דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

נמל אשדוד / ניסנקורן: ״כדאי שהשר כץ ירים את הכפפה. המאבק הוא נגד פיטורים״

יו״ר ארגון עובדי התחבורה, אדרי: ״ההסתדרות נחושה לשחרר את הזכות הלגיטימית לשביתה״. מפגן תמיכה של ועדי הנמלים חיפה ואשדוד בבית ההסתדרות

מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים, פברואר 2017 (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים, פברואר 2017 (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היום בצהריים (14:30) התקיימה מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בהשתתפות עשרות נציגים מוועדי העובדים של נמלי חיפה ואשדוד. לאחר ימים סוערים בנמל אשדוד ניתן לראות באירוע זה מפגן תמיכה של ועדי הנמלים במאבקה של ההסתדרות למען השגת הסכם המבטיח את עתידם התעסוקתי של עובדי הנמלים.

יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קרא לשר התחבורה, ישראל כץ, לסיים את גרירת הרגליים ולחתום על הסכם: "אני אומר לשר התחבורה, ששמעתי אותו היום, תרים את הכפפה. אמרת שהסכמים צריך לקיים והבטחת שלא יהיו צמצומים, אמרת שהנמלים הקיימים יהיו איתנים – תדאג שההסכם הזה ייחתם תוך שבוע שבועיים עם ביטחון תעסוקתי, עם נמלים יציבים ואיתנים ועם שקיפות מלאה״.

בפתח מסיבת העיתונאיים אמר ניסנקורן: "אנחנו נמצאים פה במפגש של סולידריות של ועדי העובדים בנמלי הים בחיפה ובאשדוד. המפגש הזה נועד להגיד לממשלה, למשרדי האוצר והתחבורה, כי אנחנו ברגע האמת. היום אנחנו צריכים להכריע בסיפור של הרפורמה. נמצאים כאן עובדים שמעל לשלוש שנים מטורטרים ומרגישים חוסר ודאות לגבי עתידם. אנחנו אחרי שבועות של שיחות עם משרד האוצר ומשרד התחבורה והמחלוקת נעוצה בדבר אחד: העובדים, ובייחוד עובדי דור ב', צריכים לדעת שיש להם עתיד תעסוקתי בנמלים".

מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים (צילום: דבר ראשון)
מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים (צילום: דבר ראשון)

מוקדם יותר כינס שר התחבורה ישראל כץ מסיבת עיתונאים באותו נושא ואמר שההסתדרות חתמה על הסכם ביחס לנמל. השר כץ התכוון ככל הנראה להסכם העקרונות שנחתם בראשית שנת 2016, שנתיים לאחר תחילת המו"מ, אותו גררו נציגי המדינה שוב ושוב. השר הבטיח שצפי הפעילות בנמלים לא יגרום לפיטורים, אלא להיפך – להתרחבות ושכירת עובדים נוספים. "אני רוצה שיגישו לי תכניות התרחבות ולא פיטורים", הצהיר.

ניסנקורן: העובדים רואים כל יום את הנמל השכן קם. אסור לשכוח שהנמלים הקיימים זה רכוש המדינה, הם לא רכוש של טייקון. אם הם יתמוטטו, המדינה מאבדת חלק מהרכוש שלה. אנחנו צריכים נמלים חזקים, איתנים ויותר מכך צריכים עובדים, ובייחוד עובדי דור ב׳, שיודעים שיש להם עתיד – בנמל חיפה ובנמל אשדוד

ניסנקורן הגיב לדברי כץ באמרו: "המשמעות של הרפורמה צריכה להיות לא לזרוק מאות אנשים בכל נמל לפיטורים. וכששר האוצר, ובייחוד שר התחבורה, באים ואומרים כי אין מה לחשוש ושהנמלים הקיימים יתפתחו ויצליחו ולא יהיו צמצומים, אנו רוצים את זה לא באמירות אלא בכתב ובהוכחות, אנו רוצים את זה במצב שהעובדים מקבלים התחייבות והם רגועים. אני שותף לרפורמות, כולם יודעים שיש פה יו"ר הסתדרות אחראי,  אבל אני יותר מחויב לעובדים. טובת המשק מול העיניים שלי, טובת החברה הישראלית מול העיניים שלי, אבל זה עד גבול שהעובדים צריכים להרגיש שהם בטוחים".

בתגובה לגרירת המו"מ, אמר ניסנקורן: "זה מתמשך יותר מדי זמן ולכן אנחנו הגשנו בקשה אתמול להסיר את המגבלה של השביתה ולתת אפשרות לשני הנמלים לצאת לשביתה, ביחד. כי אנחנו היום צריכים להיות בימים של סולידריות ואנחנו צריכים להכריע את המחלוקת הזו".

נציגי ועדי העובדים בנמל חיפה (צילום: דבר ראשון)
נציגי ועדי העובדים בנמל חיפה (צילום: דבר ראשון)

ניסנקורן גם הגיב לטענתו של השר כץ כי מה שמעכב את ההסכם בנמל היא "פוליטיקה פנימית" בהסתדרות: "דיברו היום על שיקולים פוליטיים צרים, אבל צריך להגיד את האמת הקמת שני נמלים פרטיים חדשים – זה היה שיקול פוליטי. משרד האוצר רצה שלושה נמלים, משרד התחבורה עמד על ארבעה נמלים – משיקול פוליטי, לא משיקול מקצועי.

