דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
22.4°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.3°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 23.9°אילת
  • 21.3°טבריה
  • 14.7°צפת
  • 22.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מהלומות בין מפגינים באוניברסיטת UCLA, קריאות "להרוג יהודים" באוניברסיטה בבוסטון

נמשך גל המחאה בקמפוסים ברחבי ארה"ב נגד המלחמה בעזה | עימותים פיזיים בין מפגינים פרו-ישראליים לפרו-פלסטיניים באוניברסיטת UCLA | "לאוניברסיטה היסטוריה של מחאה שקטה, ואנו שבורי לב מהאלימות שפרצה", נמסר מדוברות המוסד האקדמי

מחאה פרו-פלסטינית בקמפוס אוניברסיטת UCLA (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת UCLA. קוראים לאוניברסיטאות להפסיק להשקיע בחברות ישראליות המעורבות או מרוויחות מהמלחמה (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

"עימותים פיזיים" אירעו אתמול (ראשון) בקמפוס אוניברסיטת קליפורניה (UCLA) כאשר מפגינים פרצו מחסום ביטחון שנועד לחצוץ בין מפגינים נגד המלחמה בעזה ובין מפגינים למען ישראל, כך מדווח אתר USA Today בסיוע סוכנות הידיעות AP, על הצהרה שמסרה האוניברסיטה.

ההתנגשות אירעה יום לאחר ביצוע מעצרים בלפחות ארבע אוניברסיטאות במהלך הפגנות התנגדות למלחמה, שסחפו קמפוסים בארה"ב. במסגרת המחאה סטודנטים קוראים להפסקת אש בלחימה בעזה, ולאוניברסיטאות להפסיק להשקיע בחברות ישראליות המעורבות או מרוויחות מהמלחמה. המפגינים אף דורשים מהממשל האמריקני להשהות סיוע צבאי לישראל.

"לאוניברסיטת UCLA היסטוריה של מחאה שקטה, ואנו שבורי לב מהאלימות שפרצה", מסר גורם בדוברות האוניברסיטה בהצהרה שנתן.

הפגנת נגד פרו-ישראלית באוניברסיטת UCLA. "הפגנה גדולה ורועשת, אך ברובה שלווה" (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
הפגנת נגד פרו-ישראלית באוניברסיטת UCLA. "הפגנה גדולה ורועשת, אך ברובה שלווה" (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)

בעוד בטאון הקמפוס דיווח שאחד מכתביו הוכה בפניו באמצעות דגל, ה'לוס אנג'לס טיימס' דיווח על ההפגנה כ"גדולה ורועשת, אך ברובה שלווה", זאת בזמן שמשטרת הקמפוס פעלה נגד התכתשויות שונות שאירעו.

באוניברסיטת דרום קליפורניה, הקמפוס נותר סגור לאחר ש-93 איש נעצרו במהלך הפגנות שהתרחשו ביום רביעי. הקולג' ביטל את טקס הבוגרים המרכזי שלו בעקבות ההתרחשויות.

ביידן: "זה חייב להיות בדרכי שלום"

מאות סטודנטים עוכבו או נעצרו ביותר מתריסר אוניברסיטאות מניו-יורק עד קליפורניה מאז החלו ההפגנות באוניברסיטת קולומביה לפני עשרה ימים.

הנהלות של אוניברסיטאות רבות הורו לעצור את ההפגנות, על בסיס הוראות האוסרות הקמת מאהלים, הסתננות אליהם של אנשים שאינם קשורים לאוניברסיטאות, וקריאות אנטישמיות שגרמו לסטודנטים יהודים לחוש לא בטוחים בקמפוסים.

מובילי המחאות ממשיכים לטעון שההפגנות היו שלוות.

בתוך כך, דובר המשרד לביטחון לאומי ג'ו קירבי מסר אתמול (ראשון) ל-ABC News כי הנשיא ג'ו ביידן מודע למחאות ולתגובה החריפה שעוררה המלחמה בעזה, ואמר כי הממשל מאמין כי "ראוי שלאנשים תהיה יכולת להציג את דעותיהם ולחלוק אותן פומבית, אבל זה חייב להיעשות בדרכי שלום".

