דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארצות הברית מגדילה את החימוש לאוקראינה, הרוסים מאיימים בהרחבת הכיבוש

האמריקנים שלחו טילים ארוכי-טווח לאוקראינה, לאחר שגם הרוסים תקפו בטילים בעלי טווח דומה | מבחינת ביידן, התמיכה האמריקנית באוקראינה מועילה גם לכלכלה שמייצרת את אמצעי הלחימה באריזונה, אלבמה, פנסילבניה ואוהיו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בביקורו של זלנסקי בוושינגטון, ספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בביקורו של זלנסקי בוושינגטון, ספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
אוריאל לוי

ארצות הברית שלחה בחשאי בשבועות האחרונים טילים ארוכי טווח לאוקראינה, כך דווח אתמול במספר כלי תקשורת אמריקאים. גורם אמריקני אמר לרויטרס כי אוקראינה השתמשה בטילים האמריקאים כבר פעמיים ותקפה באמצעותם מטרות רוסיות. בקרמלין הגיבו לדיווח ופרסמו הודעה לפיה "ככל שיהיו לאוקראינה נשקים ארוכים יותר – כך אזור החיץ הביטחוני שרוסיה תקים יהיה רחב יותר". 

לפי הגורם האמריקני, השימוש הראשון בטילים נעשה ב-17 באפריל, בתקיפה אוקראינית על שדה תעופה צבאי של רוסיה בחצי האי קרים. שימוש נוסף בטילים נעשה השבוע בהפצצת כוחות צבא רוסיה בדרום מזרח אוקראינה. 

כסף וטילים: דילמת התמיכה של ביידן

הטילים, שנשלחו לאוקראינה בחשאי, נכללו בחבילת הסיוע הצבאי הקודמת שאישר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-12 במרץ, בשווי של כ-300 מיליון דולר, לפי הגורם האמריקני, שלא ציין כמה טילים נשלחו, וכמה יישלחו בהמשך.

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אישר בתדרוך לכתבים שערך אמש כי "מספר משמעותי" של טילים נשלח לאוקראינה ואמר כי ארצות הברית "תשלח עוד". לדבריו, אוקראינה התחייבה להשתמש בנשק רק בתוך שטחה, ולא לתקוף בעורף הרוסי. סאליבן ציין כי "הדינמיקה המבנית של המלחמה מעניקה יתרון למדינה המגנה על שטחה", לדבריו הצבא האוקראיני השמיד 700 כלי רכב משוריינים וכ-250 טנקים מתחילת 2024. 

הטילים ארוכי הטווח הם חלק מחבילת סיוע צבאי שארה"ב שולחת לאוקראינה בימים אלה. חבילה בסך מיליארד דולר שהנשיא ביידן אישר אתמול לדברי סאליבן, והיא חלק מחבילת סיוע כללית בסך 61 מיליארד דולר שאושרה השבוע בבתי הנבחרים שבוושינגטון. 

הדילמה אם לספק לאוקראינה מערכות טילים טקטיות (ATACMS) המסוגלות לפגוע במטרות בטווח של עד 300 ק"מ עלתה בכמה דיונים בבית הלבן בחודשים האחרונים. החשש של האמריקאים הוא שאוקראינה תשתמש בטילים על מנת להפציץ את העורף הרוסי, מה שיוביל להסלמה בעימות בין רוסיה למערב. 

מה שהכריע את הדילמה עבור וושינגטון היה השימוש של רוסיה בחורף האחרון בטילים בליסטיים ארוכי טווח שסופקו לה על ידי צפון קוריאה. מוסקבה שיגרה את הטילים למרות האזהרות של וושינגטון, הן החשאיות והן הפומביות, מה שהוביל לשינוי בעמדתה של ארה"ב, כך לפי הגורם האמריקני. 

השקעה בביטחון אוקראינה, ובכלכלה האמריקנית

הנשיא ביידן הדגיש כי התמיכה באוקראינה מייצגת "השקעה" בביטחון של אוקראינה, אירופה וארצות הברית, כך דווח בלה-מונד הצרפתי. ביידן ציין בדברים שנשא אתמול, כי רוסיה נהנית מתמיכה רבת ערך: מל"טים איראניים, טילים בליסטיים ופגזי ארטילריה צפון קוריאניים ורכיבים אלקטרוניים מסין. ביידן התעקש שהמשלוחים הצבאיים מהווים תמריץ לייצור אמריקאי: טילי פטריוט מיוצרים באריזונה, ג'וולינס באלבמה ופגזי ארטילריה באוהיו ופנסילבניה. 

לבסוף, הוא הודה למנהיגים הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס, שהצליחו להסכים על חבילת הסיוע. "יש קונצנזוס דו מפלגתי לסוג כזה של מנהיגות אמריקאית", אמר ביידן."אנחנו לא מתרחקים מבעלי בריתנו, אנחנו עומדים לצדם. אנחנו לא נותנים לרודנים לנצח, אנחנו מתנגדים להם. אנחנו לא סתם צופים מהצד באירועים גלובליים מתפתחים". 

בינתיים צבא רוסיה ממשיך להתקדם בחזית המזרחית. ארגון המעקב DeepState הציג הוכחות לכך שרוסיה כבשה את העיירה אוצ'ריין וממשיכה להתקדם לעבר הכפר נובובאחמוטיבקה שמדרום לעיירה. הבלוגר צבאי אוקראיני, כתב: "האויב התקדם בכפר נובובאחמוטיבקה לעומק של 400 מטר (בתוך הכפר, א.ל). בעבר הם שלטו רק בחלק הדרום-מזרחי של הכפר, אבל כיום הם שולטים בכמעט 3/4 מהכפר". 

לפי דיווחים נוספים ברשת CNN, הכוחות הרוסים מתקדמים גם בכפרים רדיצ'י וסמנייבקה שמדרום לעיירה אוצ'ריין. הרשויות באוקראינה דיווחו כי טיל רוסי שפגע היום בבית במחוז צ'רקסי גרם לפציעתם של שישה כך דווח ב-VOA. מושל המחוז ציין שלפחות חמישים בתים נפגעו מההדף של הטיל הרוסי.

המלחמה באוקראינה נמשכת כבר קרוב ל-800 ימים מאז שפלש הצבא הרוסי לשטחה. ארה"ב ובריטניה מעריכות כי עשרות אלפי אוקראינים ורוסים נהרגו עד כה במלחמה, אולם רוסיה ואוקראינה לא מספקות נתונים מדויקים לגבי האבדות שלהן. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!