דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

סדר היום של טראמפ / יום רגיל במשרד? החלשת 'אובמה קר', 'יום הפטריוט' וביטול הסכמי האקלים

אתמול החל הנשיא החדש ליישם את מדיניותו. בין השאר אישר צו המחליש את רפורמת הבריאות של אובמה, קבע יום פדרלי חדש, העלה את יעד הצמיחה ל-4% והצהיר כי יבטל את הסכמי האקלים שחתם קודמו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).

שעות ספורות לאחר נאום ההשבעה שלו, ישב נשיא ארה"ב הנכנס דונלד טראמפ ליד שולחן הנשיא בחדר הסגלגל, וחתם על שורת הצווים הנשיאותיים הראשונים שלו. בין היתר קבע טראמפ את "יום הפטריוטיזם", אישר את רשימת המינויים שלו לקבינט הביטחוני אשר תוגש לאישור הסנאט, והורה על ערעור רשמי ראשון ברפורמת הבריאות, ה"אובמה-קר", אשר החל קודמו בתפקיד. במקביל עדכנו אנשיו של הנשיא החדש את אתר האינטרנט של הבית הלבן, והוסיפו הצהרה כי הנשיא החדש "מחויב לחסל רפורמות לא נחוצות ומזיקות", וכן הציב יעד צמיחה שאפתני של 4%. את יומו הראשון בנשיאות סיכם: "זה היה יום עמוס אבל טוב – יום יפה".

אחד הצווים עליו חתם טראמפ נותן פרצה רשמית ראשונה לאחד מהאיומים המרכזיים של הנשיא החדש על מורשתו של אובמה: חוק שירותי הבריאות ברי ההשגה, שזכה לכינוי 'אובמה-קר', ומעניק ביטוח בריאות בסיסי לרוב המכריע של אזרחי ארה"ב. הצו עליו חתם טראמפ מאפשר למחלקת שירותי הבריאות וכוח האדם, ויחידות פדרליות נוספות להשעות ביצוע כל חלק מהחוק שעשוי להטיל 'נטל פיסקלי' על מדינות, ספקי שירותי בריאות, משפחות או יחידים. ראש סגל הבית הלבן ריינס פריבוס אמר כי הצו נועד "לצמצם את הנטל הכלכלי" של 'אובמה-קר'.

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

כמו כן חתם הנשיא הנכנס על רשימת חברי הקבינט שלו, לאישור הסנאט. בין היתר ביקש לאפשר למפקד המארינס לשעבר ג'יימס מאטיס להתמנות למשרת שר הביטחון, זאת על אף שטרם עברו 10 שנים מאז שחרורו מהצבא כמתבקש בחוק הנוכחי.

צו נוסף עליו חתם טראמפ ביומו הראשון הוא הכרזת יום לאומי פדרלי חדש – יום הפטריוטים, עליו לא סיפק הבית הלבן פרטים נוספים.

לצד המפתחות לחדר הסגלגל, קיבל צוותו של טראמפ גישה לסמל שלטון נוסף – אתר האינטרנט של הבית הלבן. עם כניסתו לתפקיד עידכנו אנשיו של טראמפ את האתר, ושינו את יעד הצמיח ליעד שאפתני של 4%, ו-25 מיליון משרות חדשות. בהקשר זה חשוב לציין כי האבטלה בארה"ב נמצאת כעת בשפל חיובי של 4.5%.

עוד שינוי שערכו אנשי צוותו של טראמפ באתר הוא הצהרה כי בכוונתו לבטל את הסכם האקלים עליו חתם אובמה בשנה שעברה. "הנשיא טראמפ מחויב לביטול ההחלטה המזיקה והלא נחוצה מבחינת מדיניות כגון הסכם האקלים והסכם המים. הסרת ההחלטות הללו תסייע לעובדים אמריקאים, תסייע להגדיל משכנתאות ביותר מ-30 מיליארד דולר במשך שבע השנים הקרובות", נכתב בהודעה שפורסמה באתר הבית הלבן.

ממשלו החדש של טראמפ הורה גם על השהיית כל הרפורמות והרגולציות הממתינות למימוש כדי שיוכלו לבחון אותן מחדש ולאשר אותן. מהלך דומה עשה גם הנשיא לשעבר ברק אובמה מיד לאחר שנכנס לתפקיד.

ומחוץ לבית הלבן, ליוו את יומו הראשון של הנשיא החדש כ-200 אלף מפגינות ומפגינים (הערכות שונות הגיעו גם ל-500 אלף מפגינות) אשר השתתפו ב'צעדת נשים' ברחובות וושינגטון במחאה על כניסתו של טראמפ, אשר נודע ביחסו האלים והמשפיל כלפי נשים. מארגני ההפגנה אמרו כי הם רוצים להדגיש נושאים של שוויון מגדרי וגזעי, שלדבריהם יהיו מאוימים תחת שלטון טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!