דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מחאת הסטודנטים מקולומביה מתפשטת בקמפוסים בארה"ב: "לנתק קשרים כלכליים עם ישראל"

מאות סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד, דרך ייל, MIT וברקלי נעצרו, לאחר שהקימו מאהלים בקמפוסים וחסמו בניינים | חלק מהמוסדות הפסיקו את הלימודים

מחאת סטודנטים באוניברסיטת MIT (AP Photo/Charles Krupa)
מחאת סטודנטים באוניברסיטת MIT בארה"ב. קיבלו השראה מהסטודנטים בקולומביה (צילום: AP /Charles Krupa)

מחריפים המתחים בין סטודנטים פרו-פלסטינים ואוניברסיטאות בכל חלקי ארה"ב, בזמן שמאות התמקמו באוניברסיטת קולומביה למרות הדד-ליין שקיבלו מהנהלת המוסד האקדמי בדרישה לפנות את השטח.

ההפגנות הן חלק ממחאה גוברת של סטודנטים ברחבי ארה"ב נגד המלחמה שמתנהלת בין ישראל וחמאס, תוך שהם דורשים מאוניברסיטאות לנתק קשרים פיננסיים עם ישראל ולהוקיע חברות שמאפשרות את המלחמה הארוכה.

בינתיים, עשרות נעצרו באשמה של הסגת גבול או הפרות סדר.

נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק, קבעה אתמול (שלישי) מועד אחרון לחצות, כדי להגיע לסיכום עם הסטודנטים על פינוי השטח, או שבאוניברסיטה "ייאלצו לבחון אלטרנטיבות".

מועד אחרון זה חלף ללא הסכמות. על פי שמועות שהופצו ברשת, המועד האחרון הוארך לבוקר, אך באוניברסיטה לא אימתו זאת.

חסמו כניסות לבניינים בעזרת ריהוט וחפצים

המתח גאה על רקע ביקור של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, מייק ג'והנסון, באוניברסיטת קולומביה במטרה לשוחח עם סטודנטים יהודים ולהתייחס לנושא האנטישמיות ברחבי האוניברסיטה.

בשאר חלקי ארה"ב, בין היתר בקליפורניה, סטודנטים באוניברסיטת המבולד חסמו כניסות לשני בניינים בעזרת ריהוט וחפצים, והתעמתו עם שוטרים. מהאוניברסיטה נמסר כי שלושה סטודנטים נעצרו, וכי המוסד נסגר למשך יומיים.

האוניברסיטאות מנסות בימים אלה לאזן בין בטחון הסטודנטים בקמפוסים ובין חופש הביטוי. רבות מהן היו סובלניות כלפי המוחים, שקראו לאוניברסיטאות לגנות את תקיפות ישראל בעזה, ולהוקיע חברות שמוכרות נשק לישראל.

כעת נוקטים במוסדות האקדמיים משמעת מחמירה יותר, לאחר שסטודנטים יהודים טענו כי הביקורת הפכה לאנטישמיות.

בהרווארד נעלו את השערים מבעוד מועד

המחאה נבנתה במשך חודשים, אך קיבלה דחיפה לאחר שיותר מ-100 מפגינים פרו-פלסטינים שהתמקמו באוהלים מחוץ לקמפוס באוניברסיטת קולומביה, נעצרו ביום חמישי שעבר.

מהמשטרה המקומית נמסר כי עד ליום שני בערב 133 מפגינים שנעצרו שוחררו לאחר שקיבלו זימון להעמדה לדין באשמת הפרות סדר.

במקביל, באוניברסיטת ייל שבקונטיקט עצרה המשטרה 60 מפגינים, בהם 47 סטודנטים, לאחר שסירבו להתפנות משטח במרכז הקמפוס.

נשיא האוניברסיטה, פיטר סאלוביי, מסר כי המוחים סירבו להצעה לפזר את ההפגנה ולהיפגש עם גורמים במוסד האקדמי. לאחר כמה אזהרות, גורמים באוניברסיטה קבעו כי המצב אינו בטוח עוד, ולכן המשטרה פינתה את המוחים.

באוניברסיטת מישיגן שבמערב התיכון הונחו אתמול (שלישי) כ-40 אוהלים; מפגינים באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה הקימו גם הם כ-30 אוהלים; ובאוניברסיטת מיניסוטה נעצרו תשעה מפגינים לאחר שהמשטרה פינתה מאהל ליד הספרייה של המוסד האקדמי. מאות התאספו כדי לדרוש את שחרורם.

בהנהלת אוניברסיטת הרווארד שבמדינת מסצ'וסטס ניסו להישאר צעד אחד לפני המפגינים. הם נעלו את רוב השערים לחצר הכניסה של המוסד ותלו שלטים האוסרים על הקמת אוהלים והנחת שולחנות בקמפוס ללא אישור.

גם באוניברסיטת MIT קיבלו סטודנטים השראה מחבריהם באוניברסיטת קולומביה. "כרגע ישנם כמה מרצים בקמפוס שמקבלים מימון מחקרי ישיר ממשרד הביטחון הישראלי", אמרה סטודנטית בקולג'. "אנו קוראים לאוניברסיטה לנתק קשרים אלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!