זליכה: התפקיד שלנו הוא לוודא שהגורם הציבורי לא יפסיד, לא יקרוס. מי שילם את המחיר על הקמת מונופולים הפרטיים בחשמל? מי שילם את המחיר על עליית המחירים? עם ישראל

״העובדים רואים כל יום את הנמל השכן קם. לנו אין שיקולים פוליטיים, לנו יש רק שיקול אחד. השיקול היחיד שלנו הוא חיזוק הנמלים הקיימים והבטחת האיתנות שלהם. אסור לשכוח שהנמלים הקיימים זה רכוש המדינה, הם לא רכוש של טייקון. אם הם יתמוטטו, המדינה מאבדת חלק מהרכוש שלה. אנחנו צריכים נמלים חזקים, איתנים שיכולים באמת להתחרות ויותר מכך אנחנו צריכים עובדים, ובייחוד עובדי דור ב׳, שיודעים שיש להם עתיד – עתיד בנמל חיפה ועתיד בנמל אשדוד.״

ניסנקורן חיבר בדבריו בין כוחה של ההסתדרות כארגון המייצג עובדים לשינויים בעלי השלכות על כלל החברה הישראלית: "עם הכוח הארגוני הזה וביחד עם עובדי הנמלים – הבאנו לעליית שכר המינימום, צמצמנו את תופעת עובדי הקבלן, הבאנו לקליטת עובדים עם מוגבלות. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו מצמצמים פערים חברתיים. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו תומכים במורים ובמורי קבלן. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו פועלים לקיצור שבוע העבודה. ההסתדרות היום היא ארגון חברתי והעשייה שלה היא עשייה חברתית. אנחנו אחראים אבל אנחנו נחושים ואנחנו נחושים לפתור את הבעיה הזאת", אמר ניסנקורן.

מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

יו"ר ארגון עובדי התחבורה, אבי אדרי, ציין כי "עובדי הנמלים ישבו בסובלנות שלוש וחצי שנים וחיכו שבית הדין ישחרר להם את זכות השביתה. ההסתדרות נחושה לשחרר את הזכות הלגיטימית הזו אלא אם כן שר התחבורה, במקום לשחרר הצהרות כאלו ואחרות, ייקח את המושכות ויישב עם העובדים. עם עוצמה כלכלית נכונה, עם תשתיות מתאימות ועם ביטחון תעסוקתי –  אין לי ספק שבסופו של דבר ייחתם פה הסכם. אנחנו לא מחפשים את המאבק, אלא את התוצאה. ואם לא תהיה תוצאה, בלית ברירה, נצטרך להביא את התוצאה גם בצעדים ארגוניים". גם ניסנקורן הצהיר כי הסחבת במו"מ הביאה אותו לתבוע מבית הדין לעבודה לבטל את צו המניעה שלא מאפשר לשבות. "אני אדם שומר חוק, ואני מאמין שבית המשפט יאשר לנו לשבות".

פרופ׳ זליכה שנכח גם הוא במסיבת העיתונאיים: ״מרגע שיצאה לדרך הרפורמה זו שאלה של תחרות בין גורם פרטי לגורם ציבורי. התפקיד שלנו הוא לוודא שהגורם הציבורי לא יפסיד, לא יקרוס. מי שילם את המחיר על הקמת מונופולים הפרטיים בחשמל? מי שילם את המחיר על עליית המחירים? עם ישראל. וכך גם יהיה בנמלים אשדוד וחיפה, אם לא תהיה להם היכולת לעמוד בתחרות מול הגורמים הפרטיים״.

אדרי: עובדי הנמלים ישבו בסובלנות שלוש וחצי שנים וחיכו שבית הדין ישחרר להם את זכות השביתה. ההסתדרות נחושה לשחרר את הזכות הלגיטימית הזו אלא אם כן שר התחבורה, במקום לשחרר הצהרות כאלו ואחרות, ייקח את המושכות ויישב עם העובדים

גדי אבוטבול , יו"ר ועד התפעול בנמל אשדוד אמר: "אנחנו לא רוצים שהמשק יושבת, אבל יש משהו שכל הוועדים פה תמימי דעים לגביו – הביטחון התעסוקתי. התעוררנו בזמן הנכון. קיבלנו החלטה שאם צריך לשבור את הכלים אז נשבור את הכלים, ולא כי אנחנו רוצים, אלא כי אין לנו ברירה. לא נאפשר ליצור סיטואציה שבה עובדים יפוטרו. יש עוד בעיות שקשורות לשטחים של הנמלים ואני מקווה שיבוא פתרון לכל המצב הזה. בסופו של דבר, נמל אשדוד ונמל חיפה יעמדו ביחד עם ראש ההסתדרות ונגיע לפתרון ההולם בנוגע לכל מה שמגיע לנו כעובדי נמל, עד האחרון שבהם".

מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי המנהל בנמל אשדוד אמרה: "אני מאמינה בהסתדרות. אני מאמינה באבי ניסנקורן ובאבי אדרי. אני מאמינה שבסוף נגיע לעמק השווה ונקבל את כל מה שאנחנו צריכים. נמשיך לעבוד בכבוד ונפרנס את המשפחות שלנו בכבוד".

מניין יעקוב, מחזיק תיק הנמלים במרחב חיפה בהסתדרות אמר: "יש מזל לוועדים שאבי ניסנקורן עומד בראש ההסתדרות. כמו שהוא דאג לעובדים במקומות אחרים, הוא ידאג גם לעובדי הנמלים, הוא איש  מקצוע בכל רמ"ח איבריו".

אשר אוחיון, יו"ר ועד מנהלי העבודה בנמל אשדוד אמר: "יצאנו מאוד מחוזקים, ונלך יד ביד עם יו"ר ההסתדרות להביא הישגים".

נציגי ועדי העובדים בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)
נציגי ועדי העובדים בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!