דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חזקת הגיל הרך

טובת הילד / האם אילוצים קואליציונים יגרמו לשרת המשפטים לפגוע בזכויות נשים?

בשל התנגדות חבריה לקואלציה, דוחפת השרה שקד להצעת חוק ממשלתית אשר מבקשת דין שווה לגברים ונשים בזכויות לאחר גירושין - במזונות ובחזקת הגיל הרך. ח"כ פרץ: "אין מקום לנסיונות לתאר חלוקה שוויונית שאינה קיימת"

משלמים כל הדרך אל הגן (צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר / פלאש 90).
משלמים כל הדרך אל הגן (צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שני) בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ניתן היה לראות שהמתח האופף את המאבק בין נשים וגברים בישראל על החקיקה הנוגעת לגרושים, גידול ילדים וכספי מזונות, עודנו רב. הסערה שליוותה את הניסיונות של גורמים שונים בקואליציה לשנות את חוק "חזקת הגיל הרך", הקובע כי המשמורת על ילדים מתחת לגיל 6 ניתנת אוטומטית לאם למעט בנסיבות מיוחדות, צפויה להימשך וכעת נראה כי גם יוזמה חדשה של שרת המשפטים – ליצור שוויון בין נשים וגברים בכל הנוגע לתשלומי מזונות – תעורר סערה דומה.

"לא ניתן להפריד בין המזונות וחזקת הגיל הרך" אמרה ח"כ עאידה תומא-סולימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה. "הם כרוכים זה בזה ובמעמד האישה ותפקידה בחברה".

הצצה לרקע שהביא את השרה שקד להפריד בין שתי הסוגיות, סיפקה נציגת משרד המשפטים, עו"ד מוריה בקשי, ״אנו נמצאים בתהליך של עבודה על הצעת חוק ממשלתית בנושא התמיכה הכלכלית בילדים. נקודת המוצא שלנו היא הילד ואחריות שני ההורים כלפיו – טיפולית וכלכלית", אמרה בקשי. "באשר לנושא חזקת הגיל הרך, אנו מודעים לחשיבותו, והוא אכן קשור ושלוב בנושא המזונות, אך בעת הזאת לא הצלחנו לקדמו בשל מאזן הכוחות הפוליטיים״. מאזן הכוחות הפוליטיים אותו מתארת בקשי, הוא ככל הנראה התנגדות השרה גמליאל וח"כ קיש (הליכוד) להצעת החוק של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) להורדת גיל החזקה – הם רוצים לבטל אותה לגמרי.

תומא-סלימאן הוסיפה, "אמליץ לשרת המשפטים לעשות הסדר כולל שמתייחס לכלל הנושאים השרויים במחלוקת בתהליך הגירושין. לא ניתן לטפל רק בעניין חזקת גיל הרך או רק בעניין המזונות, בלי לקחת בחשבון את הקשר הסימביוטי בין השניים וזיקתו לשוויון מעמד האישה ותפקידה, ואת העוני, האבטלה ופערי השכר במשק בין נשים לגברים. אני בעד לדבר על דין אזרחי בדיני אישות בכלל, בכדי שסוף סוף נעמיד נורמות וחוקים שוויוניים לכולם".

הדיון בוועדה עסק ביישום החוק בפועל, ועל ההפרדה בין המזונות ובין חזקת הגיל הרך. פרופ׳ רות הלפרין-קדרי, ראשת מרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן ברכה על הכוונה לחוקק חוק, אבל ציינה מספר דברים שצריך להתייחס אליהם כחלק ממנו, וביקרה את הדו"ח שעל בסיסו הוכנה הצעת החוק, וועדת שיפמן שבחנה את נושא המזונות. ״המספרים בדו״ח מוטים כלפי מטה ואינם משקפים את העלות הכלכלית של גידול ילד בישראל. בנוסף, נקודת המוצא של הדו״ח היא כי קיים שיתוף פעולה בין ההורים והיא מנותקת לגמרי מהמציאות. גם במשמרות משותפת לא תמיד קיים דו שיח בין ההורים. עוד, ההצעה מגדירה ״יום הורות״ כאחריות הורה לטפל בילד ולהשגיח עליו לאחר תום פעילות המוסד החינוכי ועד לשעה 8 בבוקר למחרת. הגדרה זו בעייתית כיוון שאינה עוסקת במהלך שעות הלימוד, חופשות ומחלות. אנו מאמינים בחשיבות הנושא אך על המהלך המבורך והראוי להיעשות בצורה מעוגנת מציאות ונתונים״.

ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר בדיון, ״אנו שומעים כאן ניסיונות של ציבור גברים לטעון טענות כאלה ואחרות, אבל באופן כללי נשים הן אלו שנושאות בנטל הנפשי, הרגשי והכספי. אין מקום לנסיונות לתאר חלוקה שוויונית שאינה קיימת.״ ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה, "ברור לי שגברים גם במצוקה רגשית וכלכלית אדירה, אבל אנחנו חייבות לעבור להידברות בגובה העיניים עם נתוני אמת של הלמ"ס. השלב הבא שאליו אנו צריכות לשאוף הוא כי המזונות לא ישולמו מהורה אחד לשנייה, אלא שהמדינה תגבה אותם, ותעביר לחשבון של הילדים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!