דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מנהיגי האיחוד האירופי שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן

המנהיגים, שמתכנסים בבריסל לדון במצב במזרח התיכון ובאוקראינה, דנים בהרחבה של הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית | האתגר: איראן לא תקפה מדינה חברה באיחוד

פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה (צילום: AP Photo/Omar Havana)
פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה. נשיא צרפת עמנואל מקרון: "הצעדים הבאים יתמקדו באלו שעוזרים לייצר את הטילים והכטב"מים" (צילום: AP Photo/Omar Havana)

מנהיגי האיחוד האירופי התחייבו אתמול (רביעי) להגביר את הסנקציות נגד איראן, מחשש שהמתקפה חסרת התקדים של טהרן על ישראל עלולה להצית מלחמה רחבה יותר במזרח התיכון.

האיחוד האירופי כבר הטיל סנקציות על הרפובליקה האסלאמית, אך נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר: "צריך לנקוט צעדים חדשים שיתמקדו באלו שעוזרים לייצר את הטילים והכטב"מים ששוגרו במתקפה".

בהצהרה שפורסמה לאחר היום הראשון לפסגה, שעסקה גם במלחמה באוקראינה ובדרכים להגביר את התחרותיות הכלכלית של הגוש, הזהירו המנהיגים כי האיחוד האירופי "ינקוט צעדים מגבילים נוספים נגד איראן, בעיקר ביחס לכטב"מים, כלי רכב וטילים".

ההצהרה גם קראה "לאיראן ולשלוחותיה להפסיק את כל ההתקפות" וקוראת לכל הצדדים לנהוג ב"איפוק מירבי ולהימנע מכל פעולה שעלולה להגביר את המתיחות באזור".

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הטיל על צוותו לתכנן צעדים נוספים, אך הרחבת הסנקציות אינה צעד פשוט – האיחוד האירופי כבר נקט סנקציות נגד האחראים לייצור כטב"מים שאיראן מכרה לרוסיה. הרעיון הוא להרחיב את הרשימה כך שתכלול טילים, אף שאין ראיות לכך שאיראן מכרה טילים לרוסיה. בורל אמר כי כוחות בתמיכת איראן בלבנון, בעיראק ובסוריה עלולים להיכלל בסנקציות הבאות.

חלק מהמנהיגים מבקשים להטיל סנקציות על מי שמספקים לאיראן את הרכיבים לייצור רחפנים, צעדים שכבר אושרו ביולי 2023. בורל אמר שהצוות שלו יבדוק אם להרחיב את רשימת הרכיבים, או לפתח דרכים לעצור את עקיפת הסנקציות.

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, שמדינתו מחזיקה כיום בנשיאות האיחוד האירופי, אמר שעמדתו היא כי "יש להכניס את משמרות המהפכה האיראניות לרשימת הסנקציות" וכי זה "יהיה איתות חשוב מאוד".

אבל צעד כזה יציב אתגרים משפטיים. בורל אמר שמדינה חברה באיחוד האירופי תצטרך לספק ראיות לכך שמשמרות המהפכה היו מעורבות בפעולות טרור נגדה – דבר שאיש לא טען עד כה.

גם ארצות הברית שוקלת סנקציות חדשות נגד תוכנית הטילים והמזל"טים של איראן ושליחיה, לפי היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן.

מנהיגי האיחוד האירופי חידשו את קריאתם להפסקת אש מיידית בעזה ולשחרור בני הערובה, וכן למתן "גישה מלאה, מהירה ובטוחה באין מפריע לסיוע הומניטרי עבור פלסטינים נזקקים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!