דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

יחסי יהודים ערבים / "לא הבדילו בין יהודים לערבים ועזרו לפצועים בגלל שהיו בני אדם"

סיפר הרב אלחנן כובאני, על בני המשפחה הפלסטינים, שהיו הראשונים להגיע לזירת התאונה הקשה ליד מעלה לבונה, והצילו חיים. "באמצע הלילה בגשם ובקור, עם נעלי בית, כמעט לא לבושים, ועזרו לטפל בפצועים", סיפר כובאני

זירת התאונה סמוך למעלה לבונה (צילום: משה מזרחי פלאש90)
זירת התאונה סמוך למעלה לבונה (צילום: משה מזרחי פלאש90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בליל שישי האחרון נהרגו אבישי קרואני, בן ה-37, ואופיר רחמנוב, בן ה-23 זכרונם לברכה, בתאונה קשה בה אוטובוס 'אגד תעבורה' שהיה בדרכו לאריאל, התדרדר מאות מטרים מצוק בסמוך ליישוב מעלה לבונה. פרט להרוגים, תריסר בני אדם נפצעו בתאונה שבעה מהם באורח קשה, שניים במצב בינוני ושניים במצב קל.

הראשונים שהגיעו למקום התאונה והיו אלה שהזמינו את כוחות ההצלה היו בני משפחת אלעזה הפלסטינית, שמתגוררת בסמוך, ושמעו את התהפכות האוטובוס. בני המשפחה יצאו כאשר הם לובשים פיז'מות ונעלי בית, כדי לעזור ולחלץ את הפצועים "הם הצילו חיים של יהודים", מספר הרב אלחנן כובאני ל'דבר ראשון'. כובאני, מתנחל חרדי, הגיע למקום כשהוא משמש כנהג מתנדב, באמבולנס של 'איחוד הצלה', "אם הם לא היו מזעיקים עזרה לא ברור מה היה קורה. בוואדי לא הייתה קליטה והפצועים לא ידעו ללכת, הפלסטינים עלו להר כדי להתקשר לכוחות הצלה."

חילוץ וטיפול בפצועים בזירת תאונת האוטובוס סמוך למעלה לבונה (צילום: מגן דוד אדום)
חילוץ וטיפול בפצועים בזירת תאונת האוטובוס סמוך למעלה לבונה (צילום: מגן דוד אדום)

משפחה פלסטינית שלמה 5 גברים ו3 נשים ירדו מהכביש לעבר האוטובוס ובמשך כ15 דקות עד שהגיע סיוע מכוחות ההצלה טיפלו וסייעו לפצועים, "הם גרים על ראש ההר ושמעו את הפיצוץ של האוטובוס. אז הם ישר ירדו לוואדי, מרחק הליכה של 10 דקות – רבע שעה כשקלטו את עוצמת האסון, עלו חזרה, בגלל שבוואדי אין קליטה, והתקשרו לביטחון מעלה לבונה". מתאר כובאני

"לאחר שעלו למעלה להתקשר, ירדו, כמעט כל המבוגרים במשפחה, לעזור לפצועים. אני טיפלתי באחת מבנות המשפחה, בת 16, שהיה לה היפותרמיה באצבעות הרגליים, כי ירדה עם פיז'מה וכפכפים כשבאה לעזור."

את הפצועים היה קשה מאוד לחלץ מהזירה, כוחות ההצלה צריכים היו להתמודד עם תנאי גשם ומדרוך חלקלק, "מהרגע שהתקשרו להזעיק עזרה, עד שהכוחות הגיעו, הם היו 15 דקות לבד. גם כאשר הכוחות הגיעו, הם נישארו באמצע הלילה בגשם ובקור, עם נעלי בית, כמעט לא לבושים, ועזרו לטפל בפצועים. בסוף האירוע היה להם כבר קוצר נשימה ושלחנו אותם הביתה. זה מאוד מחמם את הלב, ככה שגילו אנושיות, בזכותם אנשים ניצלו". מספר כובאני. "הם לא הבדילו בין יהודים לערבים ועזרו לפצועים בגלל שהיו בני אדם" סיכם.

שבוע לפני התאונה הקשה, עזרו פלסטינים נוספים ליהודים, כאשר ארבעה חיילים נכנסו בטעות לכפר קוסרא שבבנימין. כאשר חלק מתושבי המקום זיהו כי מדובר בחיילים, החלו לתקוף אותם, ואלו הגיבו בירי באוויר. למקום הגיעו במהירות ראש המועצה עבד אל-עזים אחמד וואדי ואחיו עבד אל חכים, וחילצו את החיילים. השניים הבריחו את החיילים למכוניתם והסיעו אותם לעמדת פילבוקס, ליד הישוב "אש הקודש" הסמוך.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!