דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ארגון המורים בדיון חמישי בוועדה לביקורת המדינה: "ההתעלמות של משרד החינוך מתסכלת"

הדיון נערך לאחר העתירה נגד קיצוצים בשכר המורים שבעיצומים, ולקראת העיצומים הצפויים אחרי יום העצמאות | יו"ר הוועדה מיקי לוי האשים את משרדי האוצר והחינוך: "אם היה אכפת להם, הם לא היו נחים לילה ויום עד לפתרון"

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"אין מספיק מילים בפי לתאר את הייאוש והתסכול שאני וכל מורי וילדי ישראל חשים מהזלזול, ההתעלמות וההזנחה של הנושא על ידי משרדי החינוך והאוצר". אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בדיון שנערך היום (חמישי) בנושא עיצומי ארגון המורים.

"אנחנו נאלצים זה הדיון החמישי לנסות לחבר בין המשרדים לארגון המורים על מנת לחדש את המשא ומתן", אמר לוי בכעס לא מוסתר, "השתיקה וההתעלמות של משרד החינוך מהבעיה מתסכלת ומרתיחה. הזלזול הבוטה שלהם הוא בכך שאם היה אכפת להם, הם לא היו נחים לילה ויום עד לפתרון הבעיה. המשרד היה אמור להפעיל לחץ על האוצר. לא חשנו שמישהו שם טרוד ורץ להסדיר את העניין. במשבר ביסודי הייתה זאת שרת החינוך לשעבר שתוך שבוע פתרה את הבעיה. נמשיך להדהד את הזעקה שבוע אחרי שבוע עד שהנושא ייפתר כי זה בנפשי. אני רואה את תלמידי ישראל, העתיד של כולנו".

עינב דלח מהנהגת ההורים הארצית השמיעה ביקורת חריפה על המדינה ובעיקר על משרד החינוך. "אוטוטו אפשר לסגור את האור על מערכת החינוך", אמרה דלח. "איך עד עכשיו לא מינו גורם מתכלל לאירוע כזה? איך המדינה לא מינתה פרויקטור לנושא? איך מדינה מתנהלת כבר שנתיים עם מהלך שלא מצליחים לקדם אותו? הבנו כולנו ששר החינוך לא נמצא באירוע וזה כאילו עבורו בעיית תשתיות באוגנדה".

המחלוקת העיקרית שנדונה בוועדה היא המחלוקת על החוזים האישיים. "האוצר רוצה שלא רק שיעבדו בתנאים גרועים ומביכים, אלא יהיו עובדי קבלן ללא כל סולידריות ותמיכה של ארגוני עובדים," אמר יו"ר ארגון המורים רן ארז. "פורום קהלת הוא זה שמנחה את שר האוצר שמעוניין בהפרטת מערכת החינוך. ערים עשירות מרשות לעצמן חוזים לטאלנטים אבל קריית מלאכי וכל הפריפריה יישארו מאחור".

באוצר התנגדו לטענות. "בישיבות הקודמות תיארתי את כל ההיבטים המקצועיים", אמר אוהד אלקבץ סגן הממונה על השכר באוצר. "כיום עיריות חזקות מעסיקות מורים ומנהלים באמצעות חוזים אישיים, ההסדרה תאפשר לעיריות חלשות גם להעסיק באמצעות חוזים אישיים. קיימנו פגישת מו"מ וניסנו להגיע נושאים נוספים, אולם לבקשת ארגון המורים חזרנו לדבר על חוזים אישיים".

"ניסנו להציע מגבלות שונות, כמו ניסיון מיוחד, כישרון מיוחד, מורים שלא עסקו עובדי הוראה ב- 3 השנים האחרונות ועוד, אולם נתקלנו בחומה בצורה", טען אלקבץ. "נקבעה פגישה נוספת ליום רביעי בשבוע הבא. הדרגים הבכירים באוצר ובמשרד החינוך שותפים למו"מ. הצגת המלצות דו"ח דברת במכתבנו היא רק כדי להמחיש שאין השפעה של פורום קהלת ואלו טענות מלפני עשור ויותר".

הדיון נערך על רקע הכרזת ארגון המורים על שביתה בת שעתיים ביום רביעי ה-14 במאי ביום בו אמורים התלמידים לחזור לבתי הספר אחרי יום העצמאות. בנוסף הארגון עתר אתמול לבית הדין לעבודה נגד הכוונה של משרד האוצר לנכות משכרם של המורים המקיימים את העיצומים, בגובה של 4% על אי מתן ציונים ו-2.5% על אי השתתפות בפעילות חוץ. בעתירה נטען כי המורים מבצעים כל מה שכרוך במתן הציונים למעט הזנתם במערכות הבית ספריות וכי מכיוון שהמשרד מתכוון לנכות 5% למרכיב השכר עבור כל כיתה אותה המורה מלמד,מי שמלמד 8 כיתות שכרו ינוכה ב-40%. בנוסף לכך התשלום על פעילות חוץ בית ספרית נעשית בנפרד מהמשכורת ולכן לפי העתירה אין הצדקה לנכות משכר המורים. מקורו של ניכוי נוסף העומד על 800 שקלים הוא בתוספות השכר שהוסכמו עם הארגון בספטמבר.

במקביל לעתירה הארגון פרסם לחבריו את ההנחיות לעיצומים. ההנחיה החדשה היא ניתוק הקשר עם משרד החינוך: היעדרות מהשתלמויות של משרד החינוך, וכן ניתוק קשר עם מפמ"רים ומפקחים בכל הנושאים, ובפרט בקשר לתוכנית האקדמיזציה של המשרד שפורסמה לאחרונה. נוסף על כך, נכתב כי ההנחיה בנוגע להשבתה עתידית אפשרית של מערכת החינוך תישלח בנפרד כפי שנשלחה היום.

עוד הנחה הארגון להמשיך בעיצומים שננקטים בחודשים האחרונים: אי השתתפות בפעילויות חוץ בית ספריות, וסיום יום העבודה ב-15:30. בהנחיה החדשה נכתב כי ההנחיה לא לתת ציונים נוגעת לגורמים בבית הספר או במערכת החינוך, וכי המורים ימשיכו לתת ציונים לתלמידים, אך לא להזין אותם במערכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!