דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / בנאום יצוגי במיוחד, גינה טראמפ את מעשי האלימות כנגד יהודים

טראמפ נאם לפנות בוקר (ד') בפני שני בתי הנבחרים האמריקאיים | תוך הקפדה על כללי הטקס נאם טראמפ נאום ממלכתי במיוחד, שנפתח בגינוי מעשי הונדליזם כנגד אתרים יהודיים בארה"ב | לגבי תכניותיו המעשיות כנשיא עדיין נותר ערפל

נאום טראמפ בקונגרס (צילום: Jim Lo Scalzo/Pool Image via AP).
נאום טראמפ בקונגרס (צילום: Jim Lo Scalzo/Pool Image via AP).
יונתן קירשנבאום

היום (רביעי) לפנות בוקר נאם טראמפ בפעם הראשונה מול הקונגרס מאז כניסתו לתפקיד לפני כחודש. במעמד שני בתי הבחרים, הגיש טראמפ את הנאום המסורתי לנשיא חדש, בו מוצגת מדיניות הממשל החדש. יש לציין כי מעמד זה הוא ייצוגי, ואין בו הליך קבלת החלטות.

טראמפ הוכיח הלילה כי יש ביכולתו להיות ייצוגי, במידה מסוימת בניגוד להופעותיו מול התקשורת עד כה. עם זאת, קשה לומר שהוצגה מדיניות חדשה או ברורה הרבה יותר מאשר הוצג עד כה. הנקודות המרכזיות שעלו בנאום היו מוכרות לנו לפני, עם חידושים קלים ביחס לאספקטים מסויימים במדיניות.

תקציב 2017

טראמפ התייחס רק מעט לתקציב ארה"ב לשנת 2017, שאת עיקריו הגישה הקבינט שלו ביום שני בלילה. על התקציב אמר טראמפ כי "(הוא) שולח לקונגרס תקציב שבונה מחדש את הצבא, מבטל את חוק הקטנת תקציב הביטחון, וקורא להגדלה הגדולה ביותר של תקציב הביטחון בהיסטוריה האמריקאית".

השקעה גדלה בביטחון עשויה להיות צעד חיובי מן ההיבט הכלכלי, המרחיב את הכלכלה האמריקאית ומייצר מקומות עבודה נוספים. עם זאת, טראמפ לא התייחס למקור התקציבי שממנו תגיע השקעה זו.

ביום שני הצהיר ממשל טראמפ כי יגיש הצעה "להגדיל את תקציב הביטחון ב-54 מיליארד דולר". עם זאת, טראמפ אמר כי לא ירחיב את תקציב המדינה, וישמור על מגמת הצמצום של השנים אחרונות. בנוסף, קיים חוק בארה"ב המגביל את הגדלת הגרעון ובעקבות כך את הגדלת התקציב. כך, השקעה מאסיבית בביטחון, שעשויה להוות צעד מבורך לכלכלה האמריקאית, תבוא בהכרח על חשבון השקעה במשרדי ממשלה אחרים.

כדי לעמוד בדרישות התקציביות של הרחבה בהשקעה בביטחון בלי הרחבה תקציבית כללית, על ממשל טראמפ לקצץ בממוצע של 10% בתקציב של כל משרדי הממשלה האחרים. טראמפ הבטיח כי לא יפגע בביטוח הלאומי או באספקטים מסויימים בביטוח הבריאות (הבטחה עליה חזר בנאומו היום). עם זאת, תקציב 2017 צפוי להיות מאופיין בקיצוצים נרחבים מאוד ברוב תחומי האחריות של ממשלת ארה"ב.

יש לחכות ולראות את ההצעה המפורטת של ממשל טראמפ לתקציב, וסביר להניח כי זו עוד תשתנה לאורך הדיונים בה בקונגרס בחודשים הקרובים. עם זאת, מנאומו היום לא עלה דבר חדש לגבי התקציב.

"תכנית אובמה-קר קורסת"

חלק מרכזי מנאומו של טראמפ הבוקר עסק ברפורמת המתוכננות לביטוח הבריאות, עליהם כתבנו בשבוע שעבר. "הערב אני קורא לקונגרס לבטל ולהחליף את אובמה-קר" אמר טראמפ, בפתיחת ההתייחסות לנושא.

"אובמה-קר קורסת" אמר טראמפ לרקע מחיאות כפיים סוערות "ואנחנו צריכים לפעול בנחישות כדי להגן על אזרחי אמריקה כולם".

טראמפ נגע בנקודות מרכזיות בתכנית הרפורמה השנויה במחלוקת של ממשלו, אך לא חידש לגביה. "להכריח כל אמריקאי לרכוש ביטוח בריאות מעולם לא היה פתרון נכון לאמריקה" אמר טראמפ, והתייחס בכך לכוונתו לבטל את הסעיף בחוק ביטוח הבריאות שהעביר אובמה, לפיה על כל אזרח אמריקאי חלה חובה חוקית לרכוש ביטוח בריאות.

