דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר החוב ביוון

משבר החוב ביוון / דו"ח קרן המטבע שהודלף: הסדר החוב של יוון "לחלוטין איננו בר קיימא"

עוד נכתב בדוח כי "יוון זקוקה לשמיטת חובות משמעותית" מצד נושיה, אחרת לא תצליח להחזיר את החוב אף לא בעתיד הרחוק, דבר שישפיע עליה קשות מבחינה חברתית ופוליטית

יוונים מחכים בתור לחלוקת מזון בבית תמחוי ממשלתי (צילום: GRIGORIS SIAMIDIS / Shutterstock, Inc)
יוונים מחכים בתור לחלוקת מזון בבית תמחוי ממשלתי (צילום: GRIGORIS SIAMIDIS / Shutterstock, Inc)
יונתן קירשנבאום

דוח של קרן המטבע הבינלאומית שנכתב לקראת הישיבה הקרובה של דירקטוריון הארגון ביום שני הקרוב, דלף לתקשורת בשבת האחרונה. בדוח נכתב כי הסדר החוב של יוון מול נושיה האירופיים בהנהגת גרמניה "לחלוטין איננו בר קיימא", וכי המשך המדיניות הנוכחית תוביל לעלייה של החוב ליחס של כמעט פי שלוש חוב מול תוצר. הנושים האירופאיים טוענים, בניגוד לקרן המטבע, כי "אין סיבה לדאוג ממצב החוב של יוון".

בשבועות הקרובים תצטרך קרן המטבע העולמית לקבוע את עמדתה לגבי השתתפות בפעימה השלישית של ההלוואות ליוון. ההלוואה, בסך של 86 מיליארד יורו, היא חיונית להמשך יכולתה של יוון להחזיר את חובותיה. בקרן המטבע, אשר ביטאה בעבר התנגדות למדיניות החזר החוב המוכתבת על ידי נושיה של יוון בהובלת גרמניה, קיימת ההתלבטות האם להשתתף בהמשך הסדר החוב שהוביל עד היום לעלייה עקבית בחוב היווני, העומד כיום על כ-180% מהתמ"ג.

ביום שני הקרוב יתקיים מפגש של ראשי הקרן, ושם עשויה להתקבל ההחלטה. לקראת הישיבה נכתב הדוח שדלף לתקשורת ובו נטען בגלוי כי "אפילו עם המדיניות מרחיקת הלכת הזו (ההצעות לקיצוצים גדולים על ידי הקרן), לא תוכל יוון לצאת מבעיית החוב אליה נקלעה. יוון זקוקה לשמיטת חובות משמעותית מצד עמיתיה באירופה כדי לחזור ליציבות".

בניין קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).
בניין קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).

על פי הערכות קרן המטבע, החוב היווני עתיד להגיע לכ-275% מהתמ"ג עד שנת 2060. משמעות קביעה זו היא שלהערכת הקרן יוון לא עתידה להצליח להחזיר את ההלוואות, אף לא בעתיד הרחוק. הדוח קבע כי אלא אם תוענק ליוון שמיטת חובות משמעותית, היא תמשיך לשקוע עמוק יותר לחובות לנושותיה. תחת תנאים אלו קיים סיכוי שהקרן תחליט שלא להשתתף בהלוואה.

הדוח נכתב על רקע המחלוקת בין הקרן לנושים האירופאיים על מדיניות החזר החוב. האירופאיים, בהובלת גרמניה, דורשים מיוון לבצע מדיניות צנע של הפרטה וצמצום תקציבי כתנאי לקבלת ההלוואה. מנגד, טוענת קרן המטבע כי מדיניות הצנע המוצעת מחריפה את המשבר בו נמצאת יוון. הקרן הציעה בעבר שתי אלטרנטיבות: או החרפה של צעדי הצנע כדי לאפשר ליוון לעמוד ביעדי העודף התקציבי של 3.5% מהמת"ג, או שמיטת חובות. גרמניה התנגדה לעמדה זו, ושוללת את שמיטת החובות כאסטרטגיה. שוואבלה, שר האוצר הגרמני אמר בעבר על יוון כי "אתונה צריכה ליישם את הרפורמות הנדרשות. אין ברירה אחרת אם יוון רוצה להישאר בגוש היורו".

למה עכשיו?

הקרן תצטרך להחליט על השתתפותה בפעימה השלישית של ההלוואה לקראת סוף חודש פברואר, בה אמורה להתקבל החלטה כוללת על הסדר החוב לפעימה זו. יוון עתידה להחזיר 10.5 מיליארד יורו מההלוואה הקודמת ביולי, ולשם כך היא זקוקה להלוואה. עם זאת, במידה והחלטה לא תצליח להתקבל על הסדר חוב, יוון עלולה למצוא את עצמה ללא הכסף הנדרש.

במרץ יתחילו חלק ממדינות אירופה להיכנס למרוצי בחירות, מה שעתיד לעצור את התקדמות המשא ומתן על ההלוואה. בעקבות כך, יוון זקוקה לפריצת דרך בנוגע להסדר החוב בחודש הקרוב, כדי להבטיח את יכולתה לעמוד בהחזרי החוב הבאים.

יוון סירבה לקבל את התנאים להשתתפות בהלוואה – לפיהם יחוקק הפרלמנט היווני עכשיו צעדי צנע שיכנסו לתוקף ב-2018, בסיום תקופת ההלוואה. על דרישה זו אמר שר האוצר היווני יוקליד טסאקאלוטוס כי היא "נמצאת הרבה מעבר לגבולות הדמוקרטיה והמוסר האירופאיים". הוא טען כי זכותה של ממשלה ריבונית לקבל החלטות על התנהלות פנימית באופן עצמאי, וכי לא יתכן לחץ חיצוני על החלטה שתיכנס לתוקף רק עוד שלוש שנים.

יוונים עניים בדרכם הביתה לאחר שקיבלו מזון בנקודת חלוקה ממשלתית (צילום: Giannis Papanikos / Shutterstock, Inc)
יוונים עניים בדרכם הביתה לאחר שקיבלו מזון בנקודת חלוקה ממשלתית (צילום: Giannis Papanikos / Shutterstock, Inc)

כרגע המשא ומתן תקוע, ותלוי בהחלטת קרן המטבע להצטרף להלוואה. מנהיגי האיחוד האירופי מעוניינים להגיע להסדר לפני תחילת מירוצי הבחירות, ויעדיפו כנראה את השתתפותה של הקרן, שתעניק למדיניות המובלת על ידם מאז 2010 תוקף סמכותי.

במידה והקרן תחליט שלא להשתתף, הדבר עשוי לעכב את החלטת הנושים על הסדר החוב, ולעכב בפועל את העברת ההלוואה ליוון. במקרה כזה, יוון לא תוכל להחזיר את חובותיה. לתרחיש זה צפויות השלכות פוליטיות וחברתיות קשות מאוד. ראוי להזכיר כי מאז המשבר, הצטמק המשק היווני בכ-25%, אחוזי האבטלה זינקו ועמם גם אחוזי העניים. בכל אופן, נראה כי יוון תיאלץ לקבל על עצמה צעדי צנע נוספים, שללא ספק יחריפו את מצבם העגום של אזרחי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!