דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"צ

בארץ / בג"ץ קבע כי יש גבול להתעללות בעלים בנשותיהן העגונות

בג"ץ דחה אמש את ערעוריהם של סרבן הגט עודד גז וסרבן נוסף ששמו נאסר לפרסום, אשר ספגו לטענתם "שיימינג" ברשתות החברתיות, בשל סירובם לשחרר את נשותיהם מנישואיהם | מרכז רקמן לקידום מעמד האשה: "גברים אלה לא יוכלו עוד להסתיר את זהותם ושמם ומעשיהם ייוודעו לכל"

אישה מפגינה בעד זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר).
אישה מפגינה בעד זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים (צילום ארכיון: מרים אלסטר).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ דחה אתמול (שלישי) עתירות של שני סרבני גט, והחליט ברוב דעות כי היה בסמכותו של בית הדין הרבני להמליץ על "הרחקות דרבנו תם", נוכח התנהגותם של העותרים וסרבנותם לתת גט, וחרף החלטות שיפוטיות המחייבות אותם לעשות כן.

פרקליטות המדינה הגיבה לפסק הדין, "מדובר בפסק דין עקרוני וחשוב והינו בשורה לנשים עגונות. בפסק הדין קיבלה דעת הרוב את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ונקבע כי למרות שבתי הדין הרבניים אינם רשאים להרחיב את ארסנל הכלים שהעמיד לרשותם המחוקק וליזום סנקציות שלא נקבעו בחוק על מנת לאכוף חיוב בגט, הרי ש"הרחקות דרבנו תם" אינן בבחינת סנקציה אכיפה, ומשכך אין מניעה כי בית הדין ימליץ עליהן בנסיבות של סרבנות גט".

בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)
בית הדין הרבני הגדול לערעורים (צילום: נתי שוחט \ פלאש 90)

הדיון הקודם בעניין זה היה בתחילת ינואר, אז הוציא בג"ץ צו על תנאי לבית הדין הרבני, לפיו נאסר על בית הדין לעסוק בערעור נגד גט תקדימי שניתן לאשה שבעלה במצב צמח. הגט ניתן לאישה שבעלה נפצע באופן קשה בתאונת דרכים לפני כתשע שנים, ונמצא מאז במצב של תרדמת. שבע שנים אחרי התאונה, התיר פסק דין סבוך של בית הדין הרבני, בראשות הרב אוריאל לביא, את האישה מבעלה ונתן לה גט. שנתיים וחצי אחרי, דמות לא ידועה המגדירה את עצמה במסמכים "סתם יהודי", הגישה ערעור נגד הגט.

מפרקליטות המדינה נמסר כי, "בית המשפט מזכיר לסרבני הגט כי בסופו של דבר, המפתח מצוי בידיהם שלהם. נתונה להם האפשרות, בכל רגע, לשחרר את נשותיהם מעגינותן, כפי שראוי ונדרש משפטית ומוסרית, וכך יגיעו ההרחקות אל סופן. כדברי כב' השופט עמית בפסק הדין: "ייכבד [הסרבן] ויוציא מכיסו-שלו את מפתח הגט, ימסור אותו לאשתו, ותשועתו כהרף עין".

מרכז רקמן לקידום מעמד האשה, בירך על החלטת בג"ץ לדחות את עתירתם של סרבן הגט, עודד גז, וסרבן גט נוסף (ששמו אסור לפרסום). ממרכז רקמן נמסר כי: "בכך קבע כי היה בסמכותו של בית הדין הרבני להמליץ על 'הרחקות דרבנו תם'. בפסיקתו זו, בג"ץ מכיר בכלי קריטי חשוב שעשוי לסייע לחלץ נשים רבות מעגינותן, בעיקר כאשר סרבן הגט בורח לחו"ל ואין אפשרות לנקוט נגדו בסנקציה של מאסר.

לנושא עתירתו של סרבן הגט עודד גז נגד השיימינג שהתיר בית הדין הרבני לעשות לו – כעת תהיה הכרה בכך שהעוול הנוראי ואי הצדק המשווע שגורמים גברים אלה לנשותיהם בכך שהם מותירים אותן בעגינותן בחסות משפט המדינה, מצדיק שימוש באמצעים כגון שיימינג ברשת. גברים אלה לא יוכלו עוד להסתיר את זהותם ושמם ומעשיהם ייוודעו לכל."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!