דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעב

בעולם / רעב הוכרז בסודן הדרומית - 100,000 גוועים ברעב

מליון נוספים נמצאים על סף רעב | סומליה, תימן וצפון-מזרח ניגריה עומדות גם הן בסכנת רעב | בנובמבר האחרון אמר אדמה דיאנג, יועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם לענייני רצח עם, כי "סודן הדרומית בסכנה להידרדר לרצח עם"

רעב בדרום סודן, אוקטובר 2016 (Kate Holt/UNICEF via AP).
רעב בדרום סודן, אוקטובר 2016 (Kate Holt/UNICEF via AP).
אוריאל לוי

רעב הוכרז אתמול (שני) במדינת יוניטי שבדרום סודן, זו הפעם הראשונה מזה שש שנים בה מוכרז רעב בעולם. ממשלת דרום סודן והאו"ם דיווחו כי 100,000 בני אדם גוועים ברעב, בעוד כמיליון נוספים על סף רעב. לפי נתוני האו"ם, שישה מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.9 מיליונים (כ-40% מאוכלוסיית המדינה) מצויים בסכנת רעב קשה. בנוסף, יותר ממיליון אזרחי סודן הדרומית חלו במלריה בשנה האחרונה, המחלה הקטלנית ביותר במדינה. תנאי המלחמה מקשים על האו"ם ועל ארגוני סיוע נוספים לתת מענה למשבר, לפחות 270 צוותי סיוע של האו"ם הותקפו מאז ראשית 2016.

האו"ם רשאי להכריז על מצב רעב רק כאשר שלושת הסימפטומים לתת תזונה, רעב, ותמותה משתלבים כדלקמן: 1 – לפחות 30% מהאוכלוסייה נפגעו פיזית מתת תזונה. 2 – אין מזון ואין כל דרך להשיג מזון ב-20% ממשקי הבית, או יותר. 3 – מדווחים לפחות שני מקרי מוות מרעב מדי יום, לכל 10,000 תושבים. סומליה, תימן וצפון-מזרח ניגריה עומדות גם הן בסכנת רעב, אך הפרמטרים השונים לא הגיעו שם לחומרה של הכרזת רעב.

הגורם לרעב בדרום סודן הוא מלחמת האזרחים המתחוללת בה מזה שלוש שנים, וקריסתה הכלכלית של המדינה. בנובמבר האחרון אמר אדמה דיאנג, יועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם לענייני רצח עם, כי "סודן הדרומית בסכנה להידרדר לרצח עם. אזרחי המדינה נרדפים על רקע אתני, והתקשורת מלבה את ההסתה לאלימות." דיאנג נשא את דבריו לאחר ביקור של חמישה ימים במדינה בו נפגש עם נציגי הממשלה, ארגונים אזרחיים ומנהיגים מקומיים. הוא הוסיף כי, "רצח עם הוא תהליך, הוא איננו מתרחש בלילה אחד ובגלל שזה תהליך שלוקח זמן – ניתן למנוע אותו. כל המרכיבים הנדרשים על מנת שיחל מצויים בסודן הדרומית. הסימנים המקדימים ברורים, רדיפה אתנית שעלולה להידרדר לרצח עם."

מדינת סודן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה לכוחותיו למרוד בה. צבא סודן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר.

חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך, פרסם האו"ם הערכה לפיה נהרגו במלחמה כ-10,000 בני אדם. מאז, לא פרסם האו"ם נתונים חדשים, ואף גוף ממשלתי אחר לא עשה כך. הארגון הבלתי ממשלתי Crisis Group טען בינואר 2014 כי לאחר שנה של לחימה, נהרגו לפחות 50,000 בני אדם. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כחצי שנה כי לפחות 300,000 קרבנות נהרגו בסודן הדרומית מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, כ-2 מיליון בני אדם נעקרו מביתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!