דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
31.4°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 29.6°באר שבע
  • 29.4°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 23.9°צפת
  • 30.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נוט פור יו: החוק נגד טיקטוק נכנס לתוקף בארצות הברית

אחרי סין והודו, גם ארה"ב צפויה לחסום את הרשת החברתית תוך תשעה חודשים | בעוד ביידן נלחם באפליקציה שנמצאת בבעלות סינית, טראמפ דווקא תומך בה, ולפני חסימתה היא עלולה להשפיע על בחירת הנשיא הבא

טיקטוק (צילום: salarko / Shutterstock.com)
טיקטוק (צילום: salarko / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפליקציית טיקטוק עלולה להיחסם בארצות הברית, אם השליטה בה לא תצא מידיים סיניות בתשעת החודשים הקרובים. מדובר באתגר משפטי ומסחרי מורכב ביותר, לאחר שהנשיא ג'ו ביידן חתם בשבוע שעבר על החוק שמחייב להעביר את השליטה בה לידיים ידידותיות.

אחד מבעלי השליטה באפליקציה הוא היהודי האמריקאי ג'פרי יאס, שהפך לאחרונה לאחד מתומכיו הפיננסיים של דונלד טראמפ. יאס מחזיק בעמדות ימניות קיצוניות, וזו הסיבה שעד לאחרונה תמך בכל מועמד קיצוני יותר מטראמפ שניסה לאתגר אותו. טראמפ אכן שינה כיוון מהתנגדות לטיקטוק לתמיכה בה, בטענה שחסימתה תחזק את פייסבוק, וזו בעיה גדולה יותר לחופש הביטוי בארצות הברית.

האפליקציה עומדת בפני האתגר הגדול ביותר בתולדותיה: אם לא יהיו שינויים, היא עלולה למצוא את עצמה נאסרת לחלוטין לשימוש בארה"ב. זאת לאחר שהנשיא ביידן חתם על החוק שנועד לחסום את אפליקציית הסרטונים שבבעלות סינית מפעילות באמריקה. השימוש באפליקציה הפופולרית כבר נאסר בכמה מדינות, שהגדולה בהן היא הודו.

טיקטוק צפויה להיאבק משפטית בחוק, בטענה לפגיעה בחופש הביטוי. המחוקקים האמריקאים טוענים שהשליטה הסינית בחברת בייטדאנס, המפעילה של האפליקציה, מאפשרת השפעה יוצאת דופן למדינה זרה על התודעה של הציבור האמריקאי, בעיקר הצעירים. כיום, לטיקטוק יש כ-170 מיליון משתמשים בארצות הברית, כמחצית מכלל האוכלוסיה במדינה. יותר מ-100 מיליון מהם, לפי הערכות, פעילים לפחות פעם בחודש באפליקציה.

אלגוריתם "כובש" יותר

עובד טיקטוק לשעבר ברק הרשקוביץ התפטר מהחברה בטענה שהיא מפיצה דיסאינפורמציה עם הטיה פרו-פלסטינית, ואף בעד חמאס ואיראן.

הרשקוביץ טען כי גם עובדי החברה האחראים על סינון תכנים לא הולמים תומכים בשלוחיה של איראן. החברה הכחישה את הטענות.

רבים מבקרים את טיקטוק על כך שהיא גורמת להפרעות אכילה, לבעיות בדימוי העצמי, להפרעות שינה ולהתמכרות. ביקורת זו מופנית גם לרשתות חברתיות אחרות, אך לדעתו של תומר סימון, המדען הראשי של מיקרוסופט, האלגוריתם של טיקטוק "כובש" יותר, ובכך מצליח לגרום להשפעות עמוקות יותר על המשתמשים, בעיקר הצעירים ביותר.

החוק קובע כי לנשיא יש אפשרות להאריך את תקופת המכירה הנדרשת מטיקטוק לפני החסימה מתשעה חודשים לשנה, לא כולל עיכובים שיכולים לחול אם טיקטוק תפתח בהליכים משפטיים בנושא. טווח זמן זה יאפשר לטיקטוק השפעה ניכרת על תודעה האמריקאית בבחירות הקרובות לנשיאות בנובמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!