דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות להסתדרות

ההסתדרות / ביום ה' - הגשת מועמדות ליו"ר ההסתדרות. ומה צפוי אחר כך?

למי מותר להגיש מועמדות ליו"ר, אילו סיעות ירוצו בבחירות וכמה צירים יש בוועידת ההסתדרות? כל התשובות והלו"ז המלא לקראת הבחירות שיתקיימו ב-23 במאי

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
אסף צבי

הבחירות להסתדרות עולות שלב: יום חמישי הקרוב (23.2) הוא יום הגשת המועמדות הרשמי ליו"ר ההסתדרות לקראת הבחירות בארגון שיתקיימו ב-23 במאי. יו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן וחברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) צפויים להגיש את מועמדותם לתפקיד.

הבחירות להסתדרות מתנהלות בשני פתקים – ליו"ר ולסיעות – באופן שמזכיר את הבחירות לרשויות המקומיות. על פי חוקת ההסתדרות יו"ר ההסתדרות נבחר בבחירה ישירה על ידי כלל חברי הארגון, במקביל לבחירות לוועידת ההסתדרות, שבהן מתמודדות הסיעות השונות. התמודדות בבחירות ליו"ר מותרת למי שעומד בראש סיעה קיימת בהסתדרות. אבי ניסנקורן עומד בראש סיעת "עוגן" בהסתדרות, ושלי יחימוביץ' מתכוונת להתמודד כחלק מסיעת "הבית החברתי" בהסתדרות ולעמוד בראשה, לאחר שקיבלה את אישורו של היועץ המשפטי להסתדרות. עד ה-28 לפברואר, חמישה ימים לאחר הגשת המועמדות, תצטרך ועדת הבחירות לבדוק שהמועמדויות שהוגשו עומדות בכללי הבחירות ולאשר אותם. שמות המועמדים יפורסמו רשמית ב-2 במרץ.

השלב הבא של ההיערכות לבחירות הוא ה-24 למרץ – אז יגישו הסיעות המתמודדות את רשימת המועמדים שלהן לוועידת ההסתדרות, למועצות המרחבים ולמוסדות נעמ"ת. עד ליום זה יוכלו הסיעות הקיימות בהסתדרות להסכים על התמודדות של מספר סיעות ברשימה משותפת. נכון לעכשיו הודיעו מרבית הסיעות הקיימות בהסתדרות על ריצה במסגרת רשימה משותפת – "עוגנים" – בראשות אבי ניסנקורן. נכון לכרגע כוללת "עוגנים: את הסיעות "עוגן" (שבראשה עומד ניסנקורן), העבודה, הליכוד, מרצ, חד"ש, "תמורה", "עוצמה" (המזוהה עם ח"כ עמיר פרץ), ו"עוז" (המזוהה עם שר העבודה והרווחה חיים כץ). סיעת הבית החברתי צפויה לרוץ עצמאית בראשותה של יחימוביץ'. סיעת ש"ס הודיעה על ריצה עצמאית בבחירות. סיעה נוספת שצפויה לרוץ בבחירות היא סיעת כולנו בהסתדרות (המזוהה עם מפלגת כולנו), שנמצאת כרגע בתהליכי הקמה.

הצבעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
הצבעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

הגוף המרכזי שאליו יגישו הסיעות רשימת מועמדים הוא ועידת ההסתדרות – הכוללת 2001 חברים, ומתכנסת פעם בקדנציה, מיד לאחר הבחירות להסתדרות. חברי הוועידה בוחרים מתוכם את חברי בית נבחרי ההסתדרות – 171 במספר, המהווים את ה"פרלמנט" הקבוע של הארגון. בנוסף מגישות הסיעות גם רשימות מועמדים למועצות המרחבים של ההסתדרות (יש 29 כאלה), שמתוכן נבחר היו"ר של כל מרחב. ההצבעה לוועידה ולמועצת המרחב היא באותו הפתק, כאשר מועצת המרחב נבחרת לפי מספרי הקולות שקיבלו הסיעות בקלפיות השייכות למרחב, והוועידה על פי קולות כלל הבוחרים.

גוף נוסף שאליו מגישות הסיעות רשימה של מועמדות בלבד הוא נעמ"ת – ארגון הנשים של ההסתדרות, שבבחירות אליו משתתפות הנשים החברות בהסתדרות. רשימת המועמדות היא לוועידת נעמ"ת, הבוחרת את יושבת ראש נעמ"ת, ולמועצות נעמ"ת במרחבים, שמתוכן נבחרת יושבת הראש של כל מרחב בנעמ"ת.

רשימות המועמדים הסופיות למוסדות השונים יפורסמו ב-19 באפריל, לאחר בחינתן ואישורן ע"י ועדת הבחירות המרכזית.

ומה עם הבוחרים והבוחרות? ב-13 לאפריל תשלח ועדת הבחירות הודעה לבוחר לכל בעלי זכות הבחירה – כ-540 אלף במספר, ויפורסמו המיקומים השונים של הקלפיות – שיתפרסו במבני ההסתדרות ובמקומות עבודה רבים ברחבי הארץ. הבחירות עצמן יתקיימו ביום שלישי, ה-23 במאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!