דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

ביטחון / הנשיא ריבלין: "המתחים הפניימים בישראל מהווים איום קיומי"

בכנס העשירי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר נשיא המדינה כי נוכח החלשות האיומים החיצוניים, המתחים הפנימיים הם "קריאת אזהרה דחופה". במושב שעסק בחברה הישראלית נוכח משפט אזריה, אמר האלוף במיל' עוזי דיין כי "לא נכון שכוחנו במוסריותנו"

הנשיא ריבלין נואם בכנס INSS (צילום: דבר ראשון).
הנשיא ריבלין נואם בכנס INSS (צילום: דבר ראשון).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

"איום אסטרטגי משמעותי שמצביעה עליו הערכה האסטרטגית של המכון למחקר הוא הרחבת השסעים ואי סולידריות בחברה. זוהי קריאת אזהרה דחופה." את הדברים האלו אמר נשיא המדינה ראובין ריבלין אתמול (שני) בכנס הבינלאומי השנתי העשירי של המכון למחקרי בטחון לאומי, INSS. השנה כנס זכה לכותרת "האווירה האסטרטגית לשנת 2017". ריבלין חידד את דבריו, והדגיש כי, "המתחים הפניימים בישראל מהווים איום קיומי והיום עוד יותר מאיומים חיצוניים שנחלשו לאחרונה".

ריבלין התייחס במישרין לסוגיית הסדרת ההתישבות של הבדואים בנגב, ״בשבוע שעבר נחשפנו כולנו לאחד השסעים הרגישים מול החברה הבדואית. מתווה ההסדר עם הבדואים נמצא על שולחן הממשלה כבר 20 שנים. דו"ח גולדברג פורסם ב-2008. מתווה פראוור שנועד ליישם את דו"ח גולדברג, עם תיקוניו של בגין אושר בכנסת ב-2013. אני יכול לומר שעל קרוב ל-90 אחוז מעקרונות המתווה יש הסכמה. המחלוקת היא על השאר." ריבלין הפציר בממשלה להגיע להבנות בנושא, והגדירו כראשון במעלה.

ממלכתיות ופופוליזם

המושב המסקרן ביותר היה זה שעסק בשאלות אשר צפו בשנה האחרונה סביב משפטו של אלאור אזריה. תחת הכותרת 'רוח לחימה ואווירה ציבורית תחת השאלה – משלימים או מתנגשים?' שוחחו האלוף במיל עוזי דיין, השופטת דורית בייניש, הכתבת הצבאית של עיתון הארץ, גילי כהן, וכן הפרופ' משה הלברטל מהאוניברסיטה העיברית.

עוזי דיין טען כי "לא נכון שכוחנו במוסריותינו. צריך להקפיד על ערכים בגלל ההקרנה על החיים שלנו כאן. זה לא חשוב ביחס לביטחון. ההשחתה היא של החיים הציבוריים." דיין, שהעיד במשפטו של החייל היורה לטובתו של אלאור אזריה, המשיך וביקר את צה"ל, "הצבא צריך לנקוט בממלכתיות ולא בפלורליזם שהוא נוקט היום, לפי הרכב המשרתים שלו."

פרופ' הלברטל התייחס למשפט אזריה, וביקר באופן חריף את השיח הציבורי שנוצר בניצוחם של הפוליטיקאים "פעם היה גבול על מה עושים רווח פוליטי. פה היתה חציית קו. כשראש ממשלה, באמצע תהליך כזה, מצלצל להורים אחרי שמזהה שעלול להפסיד נק', זה דבר חדש. זה לא העם זה המנהיגים. האם ישנם עוד ערכים שהם לא חלק מהשוק של עשיית רווחים פוליטים?"

הוא הוסיף כי "יש פה את סוגיית הממלכתיות. להיות ממלכתית זה בדיוק לשחרר את הערכים משיוך פוליטי או מגזרי וכו'. מה שקרה פה זה שהעמידו למבחן סקטוריאלי מפלגתי ערך בסיסי, שאמור להיות ערך ממלכתי שעומד ביסוד הצבא."

היום (שלישי) יחלו הטיעונים לעונש של אלאור אזריה, לאחר שהורשע בהריגה והתנהגות שאינה הולמת בתחילת החודש, בשלב זה התביעה והפרקליטות יטענו בפני בית המשפט את טענותיהן ביחס לעונש שיש להטיל על הנאשם. ההגנה צפויה להציג סיבות להקלה בעונשו ולהתמקד בכך שהירי בוצע לאחר פיגוע דקירה, וכי זוהי התקרית המבצעית הראשונה של אזריה. כמו כן, צפויה ההגנה לבקש התחשבות במצבו האישי והמשפחתי של החייל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!