דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קריאות "אוהבים אותך חמאס": על רקע מהומות אנטי ישראליות, באונ' קולומביה ילמדו מרחוק

מעצר יותר מ-100 מפגינים בחמישי לא עצר את המחאות הפרו פלסטיניות הסוערות בקמפוס הניו יורקי | מחשש לביטחון סטודנטים יהודים, פורסמה הודעה על הגברת הנוכחות המשטרתית | הנשיא ביידן: "ההגדה מזכירה לנו לעמוד מול אנטישמיות"

מפגין פרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה, 21 במרץ 2024 (צילום: Anadolu via Reuters Connect)
מפגין פרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה, 21 במרץ 2024 (צילום: Anadolu via Reuters Connect)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

סערת האנטישמיות באוניברסיטת קולומביה: נשיאת האוניברסיטה מינוש שפיק הודיעה שכל השיעורים היום (שני) יערכו באופן מקוון, לקראת חג הפסח. סטודנטים יהודים הביעו חשש לביטחונם.

בשבוע האחרון נערכו באוניברסיטת קולומביה מחאות פרו פלסטיניות סוערות, ובהן ביטויים אנטי ישראליים ואנטישמיים חריפים. יותר מ-100 מפגינים נעצרו בחמישי, תוך שהמשטרה מפזרת בכוח הפגנה ממדשאות הקמפוס. אך המתח במוסד לא שכך – המחאות ממשיכות, שבחלקן מופיעים מסרים אנטישמיים ואלימים, לצד דיווחי סטודנטים יהודים על הטרדות בקמפוס ובסביבתו.

המחאות הפרו פלסטיניות באוניברסיטת קולומביה נמשכות גם לאחר המעצרים, 21 באפריל 2024 (Anadolu via Reuters Connect)
המחאות הפרו פלסטיניות באוניברסיטת קולומביה נמשכות גם לאחר המעצרים, 21 באפריל 2024 (Anadolu via Reuters Connect)

הקריאות: "שירפו את תל אביב עד היסוד"

"[גדודי עז א-דין] אל-קסאם, תעשו אותנו גאים, תחסלו עוד חייל", קראו מפגינים אנטי-ישראלים ביום שישי בערב, בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות הפעיל הפרו-פלסטיני ThizzL, "אנחנו אומרים צדק, אתה אומר איך? שירפו את תל אביב עד היסוד. חמאס, אנחנו אוהבים אותך. אנחנו תומכים גם בטילים שלך".

במהלך נאום ששודר בשידור חי על ידי קבוצת פרו-פלסטינית במוצאי שבת, נאמר: "מבול אל-אקצא (השם שנתן חמאס למתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, דבר) הוא שהחזיר את האינתיפאדה העולמית לשולחן. זוהי רוח ההקרבה של לוחמי החופש הפלסטינים, שתנחה כל מאבק בכל פינה בכדור הארץ לניצחון".

האווירה במוסד כה טעונה, עד שגורמים רשמיים באוניברסיטה הודיעו כי סטודנטים יכולים להשתתף בשיעורים ואולי אף להיבחן באופן מקוון החל מהיום, לקראת פסח – כך לפי דיווח ב-CNN. רב אורתודוקסי באוניברסיטה שלח הודעת וואטסאפ למאות סטודנטים יהודים, והמליץ להם ללכת הביתה עד שיהיה בטוח עבורם לשוב לקמפוס. בריאן כהן, מנהל במרכז לחיים יהודיים באוניברסיטה, הודיע במייל לסטודנטים על נוכחות משטרתית מוגברת, כולל ליווי לקמפוס וממנו לסטודנטים יהודים שיחששו לביטחונם.

ביום חמישי שפיק העידה במסגרת שימוע בבית הנבחרים האמריקאי. בניגוד למה שאירע בשימוע של נשיאות האוניברסיטאות הארוורד, פנסליבניה וייל בדצמבר, כשנשאלה שפיק האם קריאה לרצח עם מפרה את קוד ההתנהגות באוניברסיטה, השיבה באופן חד משמעי: "כן". למרות זאת, העימות היה טעון.

נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק בעימות בקונגרס. היום כתבה שפיק: "עדיף שסטודנטים שלא גרים בקמפוס לא יגיעו אליו" (צילום: USA TODAY NETWORK via Reuters Connect)
נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק בעימות בקונגרס. היום כתבה שפיק: "עדיף שסטודנטים שלא גרים בקמפוס לא יגיעו אליו" (צילום: USA TODAY NETWORK via Reuters Connect)

חברת הקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית וירג'יניה פוקס, המכהנת כיו"ר ועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים, כתבה אתמול לנשיאת האוניברסיטה: "הכישלון המתמשך של קולומביה בהשבת הסדר והבטיחות מיידית לקמפוס מהווה הפרה חמורה של חובות האוניברסיטה, שבהן מותנית התמיכה הכספית הפדרלית. אם לא תתקני זאת, הוועדה לא תהסס להטיל עליך דין וחשבון".

שפיק עצמה כתבה היום בהצהרה מטעמה כי מה שקורה בקמפוס "מעציב אותה עמוקות". לדבריה, "סטודנטים במספר קהילות הביעו חשש לביטחונם. גובה הטון בחילוקי הדעות שלנו רק עלה בימים האחרונים. המתחים האלו הועצמו על ידי אנשים שלא קשורים לקולומביה והגיעו כדי לקדם את האג'נדות שלהם. אנחנו זקוקים לאיפוס".

עוד כתבה שפיק כי כל השיעורים היום יתקיימו באופן מקוון, וכי "ההעדפה שלנו היא שסטודנטים שאינם גרים בקמפוס לא יגיעו לקמפוס".

הגינויים: "האדרת 7 באוקטובר חוצה את הגבול"

"לכל אמריקני יש זכות למחות, אבל כשהמחאות עוברות לאנטישמיות, התעללות מילולית, הפחדה או האדרה של האלימות ב-7 באוקטובר נגד יהודים – זה חוצה את הגבול", אמר  מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנטור היהודי צ'אק שומר. לדבריו, "הקמפוסים חייבים להיות בטוחים עבור כל התלמידים”. 

גם ראש עיריית ניו יורק גינה בחריפות את המהומות, ויצא נגד "תועמלנים מקצועיים שרוצים לנצל את הסכסוך המתמשך במזרח התיכון כדי לזרוע כאוס ופילוג בעירנו", כדבריו.

הנשיא ג'ו ביידן אמר בהצהרה לפסח כי "הסיפור העתיק על רדיפת היהודים בהגדה מזכיר לנו שעלינו לעמוד מול הזינוק המדאיג באנטישמיות – במוסדות הלימודים שלנו, בקהילות, וברשת. שתיקה כהסכמה".

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג כינה את המחאות בקולומביה כ"אנטישמיות ומרושעות". הוא קרא לנקוט ב"פעולה חזקה והחלטית שתמנע אנטישמיות בקמפוס", והוסיף כי "האקדמיה האמריקנית חייבת להתעורר מול האיום שמהווה סכנה לחופש האקדמי ולחיי היהודים באוניברסיטה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!