דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גילה גולדשטיין

פרידה / גילה גולדשטיין, מחלוצות קהילת הלהט"ב בישראל, הלכה אמש (א') לעולמה

גילה, טרנסית גאה וחריפה, היתה מהדמויות הצבעוניות והמסקרנות שידעה קהילת הלהט"ב בישראל | "היא היתה אדם מיוחד מאוד" אמרה חברתה נורה גרינברג | הלוויתה תערך היום (ב') בבית העלמין ירקון בשעה 14:00

גילה גולדשטיין בטקס קבלת אות יקירת הקהילה בשנת 2003 (צלם לא ידוע).
גילה גולדשטיין בטקס קבלת אות יקירת הקהילה בשנת 2003 (צלם לא ידוע).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (ראשון) הלכה לעולמה גילה גולדשטיין, מוותיקות הנשים הטרנסג'נדריות בישראל, ודמות פורצת דרך עבור אנשים רבים בקהילת הלהט"ב. גולדשטיין אושפזה כמה ימים בטיפול נמרץ לאחר אירוע מוחי קשה. בת 69 הייתה במותה. הלוויתה תתקיים היום (שני) בשעה 14:00 בבית עלמין ירקון.

"היו לה חיים קשים, היא היתה שייכת לדור שנאבק כדי לשרוד, כך שזה לא שהיתה לה 'פעילות ציבורית', אבל היא עזרה לקהילה, בתקופה שהחבר'ה היום לא מכירים. ארגונים של הקהילה לא היו אז מובנים מאליו. צריך לזכור שבאותה תקופה היא היתה שייכת למיעוט מודר לגמרי, המשטרה היתה רודפת אותן". סיפרה נורה גרינברג, יו"ר אגודת הלהט"ב בישראל לשעבר, פעילה טרנסית וחברתה של גולדשטיין.

נורה הכירה את גילה בשלב מאוחר יחסית בשנות ה-90', אך הקשר ביניהן היה, לדבריה, מיוחד מאוד ואישי. בשנת 2003 יזמה גרינברג את מתן פרס 'יקירת הקהילה' לגולדשטיין. "היא היתה פעילה בתל אביב של שנות ה-80', סוף שנות ה-70'. תקופה אחרת לגמרי, היא היתה אדם מיוחד מאוד, כמו כל הדור הזה של נשים מיוחדות, אבל היו לה תכונות אנושיות. היא דאגה לטרנסיות צעירות, הדריכה אותן, הובילה אותן, שימשה להן דמות מופת. לא פעם פשוט היתה נותנת להן מקום לישון או קצת כסף לאוכל".

"צריך לחשוב מה היא מייצגת" מוסיפה גרינברג, "משהו שבעיניי אנשים מסויימים הוא שוליים, אבל זה לאו דווקא שוליים. זה תרבות, קהילה, קבוצה של אנשים מודרים. אם תרצה – משהו מוסרי אפילו. הקיום של גילה מעלה את השאלה מה הוא קיום לגיטימי? מה הוא קיום מכובד? חלקים מהקהילה עצמה דחו אותה בגלל העיסוק שלה בזנות. בגלל הדרך שלה שהיתה כביכול לא 'מכובדת', אבל בדרכה היא חיתה עם המון כבוד".

גולדשטיין נולדה בשנת 1947 בטורינו שבאיטליה, עלתה לישראל בגיל צעיר וגדלה בחיפה. את זהותה המגדרית כאישה החלה לבטא כבר כנערה, ובגיל 18 נסעה לבלגיה במטרה לעבור ניתוח כחלק מתהליך השינוי המגדרי. באירופה החלה לעבוד כחשפנית, ועם שובה לארץ בשנות ה-70 בנתה לעצמה קריירה בימתית כזמרת ומופיעה במועדונים.

גילה נהגה לדבר בפתיחות על נושא הזנות בכלל, ועל דחיקתן של נשים טרנסג'נדריות לזנות בפרט. רעות גיא, רכזת תחום נערות וקצה בעמותת 'עלם' ספדה לה בפייסבוק וכתבה כי לגילה היו הכוחות לא רק לשרוד, אלא גם לחיות. גיא כתבה על שיחות שהיו ביניהן: " "דברי דוגרי מה את הולכת סחור סחור, תודה לאל לכולנו יש חור!!" תארה גיא כיצד היתה נוספת בה גילה כשניסתה לברר עימה בעדינות זיכרונות מהזנות. "תשמעי, פעם באמת שלא היתה בררה. היום לא חייבים להיות זונות. תגידי להם שגילה אמרה".

"גילה גולדשטיין הייתה אישיות פורצת דרך, שססגוניותה ואופייה המיוחד היו ועודם השראה ללהט"ב רבים, ולקהילה הטרנסית בפרט", נמסר מטעם האגודה למען הלהט"ב. "אנו כואבים את מותה של חלוצת הקהילה, ומודים לה על החותם שהיא משאירה עם לכתה. בביקור האחרון בבית החולים אף ראינו כי בתעודת הזהות נשאר שמה הקודם והמין 'זכר', אך מעל מיטתה בבית החולים, היה דף ובו כתוב 'נא לפנות לחולה בשם גילה'. זה היה סימבולי ועצוב, שגם בערש דווי היא לא הפסיקה להילחם על הזהות שלה".

בשנת 2011 הוקם 'פרוייקט גילה להעצמה טרנסית' – שנקרא על שמה של גילה גולדשטיין, במטרה להדגיש את פועלה ותרומתה להיסטוריה של הקהילה. הפרוייקט מסייע לא.נשים על הקשת הטרנסג'נדרית בייעוץ ליווי, וסיוע במיצוי זכויות, ליווי משפטי, חיפוש עבודה ופתרונות דיור. ביולי 2015 הובילה גילה את מצעד הגאווה בתל אביב, בסימן נראות טרנסג'נדרית.

בשנת 2010 הופק סרט דקומנטרי על חייה של גילה, בשם 'זה גילה, זה אני' בבימויו של אלון ויינשטוק. אירוע הקרנה של הסרט לזיכרה יערך היום (ב') בבית הקהילות לגאווה ולסובלנות בחיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!