לאיראן הם 'שאהד 136' ו'שהאד 238' המהיר יותר. לכלים אלו ראש נפץ שיכול לשאת 50-25 ק"ג חומר נפץ, והם חימוש מעופף שנועד להתרסק על המטרה ולהתפוצץ.

הטילים הבליסטיים האיראניים נושאים מטען כבד בהרבה, של 1,500-500 ק"ג חומר נפץ, ויכולים להגיע במסלול אליפטי שיוצא מהאטמוספירה וחוזר אליה.

טיל בליסטי איראני (צילום: Fars Media Corporation)
טיל בליסטי איראני (צילום: Fars Media Corporation)

לעומתם, טילי השיוט נחשבים מדויקים יותר ומונעים במנוע סילון, כמו מטוס. להבדיל מכלי טיס, שמגיעים לישראל בתוך 10-6 שעות מאיראן, הטילים נעים במהירות שיכולה להגיע בשיא ליותר מקילומטר בשנייה, ולכן קשה יותר ליירט אותם.

ארצות הברית, ירדן, צרפת ובריטניה השתתפו ביירוטים מחוץ לישראל

טייסים מצבאות ירדן, צרפת, בריטניה וארצות הברית השתתפו במבצע היירוט הגדול, מחוץ לגבולות ישראל, מעל עיראק, סוריה וירדן. פרט לטייסים, לארצות הברית יכולות נוספות בתחומי ההתרעה והיירוט מבסיסים צבאיים באזור ומנושאות מטוסים במזרח התיכון ובים האדום.

לישראל קיימת יכולות התרעה משל עצמה, כולל מערכת "טל שמיים", שאף יכולה לאתר כטמ"מים וטילי שיוט נמוכים.

מערכת 'טל שמיים' (צילום: דובר צה"ל)
מערכת 'טל שמיים' (צילום: דובר צה"ל)

התקיפה האיראנית הייתה מתקפת הטילים הבליסטיים הגדולה בהיסטוריה, עם שיגורים בהפרשים של דקות ספורות. מתקפות של נחילי כטמ"מים הן נדירות, אך קרו כבר בעבר, בעיקר בזירה האוקראינית-רוסית. נחיל קטן מאוד ששיגרו החות'ים בתימן ב-2019 הצליח לשתק 50% מתפוקת הנפט הסעודית, בתקיפה שאף טיל בה לא יורט.

בתחום היירוט, מערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל נגד רקטות וטילים כולל את מערכת כיפת ברזל לטווחים קצרים, שיירטה באופן יוצא דופן טיל בליסטי שנורה אמש. השכבה הבאה היא מערכת 'יהלום' הבנויה מטילי 'פטריוט' אמריקאיים, שנועדו במקור לפגוע במטוסים. ביצועיה בזמן מלחמת המפרץ בראשית שנות ה-90 לא היו מרשימים, אך מאז היא עברה כמה שדרוגים והיא יכולה ליירט טילים ממרחק של 60 ק"מ. הבאה בתור היא מערכת 'קלע דוד' הישראלית-אמריקאית, ליירוטים בטווח של 300-70 ק"מ. לפי חיל האוויר, מערכת זו הופעלה במלחמה הנוכחית עשרות פעמים ללא החמצות.

שיגור מיירט 'קלע דוד' (צילום: דובר צה"ל)
שיגור מיירט 'קלע דוד' (צילום: דובר צה"ל)

מערכת הגנה נוספת היא 'ברק 8' ליירוטים מטווחים קצרים עד עשרות קילומטרים, המותאמת להתקנה בכלי שיט.

מפני טילים בטווחים גדולים יותר, ישראל מתגוננת בעזרת טילי 'חץ 2', שיכולה ליירט טילים במרחק מאות קילומטרים, ומערכת טילי 'חץ 3', שיכולה ליירט טילים בליסטיים עוד בחלל החיצון.

מערכת 'חץ 2' (צילום: aick, ויקימדיה)
מערכת 'חץ 2' (צילום: aick, ויקימדיה)

הפעלת מערכות הגנה אלו בהצלחה תלויה גם במערכות שליטה ובקרה, וכן במערכות גילוי משוכללות שיכולות להתמודד עם תקיפות רבות בו-זמנית. חלק גדול ממשימות היירוט לא הוטל על מערכות טילי הקרקע-אוויר, אלא על מטוסי חיל האוויר שביצעו יירוטים תוך כדי טיסה.

ישראל מפתחת גם את הטיל 'חץ 4', שישפר את יכולותיו של 'חץ 3', ואת מערכת 'מגן אור' לטווחים קצרים של עד 7 ק"מ באמצעות לייזר רב-עוצמה, ובכך לייצר יכולת הגנה מהירה במיוחד, שכיום לא קיימת במערך ההגנה האווירי של ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!