דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גלעד ארדן

אום אל חיראן / ארדן: "אם יתברר שאין מדובר בפיגוע - חובה שהמערכת תלמד"

השר לביטחון פנים, אשר קיבל עד כה באופן מלא את גרסת המשטרה לפיה האירוע באום אל חיראן היה פיגוע טרור, כתב כי ייתכן שנעשו שגיאות בסיטואציה ה"מורכבת כמו שהיו בה הכוחות בשטח".

גלעד ארדן ורוני אלשיך (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90).
גלעד ארדן ורוני אלשיך (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס אתמול (חמישי) בעמוד הפייסבוק שלו לאירוע שהתרחש באום אל חיראן לפני יותר מחודש, ונסג מעמדתו החד משמעית עד כה, כי מדובר באירוע טרור. ארדן, שמיד לאחר האירוע התייחס אליו כפיגוע דריסה, כתב בדף הפייסבוק שלו כי "האירוע באום אל חיראן היה אירוע קשה , בין אם הוא היה פיגוע ובין אם לאו. את המסקנות של מח"ש, יהיו אשר יהיו, נקבל ונפעל לפיהן. ואם יתברר שלא היה מדובר בפיגוע אז ודאי שצריך גם להתנצל בפני בני משפחתו." דברים אלו נכתבו לאחר שיום רביעי השבוע התפרסם כי אין וודאות שאכן מדובר בפיגוע דריסה, וכי חקירת מח"ש עדיין לא הסתיימה.

ארדן הוסיף כי "אם יתברר שהיו כאן שגיאות או שלא מדובר בפיגוע, אז בהחלט יש חובה שהמערכת תלמד מכך, ואני אוודא שהלקחים יופקו, ומה שצריך לתקן יתוקן."

כזכור, אירוע הירי באום אל חירן, בו נהרגו השוטר ארז (עמדי) לוי, והאזרח יעקוב אבו אלקיעאן, התרחש לפני מעט יותר מחודש, עת הגיעו שוטרים לאבטח את עובדי רשות מקרקעי ישראל, שהגיעו בהוראת המדינה, להרוס בתים שנבנו בניגוד לחוק בכפר הבדואי הלא מוכר, אום אל חיראן.

כוחות משטרה שומרים על זירת ההתנגשות באום אל חיראן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov).
כוחות משטרה שומרים על זירת ההתנגשות באום אל חיראן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov).

לאחר האירוע האשים ארדן את אבו אלקיעאן, כי הוא מחבל שביצע פיגוע דריסה, וכן שיש לו קשר לדאע"ש, אחרי שהתגלו מספר עיתונים עם כותרות על פיגועים בביתו – ולאחר שנודע שלימד בבית ספר בו כמה מורים נעצרו בחשד לקשר לארגון האסלאמי.

מספר ימים אחרי האירוע חזר ארדן על דבריו ואמר כי "המשטרה קיימה מיד לאחר הדריסה של השוטר תחקירים במקום שהצביעו על כך שמדובר בפיגוע דריסה מכוון של המפגע". למעשה ארדן ישר קו עם המשטרה, למרות שלא פורסמו הממצאים הוודאיים מחקירת מח"ש.

ארדן הדגיש בעמוד הפייסבוק שלו כי "אין לאף אחד מקור מידע אחר מלבד כוחות המשטרה בשטח ואני כשר שלא נמצא בזירת האירוע יכול לסמוך רק על המשטרה, כך זה עובד וחייב לעבוד בכל מסגרת מסודרת ובין כל ארגון ממשלתי לשר הממונה עליו".

הוא הוסיף ואמר "אני תמיד מגבה את הכוחות שנשלחים לבצע פעילות, אני גיביתי את השוטרים שפעלו שם בשמנו וכל עוד אין שום ממצא אובייקטיבי אחר- חובתי להמשיך לתת גיבוי למי שפעלו לילות וימים כדי לשמור על כולנו וכדי לאכוף את החוק והסדר. כשכולנו ישנים בלילה- הם יוצאים למשימות קשות ומסוכנות שמחייבות החלטות של שבריר שנייה ואם בכל פעם שתהיה ביקורת ומתקפה על השוטרים, מהגורם שעליו הם אוכפים את החוק- לא יינתן לכוחות הגיבוי הנדרש אז לא תהיה משטרה ולא יהיה חוק וסדר. אין שום אפשרות שמשטרה תוכל לתפקד אם עמדת מפירי החוק תהיה שקולה לעמדת המשטרה."

לא רק ארדן מיהר להתבטא מיד לאחר האירוע. גם מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, אמר כי "כולם יודעים שהמחבל שימש מורה בבית ספר שבו כבר נעצרו שישה מורים שבחרו ללמד את האידיאולוגיה של דאע"ש". באופן זה פעלו גם חלק מהעיתונים וכלי התקשורת, שמיהרו להציג את האירוע כפיגוע דריסה ולתמוך באופן מוחלט בגרסת המשטרה, ללא בדיקה מעמיקה על מה התרחש במקום.

פרט להצהרותיו על שאירע במקום, לאחר המקרה התבטא ארדן גם נגד ח"כ אימן עודה ואמר כי " הדם הזה גם על ידכם". גם בעמוד הפייבסוק התייחס אל חברי הכנסת הערבים ואמר כי הם "הסיתו את תושבי המקום בחודשים שלפני האירוע, הפיקו מסע ציבורי ותקשורתי נרחב שכל מטרתו להרתיע את המשטרה ואותי מהמשך האכיפה כנגד בנייה בלתי חוקית", האשים ארדן. "הם לא בחלו בשום ביטוי מסית כנגד המדינה ונציגיה. ובכן חברים: זה לא יעזור להם. אני מבין בדיוק מה הם מנסים לעשות וזה לא יקרה. חוק הוא חוק כלפי כולם. חבל לי שקמפיין השנאה וההסתה שלהם מצליח בינתיים. למרות ההתקפות וההשמצות הפרועות, אני אמשיך לפעול לאכיפת החוק והסדר בכל חלקי המדינה וגם לקדם דו קיום ושוויון בהם אני מאמין", כתב השר ארדן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!