דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון המורים עותר נגד ניכויי השכר על העיצומים: "האוצר נוקט צעדים ללא סמכות"

האוצר הורה לנכות החל ממאי את משכורות מורי התיכונים המשתתפים בעיצומים למען הסכם שכר חדש | במקביל, הארגון פרסם לחבריו הנחיות להחרפת העיצומים: היעדרות מהשתלמויות וניתוק קשר עם מפקחים

הפגנת מורים לתמיכה במאבק ארגון המורים מול משרד החינוך בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת מורים לתמיכה במאבק ארגון המורים מול משרד החינוך בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המורים מימש את איומו והגיש עתירה לבית הדין לעבודה בבקשה למנוע ממשרד האוצר לנכות שכר מהמורים עקב השתתפותם בעיצומים. הארגון מוביל עיצומים כחלק מהמאבק להשגת הסכם שכר חדש למורים, כשנתיים לאחר פקיעת הסכם השכר הקודם.

הניכויים שאותם מבקש ארגון המורים למנוע בעתירה שהוגשה אתמול (שלישי) נוגעים לתוספת השכר שהייתה חלק מהסכמות הארגון עם האוצר ב-12 בספטמבר, וכן לשכר על חלקים במשרות המורים הקשורים לעיצומים. ניכוי השכר מתוכנן לצאת לפועל במשכורת הקרובה, על חודש מאי.

ארגון המורים מבקש מבית המשפט גם לדרוש ממשרד האוצר וממשרד החינוך להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי על הסכם שכר חדש למורים.

הטענות בעתירה: ניכוי במשכורת הבסיס על פעילויות "אקסטרה"

ניכוי שכר, בהיקף 5% ממשכורות המורים על כל כיתה, נוגע לאי מתן ציונים. לפי העתירה, במסגרת העיצומים, המורים מלמדים את החומר כרגיל, כותבים ובודקים מבחנים ומוסרים את הציונים לתלמידים, אך לא מעבירים את הציונים למערכות הבית ספריות. עוד נטען בעתירה כי מורה שלא דיווח על ציונים של שמונה כיתות, ינוכה 40% משכרו.

2.5% משכר המורים צפוי להיות מנוכה עקב היבט נוסף של העיצומים: היעדרות מפעילות חוץ בית ספרית. לפי העתירה, יום עבודתו של מורה מסתיים ב-15:30, ולכן כל פעילות מעבר לשעה זו נתונה לבחירת המורה. התשלום עליה נעשה בנפרד מהמשכורת החודשית. לכן, כך נטען, אין היגיון בניכוי המשכורת על תשלום שאינו נכלל בה מלכתחילה.

לגבי ניכוי מקדמות השכר שעליהן הוסכם בין ארגון המורים לאוצר בספטמבר, בארגון טוענים כי ניכוי כזה בשל טענה לפגיעה בעבודה דורש אישור של בית הדין לעבודה: "היה עליהם לפנות לבית הדין הנכבד, ולא לנקוט בצעדים חד צדדיים שאין להם מקור סמכות חוקי".

הארגון טוען גם שמשרד האוצר לא הודיע על ניכויי השכר. עם זאת, על ניכוי תוספות השכר מספטמבר הודיע אפי מלכין הממונה על השכר במכתב ליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, שאליו היה מכותב גם יו"ר ארגון המורים רן ארז.

ההנחיות לעיצומים: נתק עם משרד החינוך

במקביל לעתירה, הארגון פרסם לחבריו את ההנחיות לעיצומים. ההנחיה החדשה היא ניתוק הקשר עם משרד החינוך: היעדרות מהשתלמויות של משרד החינוך, וכן ניתוק קשר עם מפמ"רים ומפקחים בכל הנושאים, ובפרט בקשר לתוכנית האקדמיזציה של המשרד שפורסמה לאחרונה. נוסף על כך, נכתב כי ההנחיה בנוגע להשבתה עתידית אפשרית של מערכת החינוך תישלח בנפרד.

עוד הנחה הארגון להמשיך בעיצומים שננקטים בחודשים האחרונים: אי השתתפות בפעילויות חוץ בית ספריות, וסיום יום העבודה ב-15:30. בהנחיה החדשה נכתב כי ההנחיה לא לתת ציונים נוגעת לגורמים בבית הספר או במערכת החינוך, וכי המורים ימשיכו לתת ציונים לתלמידים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!