דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכלכלה

ענף הבניין / 9,078 מנהלי עבודה רשומים, על 11,700 אתרי בנייה פעילים

כך חשף היום מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במסגרת דיון שערכה ועדת הכלכלה בנושא מצוקת ההכשרה בענף הבניין | נתונים נוספים שהוצגו העלו כי בענף מועסקים היום 43 אלף עובדים, במקום 80 אלף העובדים הנחוצים | ח"כ טרטנברג: "יש נתק בין צרכי הדיור לבין חוסר המעשה המדינתי כדי להכשיר את כוח האדם"

עובדי בניין (צילום: ארכיון: תומר ניוברג/ פלאש 90).
עובדי בניין (צילום: ארכיון: תומר ניוברג/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שנערך היום (שני) בוועדת הכלכלה, שעסק במצוקת ההכשרה המקצועית בענף הבניין, חשף רן כהן ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה את המספרים המדויקים. בעוד למינהל ידוע על 11,700 אתרי בניה פעילים בישראל – רשומים אצלו 9,078 מנהלי עבודה בלבד. עוד הבהיר כהן כי מדובר רק באתרי העבודה המוכרים למינהל, וכי להערכתם ישנם אתרים נוספים שלא מדווחים כנדרש על פי חוק. לדבריו, פועל המינהל ליצירת שיתופי פעולה עם ועדות התכנון האזוריות, שבידיהן מידע מדויק יותר על היקף הבניה בפועל.

יו"ר ועד מנהלי העבודה, אמנון שינדלר, טען כי על אף התחייבות המשרד לחברי ועדת העבודה והרווחה – טרם הועברו אליהם את רשימת מנהלי העבודה המורשים, והתריע כי מנהלי עבודה רבים עובדים בישראל ללא רישיון.

"תבואו איתי לאתרים בשבע בבוקר ותראו בכמה אתרים יש מנהל עבודה ובכמה מתחילים לעבוד בלי מנהל עבודה" אמר ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), "אני רק מזהיר מהרעיון של להוריד את הרמה של הקורסים, תזהרו מזה. אנחנו נירה לעצמנו ברגל ונשלם על זה בחיי אדם".

ח"כ איל בן ראובן (שני מימין) בסיור באתרי בנייה (צילום: דובר ח"כ איל בן ראובן)
ח"כ איל בן ראובן (שני מימין) בסיור באתרי בנייה (צילום: דובר ח"כ איל בן ראובן)

לדבריו הצטרף גם שינדלר, שהלין על הקורסים המקוצרים, הנפתחים עם דרישות סף של ניסיון קצר יותר בענף. "אנחנו בעד הכשרה ויודעים שהענף זקוק לעוד מנהלי עבודה, אבל לא מוכנים להתפשר על חיי אדם" אמר, "שייכנס צבעי וילמד שלושה חודשים, ויקבל אחרי תשעה חודשים הסמכה כמנהל עבודה?  זה עצוב ומצחיק". יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר לו בתגובה כי "לקחת את זה למקום של גילדה. אני בצד שלך, אבל יש אלפי אתרי בניה ומחסור עצום במנהלי עבודה, ואין חולק על כך. צריך שימצא האיזון".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) טען כי המחסור במנהלי עבודה מוכשרים פוגע בתנופת הבנייה ומאט את קצב הבנייה בישראל. "הרבה מהבנייה נעשית על ידי קבלנים קטנים ובינוניים" אמר פולקמן, "התמונה שנגלתה לעיני היא מזעזעת בהקשר של הרמה המקצועית של לא מעט מבעלי המקצוע. כשאין בעלי מקצוע מתאימים לוקח יותר זמן לבנות. יש בזה ייקור, זה מתבטא בבטיחות ובתקלות שאחר כך צריך לתקן". פולקמן מתח ביקורת על יישום ההכשרה המקצועית באמצעות שוברים, והסביר כי מרבית הקורסים בתחום נפתחים בשעות הבוקר ובאזור המרכז, עובדה המקשה על שילוב ההשתתפות בהם מקביל לעבודה. נציגת התאחדות בוני הארץ טענה בתגובה כי לאחרונה נפתחו, בשיתוף ההתאחדות, שני קורסים בשעות הבוקר שהלומדים בהם זוכים למלגת קיום מטעם החברות הקבלניות.

נציגת התאחדות בוני הארץ טענה כי מלבד מנהלי העבודה, חסרים בענף הבניין גם בודקי עגורני צריח . לדבריה, פועלים כיום חמישה בודקים כאלה בלבד, שאמונים על בדיקות חצי שנתיות של 1,200 מנופים ברחבי הארץ. עוד הצביעה על מחסור במפעילי ציוד טכני כבד, בממוני בטיחות, ובמהנדסים ובפועלים מקצועיים.

חמישה בודקי עגורני צריח בלבד. קריסת מנוף בבת ים, אילוסטרציה (צילום: און ליין בת ים).
חמישה בודקי עגורני צריח בלבד. קריסת מנוף בבת ים, אילוסטרציה (צילום: און ליין בת ים).

חמדה מרק, ראש ענף חיילים משוחררים והקרן להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, הדגישה כי על פי הנתונים שבידיה, יש כיום 43 אלף עובדים בענף בכללותו בשעה שצריכים להיות כ-80 אלף. מרק טענה כי בשנת 2007 הפעילה הקרן, בשיתוף משרד הכלכלה וההסתדרות, תכנית הכשרה בתקציב של כ-40 מיליון שקלים, שהובילה להכשרתם של למעלה מ-400 איש, אך הדגישה שהקרן לא יכולה לפעול בנושא לבד.

"אנחנו רוצים לבנות הרבה דירות ומהר, עם חדשנות בשיטות הבניה ובטיחות, שאלה שעובדים בבנייה לא יהיו נתונים במצב הנורא שמתרחש מול עיננו מדי יום ביומו" אמר ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), "כדי שיקרו הדברים הללו צריך בסוף את הגורם האנושי. יש נתק במדינת ישראל בין הצרכים הללו לבין חוסר המעשה המדינתי כדי להכשיר את כוח האדם שיוכל להביא את הסחורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!