דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / הקפאת הצו של טראמפ לא בוטלה, הערעור בנושא יימשך

בית המשפט הפדרלי לערעורים בסן פרנסיסקו דחה היום (א') את בקשת הממשל להשיב מידית את הצו שהוטל על כניסת אזרחים משבע מדינות מוסלמיות ופליטים מסוריה, זאת אחרי החלטת בית משפט בסיאטל להקפיאו. עם זאת, הדיון בערעור הממשל על ההקפאה יימשך בימים הקרובים.

הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).
הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).

בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב דחה היום (ראשון) את בקשת מחלקת המשפטים האמריקנית להחזיר לתוקפו, באופן מידי, את הצו הנשיאותי האוסר על כניסתם של אזרחי מדינות מסוימות ופליטים למדינה. עם זאת, הדיון בערעור הממשל על החלטת בית המשפט הפדרלי בסיאטל, להקפיא את הצו, יימשך בימים הקרובים.

על פי החלטת בית המשפט בסן פרנסיסקו, על המתנגדים לצו להגיש את תגובתם לבקשת הממשל מאמש, ואז יהיה על מחלקת המשפטים להגיב לתשובת המתנגדים עד צהרי יום שני.

ממשל טראמפ טען כי השופט הפדרלי בסיאטל חרג מסמכותו כשהקפיא, זמנית, את ביצוע הצו בכל רחבי ארה"ב. כעת, עם סירובה של הערכאה הגבוהה יותר לבטל את ההחלטה, נראה כי הקרב המשפטי בנושא יימשך עוד מספר ימים, לכל הפחות.

פרקליט המדינה בפועל, נואל פרנסיסקו, טען אמש בתוקף כי רק לנשיא יש את הכוח להחליט מי ייכנס לארה"ב ומי יישאר בה – קביעה המהדהדת גם את הוויכוח הרחב יותר, שצפוי להתעורר בקרוב,  בנושא הגירה בלתי חוקית.

על פי עמדת מחלקת המשפטים, שהוגשה לבית המשפט, "הכוח להרחיק או להדיר זרים הוא סמכות בסיסית של הריבון, שהקונגרס מאציל על הרשות המבצעת של הממשל והיא, כמעט לחלוטין, חסינה בהתערבות של הרשות השופטת".

עוד נטען בבקשת הממשל כי בתי המשפט לא יכולים להטיל ספק בסמכותו של הנשיא כשמדובר בסוגיות של ביטחון לאומי. הקונגרס "מעניק לנשיא, באופן מלא, את שיקול הדעת" בכל הקשור בהטלת מגבלות על כניסת זרים, נטען בבקשה, ועל כן הנשיא לא צריך להצדיק החלטות אלו. עוד נטען כי הצו הנשיאותי הכרחי ל"הגנה מפני טרור", ו"די בזה כדי לשים סוף לעניין".

מחלקת המשפטים ביקשה כי החלטתו של השופט מסיאטל תבוטל באופן מיידי, עד שיתברר הערעור, כך שאיסור הכניסה יוכל "להבטיח שאלו שכניסתם אושרה לא מתכוונים להרע לאמריקנים וכי אין להם קשרים לטרור".

דיונים בנושא התקיימו בבתי משפט נוספים ברחבי ארה"ב. במדינת וושינגטון ובמינסוטה טענו כי האיסור הזמני על כניסת אזרחים זרים וההשעיה הגלובלית של תכנית קליטת הפליטים האמריקנית פגעו בתושבי המדינה ומהווים, הלכה למעשה, אפליה.

 

בהחלטתו מיום שישי להקפיא את ביצוע הצו, כתב השופט הפדרלי ג'יימס רובארט כי לא מתפקידו שת בית המשפט "לתכנן מדיניות או לבחון את מידת התבונה במדיניות שמקדמות שתי הרשויות האחרות" אלא דווקא להבטיח שצעדים של הממשל "עולים בקנה אחד עם חוקי ארצנו".

לכך הגיבו במחלקת המשפטים  כי "עצם הערעור של הרשות השופטת על החלטות הנשיא בנושאים של ביטחון לאומי גורמת נזק לממשל הפדרלי ולמדינה כולה". עוד טענו כי החלטתו של רובארט מזיקה לציבור האמריקני משום שהיא "מסכלת את הפעולה של נציגי הציבור הנבחרים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!