דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

עבר בקריאה ראשונה החוק להכפלת קצבת פדויי השבי לאזרחים שנחטפו ב-7 באוקטובר

לפי החוק, פדויי השבי והחטופים שיחזרו יהיו זכאים מיידית ל-50% נכות ולתגמול עבור טיפולים רפואיים | החוק עבר בקריאה ראשונה פחות מחודש לאחר שהוגש, במטרה לקדם אותו לקריאה שנייה ושלישית

שרון אלוני קוניו (מימין), עדינה משה, ניל"י מרגלית, סהר קלדרון ואביבה סיגל, ששוחררו משבי חמאס, בקריאה לממשלה לפעול להחזרת החטופים שנותרו בשבי חמאס (אבשלום ששוני / פלאש 90)
שרון אלוני קוניו (מימין), עדינה משה, ניל"י מרגלית, סהר קלדרון ואביבה סיגל, ששוחררו משבי חמאס. ארכיון (אבשלום ששוני / פלאש 90)
הדס יום טוב

תיקון לחוק פדויי השבי עבר היום (רביעי) בקריאה ראשונה בכנסת. על פי התיקון, פדויי שבי שהוכרו ככאלה לאחר נפילתם בשבי ב-7 באוקטובר, יהיו זכאים לזכויות כשל נכה צה"ל או נפגע פעולת איבה בדרגת נכות של 50% בעקבות פוסט טראומה.

אם יעבור החוק גם בקריאה שנייה ושלישית, התיקון יכפיל את התגמול החודשי הניתן לפדויי השבי שנחטפו ב-7 באוקטובר מ- 1,350 שקלים בחודש ל-2,591 שקלים, זאת כמובן לאחר שחזרו או יחזרו בעתיד מהשבי. בנוסף, כלל החוזרים משבי חמאס שנשבו ב-7 באוקטובר יזכו לקביעה קטגורית של אחוזי הנכות, שתחסוך מהם את העמידה מול ועדה רפואית לקביעת דרגת נכות. ההכרה כוללת גם סל זכויות ומענים נוספים כגון סיוע בדיור, רכב, טיפולים רפואיים, שיקום מקצועי ועוד, בשווי כולל של כ-5,200 שקלים בחודש.

לצד זאת, משמעות הדבר היא גם שזכויותיהם של פדויי השבי שנחטפו ב-7 באוקטובר יופרדו מפדויי שבי אחרים (למשל פדויי השבי הסורי והמצרי מיום הכיפורים וכן שבויים נוספים שעדיין נמצאים בעזה כמו אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד ואחרים).

ההצעה לתיקון החוק הגיעה לאחר הסערה בעקבות דבריה של רז בן עמי, שחזרה משבי חמאס, וחשפה בחודש שעבר בדיון בוועדה למעמד האישה בכנסת את הפיצוי הנמוך אותו מקבלים פדויי השבי מתוקף החוק. החוק הוצע על ידי משרד הביטחון, הביטוח הלאומי ומנהלת החטופים, הנעדרים והשבים במשרד ראש הממשלה. הליכי החקיקה של התיקון הואצו, ובתוך כך התקיים היום דיון מיוחד במהלך הפגרה במסגרתו עבר התיקון לחוק בקריאה ראשונה, כדי לקדם את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה.

בביטוח הלאומי מציינים כי באפשרות החטופים שחזרו לביתם לפנות בבקשה להכרה בפגיעות נוספות או החמרה, וכי דרגת הנכות תחושב בהתאם כך שיקבלו זכויות בהתאם לדרגת הנכות העדכנית ולא פחות מ-50%. עוד מציינים בביטוח הלאומי כי פדויי שבי שעומדים בתנאים שנקבעו, זכאים לתגמול טיפול רפואי (תט״ר), הנע בין 7,000-9,000 שקלים. עוד נמסר: "משרד הביטחון, הביטוח הלאומי ומנהלת החטופים הנעדרים והשבים במשרד רה״מ ימשיכו ללוות את השבים באופן פרטני, כדי לסייע ככל הניתן עם חזרתם ארצה וההתמודדות היומיומית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!