דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

בעולם / הכורדים בסוריה: לא נקבל החלטות המו"מ בין האופוזיציה לאסד

למרות הפסקת האש, הקרובת נמשכים: טורקיה מתקשה לכבוש את א-באב, הכורדים חוזרים לנסיון לכבוש את א-רקה, העיר דרעא נקרעת בין ממשלת סוריה וארגוני המורדים | מחפשים נקודת אור? 30 נשים ששוחררו מידי דעא"ש הצטרפו לצבא הלוחמות נגדו

שרי החוץ של טורקיה ורוסיה, ושליחי רוסיה והאו"ם בסוריה, בוועידה שמטרתה להגיע להסכם בסוריה, אסטנה, בירת קזחסטן 24/1/2017 (קרדיט: AP Photo/Sergei Grits)
שרי החוץ של טורקיה ורוסיה, ושליחי רוסיה והאו"ם בסוריה, בוועידה שמטרתה להגיע להסכם בסוריה, אסטנה, בירת קזחסטן 24/1/2017 (קרדיט: AP Photo/Sergei Grits)
אוריאל לוי

למרות הפסקת האש, הלחימה בסוריה נמשכת. רוסיה וטורקיה מתדיינות בקזחסטן עם כמה מפלגי מורדים ועם המשטר הסורי, אבל לא כל הצדדים הלוחמים מיוצגים. זאת הסיבה שחלק ארי מהמורדים, שאינם מיוצגים באסטנה, הקימו ברית חדשה הנלחמת נגד יתר המורדים. גם הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) השולטים בפדרציה הדמוקרטית של צפון סוריה (רוג'בה) ומזוהים עם הכורדים, אינם מיוצגים בשיחות באסטנה ובג'נבה והם הודיעו אתמול כי לא יקבלו על עצמם את החלטות המו"מ. בינתיים ממשיכה הלחימה בין פלגי מורדים שונים, בין המורדים לבין משטר אסד, בין משטר אסד לבין דאע"ש, ובין ה-SDF לבין דאע"ש.

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).

ארגון זכויות האדם הסורי SNHR המזוהה עם המורדים (ולא עם הכורדים) פרסם דוח שבבוע שעבר לפיו 206,046 אזרחים נהרגו בסוריה מאז מרץ 2011. 92% מהם נהרגו בידי משטר אסד, 2% בידי רוסיה, 2% בידי המורדים, 2% בידי דאע"ש ורק 0.25% נהרגו בידי ה-SDF (הכורדים ובני בריתם). עוד לפי הדוח, 24,578 ילדים נהרגו בסוריה מאז פרוץ המלחמה. מתוכם 86% נהרגו על ידי משטר אסד, 4.5% נהרגו בהפצצות רוסיה, 9% נהרגו בידי המורדים ודאע"ש, ולעומת זאת רק 0.32% נהרגו מאש ה-SDF. הדוח הזה מלמד שוב כי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), אשר נשענים על סיוע אווירי של ארה"ב, ושולטים בכ-20% משטחה של סוריה, הם הכוח טהור הנשק ביותר במלחמה.

חזית אל-באב

טורקיה ממשיכה את מאמציה לכבוש את העיר אל-באב, וזאת באמצעות הפצצה ארטילרית ואווירית כבדה על העיר. אתמול (חמישי) הודיע ארגון זכויות האדם הסורי SOHR, היושב בלונדון, כי ביממה האחרונה נהרגו 24 אזרחים מהפצצות צבא טורקיה בעיר. צבא טורקיה מנסה ללא הצלחה לכבוש את העיר, מאז ה-21 בדצמבר 2016. במהלך שלושה חודשי לחימה בין דאע"ש לטורקיה בעיר, נהרגו 409 אזרחים. במקביל החל צבא משטר אסד להתקדם לעבר אל-באב מדרום, כשהוא כובש בזה אחר זה כפרים ועיירות הסמוכים לעיר. בשבוע האחרון נרשמו באזור קרבות בין צבא אסד לבין כוחות המורדים הנלמים לצד הצבא הטורקי.

