דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

הוגשה טיוטה חדשה לתוכנית לשיקום יישובים בצפון, היקפה הוכפל ל-6.5 מיליארד ש"ח

הטיוטה הוגשה לראשי הרשויות לאחר שביקרו הצעה קודמת בהיקף 3 מיליארד ש"ח, בשל מחסור בהשקעה בתשתיות ובעסקים | בתום פגישה איתם, מנכ"ל משרד רה"מ הצהיר שיקדם את הכפלת ההשקעה

מחסום ביציאה הצפונית של קריית שמונה, לכיוון תל חי ומטולה (צילום: יהל פרג')
מחסום ביציאה הצפונית של קריית שמונה, לכיוון תל חי ומטולה (צילום: יהל פרג')
דוד טברסקי

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, אמר כי הוגשה לראשי הרשויות טיוטה נוספת לתוכנית לשיקום יישובי הגבול בצפון, בהיקף של 6.5 מיליארד ש"ח, במקום 3 מיליארד ש"ח שהוקצו בטיוטה הקודמת. זאת לאחר שמנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, אמר לראשי הרשויות כי ידרוש שתוגש תוכנית בהיקף זה.

שטרן אמר הבוקר (שני) בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל: "הטיוטה ראשונה שהוגשה לנו ביום רביעי בפגישה עם שר האוצר ושר הפנים הייתה חסרה מאוד. לאחר הערותינו, הוגשה לנו טיוטה נוספת שהכפילה את עצמה מ-3 מיליארד ל-6 מיליארד וחצי ש"ח. גם השישה מיליארד הללו חסרים, לעומת הדרום שם תוקצבו 18 מיליארד".

עוד אמר כי חסרים בהצעה הקריטריונים לחלוקה, ולכן ראשי הרשויות לא יכולים לדעת איך התקציבים יחולקו בין הרשויות. נוסף על כך, אמר שטרן כי ברוב סעיפי ההחלטה יש 'איקסים' ולא מצוין סכום, "וגם זה מדיר שינה מעינינו".

הוא התייחס גם לתוכנית המיגון שכלולה בהצעת המחליטים, ואמר כי לא ברורה הרלוונטיות שלה, משום שיש צורך בהגדרה מחדש של מהו מיגון "מספק". "ראינו איך טילים נכנסו מצד אחד של הממ"דים ויצאו מהצד השני", אמר שטרן, "זה אומר שהמיגון לא מספק. הנושא הזה צריך להילקח בחשבון, כי עלות הממ"דים תעלה בהתאם לתקן שיתווסף".

לאחר שמשרד ראש הממשלה חשף בפני ראשי רשויות בגבול הצפון את תכנית 'צפונה', שתוכנן כי יוקצו בה 3 מיליארד ש"ח להשקעה ושיקום היישובים, ראשי הרשויות ביקרו את התוכנית וטענו כי חסרה בה השקעה בפיתוח רחב של תשתיות ועסקים באזור. בתגובה לביקורת אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי שידרוש הגשת תכנית בגודל 6.5 מיליארד שח, שיועברו ליישובי הגבול בין 2024 ל-2028.

למרות בקשת ראשי הרשויות, לא צפויה לקום מנהלת ייעודית לשיקום הצפון, במתכונת הדומה למנהלת 'תקומה' בדרום. התכנון והביצוע ייעשו בתוך משרד ראש הממשלה, בצוות ייעודי של עשרה אנשים, שצפוי לעבוד במשך תקופה של חמש שנים.

התוכנית הנוכחית כוללת למרכיבי ביטחון, מענקים והטבות מס לתושבים וקידום מרכזי רפואי ואוניברסיטה. שלושת המיליארד שמנכל המשרד הצהיר שידרוש אותם, הבטחה שנאמרה בעל פה ואינה ממוסמכת בהצעת המחליטים, מיועדים לפיתוח לשנים 2028-2024, והממשלה כנראה תידרש לאשר אותם במספר הצבעות עתידיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!