אוניברסיטת קולומביה, בה החלה המחאה, פרסמה בשבת הצהרה לפיה "היום עבר בשקט בקמפוס", וכי השיחות בין נציגי האוניברסיטה והסטודנטים מארגני המחאה נמשכות. "אין אמת בטענות על סגר או פינוי בקמפוס", לשון ההצהרה.

ובאוניברסיטת פורטלנד שבמדינת אורגון הודיעו כי יחדלו מלקבל מענקים מחברת 'בואינג', בשל תלונות שעלו מקהילת אוניברסיטת פנסילבניה. בואינג, מעסיקה מקומית גדולה, מוכרת נשק לישראל.

באוניברסיטת אריזונה עצרה משטרת הקמפוס 69 מוחים בשבת, ברובם לא סטודנטים או אנשי סגל, כך מסרה האוניברסיטה.

"השמצות אנטישמיות ארסיות"

באוניברסיטת UCLA, שבה אורגנה אתמול (ראשון) הפגנה פרו-ישראלית עם נוכחות גדולה, אל מול המחאה הפרו-פלסטינית, נמסר כי הצדדים החליפו דחיפות, עלבונות ואף מהלומות.

העימותים הפיזיים גונו על ידי האוניברסיטה, שהודתה שאיפשרה לכמה אנשים מחוץ לקמפוס להשתתף בהפגנות. על פי משטרת הקמפוס, לא בוצעו אתמול מעצרים.

באוניברסיטת 'נורת'ווסטרן' בבוסטון עוכבו כ-100 מפגינים בזמן שמאהלים פונו מהמקום ביום שבת. אלו שהציגו תעודות סטודנט שוחררו אך יועמדו בפני הליך משמעתי באוניברסיטה. מי שלא הציג תעודת סטודנט, נעצר. כך נמסר מהמוסד האקדמי.

"מה שהחל כהפגנת סטודנטים לפני יומיים, הוחרף על ידי מארגנים שאין להם קשר לאוניברסיטה", נכתב מטעם האוניברסיטה ברשתות החברתיות. "אמש השימוש בהשמצות אנטישמיות ארסיות, בהן קריאות 'להרוג יהודים' חצה את הגבול. לא נוכל לסבול שנאה כזו בקמפוס שלנו".

באוניברסיטת אידיאנה נעצרו 23 מפגינים. לפחות 60 שוטרים עטויים מגני מהומות, אלות ושאר ציוד לפיזור הפגנות, הצטרפו לשוטרים של האוניברסיטה בפיזור מאהל שהנהלת האוניברסיטה טענה כי אינו חוקי.

ביטאון הסטודנטים של האוניברסיטה דיווח כי מפגינים שוחררו ללא ערבות אחרי שעוכבו בבית המעצר לכשעה וחצי וספגו אישומים הנעים בין הסגת גבול פלילית להתנגדות למעצר. שעות לאחר מכן כמעט 40 איש צעדו למרכז המוזיקה והאמנויות האזורי כדי למחות נגד ארוחת תורמים, נמסר מבטאון הסטודנטים. "נחשוף ונוקיע, לא נעצור ולא ננוח", קראה הקבוצה, "לא ניקל נוסף, לא עוד פרוטה. לא עוד מימון לפשעי ישראל".

מנהיג המיעוט בסנאט, מיטש מקונל, טען אתמול (ראשון) כי נשיאי אוניברסיטאות צריכים להיות קו ההגנה הראשון בשליטה בגל המחאות נגד מלחמת ישראל-חמאס שפרצו ברחבי קולג'ים אמריקניים בשבועות האחרונים, ולא המשמר הלאומי וכוחות השיטור המקומיים, כפי שאחרים קראו להפעלתם. "מה שצריך לקרות, לפחות בהתחלה, הוא שנשיאי האוניברסיטאות ישלטו במצב, יאפשרו חופש ביטוי ויהדפו אנטישמיות", אמר מקונל. "מדוע שלא יישבו כולם וינהלו שיחה תרבותית במקום לנסות לשלוט בשיח? דיון תרבותי הוא מה שחינוך אוניברסיטאי אמור להיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!