חזית א-רקה

הכורדים חוזרים להתקדם במבצע זעם הפרת המופנה נגד דאע"ש. לאחר כמעט שבוע של עצירה, ה-SDF הכריזו כי ימשיכו לכבוש שטחים ליד א-רקה. העיכוב היה כנראה בהוראת הפנטגון. במהלך השלישי של מבצע "זעם הפרת", שהחל שהחל ב-4 בפברואר, שוחררו 98 כפרים תוך שבוע, אתמול הכריזו כי ימשיכו במבצע. מפקדות ה-SDF הודיעו כי א-רקה, בירת דאע"ש, תשוחרר על ידי נשים ערביות, כחלק מכוח ערבי של ילידי א-רקה שיכנסו לעיר לאחר סיום מבצע זעם הפרת' לבידוד העיר. זאת לאחר שארדואן אמר השבוע כי כוחות טורקיים יכבשו את בירת דאע"ש א-רקה, זאת למרות שכוחותיו אינם מצליחים לכבוש את אל-באב, הקטנה פי כמה מא-רקה.

לפני שבוע סיימו את הכשרתן הצבאית 30 נשים ממנביג' ששוחררה בקיץ האחרון מידי דאע"ש, על ידי נשים כורדיות אחרות. נשים אלה הן חלק מ-1,000 נשים ערביות בשורות צבא הנשים הכורדיות YPJ. לצידו, ב-SDF נלחם צבא נשים נוסף, בו מרבית הלוחמות הן אשוריות. בסך הכל, בשורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), נלחמות כ-30,000 נשים. חלקן גם ביחידות מעורבות.

חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).
חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).

מחוז אדליב

ביום שלישי החלה לחימה חדשה בין ארגוני מורדים שונים במחוזות אדליב וחמאת. ארגון המורדים 'ג'ונד אל-אקצה', שהיה שותף עד לאחרונה של תחריר אל-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה, זרוע אל-קאעידה בסוריה), החל להלחם בהם ובארגוני מורדים אחרים. ג'ונד אל-אקצה הוא ארגון נוסף שהוקם בעזרת פעילים לשעבר באל-קאעידה, ומונה מאות לוחמים אשר רובם ערבים שהגיעו לסוריה ממדינות שונות. הארגון, שאיננו מיוצג בשיחות באסטנה, קיים מגעים להצטרפות ל'תחריר אל-שאם', אך לבסוף נסוג והחל להלחם בהם וביתר המורדים.

הארגון הפנה לפתע את גבו למורדים שלחמו כתף אל כתף לצידו, וטבח במאות מהם, ביניהם מפקדים בכירים, בעיקר אנשי 'צבא סוריה החפשי' ו'תחריר אל-שאם'. בין הבכירים שהרגו, אבו באכר תמאנה, מפקד הכוחות המיוחדים של תחריר אל-שאם שזכה לפרסום בקרבות חלב כשחייליו שברו את המצור. עוד באותו היום, שינה ג'ונד אל-אקצה את שמו, נשבע אמונים לדאע"ש והחל להניף את דגלם. במו"מ שהתנהל בין 'ג'ונד אל-אקצה' לארגוני מורדים אחרים הוסכם כי יאפשרו לו להמלט לשטחי שליטתו של דאע"ש.

החזית הדרומית

קואליציות המורדים 'תחריר אל-שאם' וברית 'החזית הדרומית' פתחו ביום ראשון מבצע לכיבוש העיר דרעא בגולן הסורי, העיר בה החלה מלחמת האזרחים במרץ 2011. לאחר חודשים של שקט, התאחדו המורדים כדי למנוע מהמשטר לכבוש את השטח דרומית לעיר, עד גבול ירדן, ולחצוץ את השטח שלהם. ההישג עד כה – עשרות הרוגים. בהתקפת המורדים בדרעא נלחמים כתף לצד כתף, 'תחריר אל-שאם' ו'אחרר אל-שאם', שני ארגונים שנלחמים זה בזה בחודש האחרון במחוז אדליב הצפוני. המורדים כבשו שתי שכונות בעיר, ונפלו להם 200 חללים לפי המידע שמוסר משטר אסד. ביום שלישי הפציצו מטוסים רוסים את השכונות שנכבשו בידי המורדים והרגו תשעה אזרחים, חמישה מהם ילדים. ההפצצות האוויריות נמשכות עד אתמול (חמישי) ועדיין לא ידוע מספר הנפגעים. ארגון הקסדות הלבנות הודיע אתמול כי הצליח לחלץ בארבע הימים האחרונים 96 אזרחים שנתקעו תחת הריסות בעיר דרעא, ביניהם 21 ילדים ו-12 נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!