דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / "התמונה בה טראמפ חותם על הצו הנשיאותי מוקף אך ורק בגברים אומרת הכל"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי המורה על הפסקת המימון לארגוני בריאות בינלאומיים המסייעים לנשים בתכנון המשפחה ובביצוע הפלות. לדבריה של הדס כהן מהאוניברסיטה העברית, ההחלטה תביא למותן של נשים רבות ברחבי העולם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מציג את הצו הנשיאותי המורה על הפסקת המימון לארגוני בריאות בינלאומיים המסייעים לנשים בתכנון המשפחה ובביצוע הפלות (צילום: AP)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מציג את הצו הנשיאותי המורה על הפסקת המימון לארגוני בריאות בינלאומיים המסייעים לנשים בתכנון המשפחה ובביצוע הפלות (צילום: AP)
שי ניר

יממה אחרי שמיליוני נשים בעולם יצאו להפגין למען זכויותיהן בסמיכות להשבעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, חתם הנשיא החדש על צו נשיאותי המורה על הפסקת מימון פדרלי לארגוני בריאות ברחבי העולם המסייעים לנשים בתחום תכנון המשפחה וההפלות. למרות שאין חידוש בצעד זה, אותו עשו גם נשיאים רפובליקנים קודמים, על רקע אמירותיו שונאות הנשים של טראמפ נתפס הצו כסטירת לחי נוספת לנשות העולם ואמירה ברורה כי בעיני המנהיג החזק בעולם, נשים אינן שוות לגברים, ואינן יכולות לקבל בעצמן החלטות על גופן.

מפגינות באירביל, עירק. בהפגנת הזדהות עם המחאות ברחבי העולם. (צילום: Khalid Mohammed / סוכנות AP).
מפגינות באירביל, עירק. בהפגנת הזדהות עם המחאות ברחבי העולם. (צילום: Khalid Mohammed / סוכנות AP).

הדס כהן, חוקרת אורחת במכון דייויס של האוניברסיטה העברית הסבירה כי באופן מצער, הצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ אינו רדיקלי וכאשר בוחנים את תוכנו לאורך ההיסטוריה מגלים כי לא מדובר בנשיא הראשון שחתם על צו שכזה. לדבריה צו זה מהווה סלע מחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים. נשיא ארה"ב רונלד רייגן חתם עליו לראשונה והנשיאים הבאים אחריו אישרו וביטלו אותו על פי שיוכם המפלגתי. הצו, לדבריה של  כהן, מקדם מדיניות לפיה ארה"ב, המסייעת לארגוני בריאות ברחבי העולם בסכומים של כ-3 מיליארד דולר, לא תהיה בקשר ולא תתקצב ארגונים המעניקים מידע על הפלות, מסייעים בביצוע הפלות וכפועל יוצא גם עוסקים בנושאים כמו חינוך מיני או מניעת הריונות לא רצויים. לדברי כהן, זוהי אג'נדה מובהקת של הזרמים הרפובליקנים של מסיבת התה והנוצרים האוונגליסטים. "זה האתנן הראשון שלו לפלג הנוצרי הפונדמנטליסטי במפלגה שלו" הסבירה.

הדס כהן (תמונה באדיבות המצולמת).
הדס כהן (תמונה באדיבות המצולמת).

"לא רק שזה מונע הפלות ותכנון משפחה, זה גם יביא למותן של נשים רבות בשל תנאי היגיינה נמוכה ברבות מהמרפאות בעולם המעניקות שירות של הפסקת ילודה." אמרה כהן ונתנה את אתיופיה כדוגמה למקום בו הפלות אינן חוקיות ולכן אין השקעה בנושא. אף על פי כן נשים במקומות כאתיופיה מוצאות את הדרך לבצע הפלות, "באתיופיה אחד הגורמים המשמעותיים למוות בקרב נשים הוא הפלות הנעשות בתנאים הגיינים ירודים כיוון שאינן חוקיות." עוד הסבירה כהן כי השלכות הצו הן הרבה מעבר לנושא ההפלות, "הצו ימנע חלוקת קונדומים שלא רק מונעים הריון אלא גם מונעים מחלות מין כמו איידס, וימנע גם חינוך מיני ולכך יהיו השלכות מאוד שליליות".

הצו פונה להתקשרות של הממשל הפדרלי עם מדינות וארגונים מחוץ לארה"ב. אילו השלכות יהיו לו על מדיניות הפנים?

"טראמפ, בהרבה מובנים, הוא תמונת ראי של אובמה. זה לא מפתיע שהוא כל כך מיידי בפעולותיו. בארה"ב אין ביטוח בריאות חינם כמו בישראל. גם אחרי חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה של אובמה (אובמהקייר, ש.נ.) יש מליוני אמריקאים שחיים עדיין ללא ביטוח בריאות. בארה"ב יש את מרפאות לתכנון המשפחה, מרפאות הנותנות שירותים גניקולוגים ומבצעות גם הפלות לנשים עניות ללא ביטוח בריאות. הרפובליקנים רוצים להפסיק את המימון הפדרלי למרפאות. מפסיקים את המימון הפדרלי אבל זה משאיר את המימון למדינות ארה"ב עצמן. זה יצור מצב, למשל במדינות הדרום השמרניות, שלא יתנו מימון למרפאות לא רק להפלות אלא גם לטיפולים בסיסיים אחרים.

"יהיו לכך השלכות נוראיות. הפסקת המימון גם תבוא על רקע מספר מקרים בהם רופאים נרצחו מחוץ למרפאות בדרום ארה"ב. זה מסוכן לחיי הרופאים אם יודעים עליהם שהם מבצעים הפלות. יהיו השלכות מאוד חמורות גם לקהילות שגם ככה נמצאות במצב נמוך מבחינה כלכלית. יהיו יותר הריונות לא רצויים וללא דרך להתמודד עם זה." בנוסף, התייחסה כהן גם לאותם מתנגדים המביעים דאגה לחיי העובר, אך לא עוסקים בעתיד הצפוי לו "אם מפסיקים את ההפלות אנו דואגים לחיי העובר אבל לא למה שיקרה לאותם ילדים שנולדו. לזה, אף אחד לא ידאג."

איך הסתדרו בארה"ב מבחינה בריאותית בימי בוש?

"לא הסתדרו. פשוט יותר אנשים מתו. גם ביטול אובמה קר, על פי האג'נדה הרפובליקנית, צפוי להביא למותם של 46 אלף איש בשנה על פי מחקרים של הרווארד."

לדבריה של כהן, חתימתו של טראמפ על הצו מעבירה "מסר מזעזע" לנשים ברחבי העולם, הן בשל תוכנו של הצו והן בשל דמותו של טראמפ ויחסו לנשים. "אם זה היה נשיא רגיל אז אפשר היה לומר שזו רק אג'נדה רפובליקנית, אבל מי שהוא והאמירות שלו נגד נשים משנה. יש שיח על זה שהמפלגה הרפובליקנית לא לוקחת בחשבון את המצביעות. המסר לנשים הוא בעצם שאתן לא שוות לגברים. אין להן אוטונומיה. החיים של הנשים פחות חשובים מחיי העובר. מותר למשטר את הגוף שלכן. מותר להחליט מה יקרה לגוף שלכן. הצו מביא אתו החלטה שנשים יעשו הפלות באופן לא חוקי מה שעשוי לסכן את חייהן. חיי הנשים לא נחשבים." לסיכום אמרה כהן, "התמונה בה טראמפ חותם על הצו הנשיאותי מוקף אך ורק בגברים אומרת הכל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!