לגבי האלטרנטיבה המוצעת לאובמה-קר, חזר טראמפ על ההצעות שהוגשו ע"י אנשיו בשבוע שעבר. "נעזור לאמריקאים לרכוש ביטוח משלהם באמצעות הקלות מס וחשבונות חיסכון" אמר, והתייחס בכך לכוונת ממשלתו לקצץ את התקציב המועבר מהממשלה למדינות השונות לצורך מימון ביטוח הבריאות. כך, יאלצו אזרחי ארה"ב לרכוש בכוחות עצמם ביטוח. הממשל הציע לקיים תכנית חיסכון פטורה ממס לצורך מימון הביטוח, אך הצעה זו לא תסייע לאמריקאים רבים שהכנסותיהם לא מספיקות לחיסכון.

עוד אמר טראמפ כי יש "לתת למדינות השונות את האמצעים ואת הגמישות שהם צריכים". סביר שהתייחס בכך לתכניתו להפסיק את האופן בו מומנו ביטוחי הבריאות עד כה, ולעבור למתווה בו המדינות השונות מקבלות סכום תקציבי קבוע, בו הן יכולות להשתמש עפ"י שיקול דעתם. צעד זה יבטל את השיטה הנהוגה היום, לפיה כל מדינה המשתתפת בתכנית מקבלת מימון בגובה יחסי לצרכי אזרחיה.

השקעה ציבורית וקיצוצי מס

טראמפ ציין לא מעט את כוונתו להשקיע בתחומים שונים בכלכלה האמריקאית. עם זאת, לא ציין טראמפ את המקור התקציבי של השקעות אלו.

כך למשל, הצהיר טראמפ כי ממשלתו תייצר חופשות לידה בתשלום, דבר שלא קיים היום בארה"ב. "הממשלה בראשותי מתכוונת לעבוד עם חברי שתי המפלגות כדי להפוך את הטיפול בילדים לנגיש, לדאוג לכך שהורים יקבלו חופשת לידה בתשלום, להשקיע בבריאות נשים, לקדם אויר ומים נקיים ולבנות מחדש את הצבא והתשתיות שלנו" אמר טראמפ. כל אלו יהיו השקעות מבורכות, במידה ואכן יצאו לפועל.

"כדי לפתוח בתכנית הלאומית לבנייה מחדש, אבקש מהקונגרס לאשר השקעה של טריליון דולר להשקעה בתשתיות בארה"ב, במימון ציבורי ופרטי יחד" אמר טראמפ. באמירה זו התייחס הנשיא לתכניתו להשקעה בתשתיות ע"י הפרטתם, עליה כתבנו בעבר. יש להניח כי את הפרוייקטים האלו, ממשל טראמפ יתבסס על הקלות מס להכנסה גבוהה או הקלות מס תאגידיות, שיהוו תמריץ להשקעה פרטית.

"הצוות שלי עובד על פיתוח רפורמת מיסים היסטורית, שתוריד את גובה המס על החברות שלנו, כדי שיוכלו לשגשג בכל מקום" אמר. טרם ראינו את תכנית הקלות המס, שהצהיר טראמפ כי תוגש בתחילת החודש. יש להניח כי באופן זה מתכנן טראמפ לבצע את ההשקעות אותם הבטיח הבוקר.

בנוסף, ציין טראמפ כי "בו זמנית, נספק הקלות מס מאסיביות למעמד הביניים", אך לא פירט לגבי היבט זה בתכניתו. יש לחכות עד לחשיפת התכנית כולה כדי להבין את כוונתו של טראמפ בנושא זה.

רגולציה בכלל ו-וול סטריט בפרט

הנשיא כמעט ולא התייחס לנושא וול סטריט, ולהאשמות שהוא פועל לטובתם באופן מנוגד להבטחותיו. טראמפ כן התייחס לרווחים הגדולים בוול סטריט מאז היבחרותו, ואמר כי "הבורסה שלנו הרוויחה כמעט 3 מילארד דולר" בחודש האחרון.

עם זאת, כן היתה התייחסות מסויימת לנושא הרגולציה על וול סטריט ובכלל. "פתחנו בניסיון היסטורי להוריד משמעותית את מידת הפיקוח, ויצרנו צוות עבודה בכל גוף ממשלתי האחראי לנושא; החלנו תקנה לפיה על כל חוק פיקוח חדש, יש לבטל שניים קודמים" אמר.

מכך ניתן להבין כי ממשל טראמפ צפוי לפעול לביטול הפיקוח על מגוון נושאים במשק האמריקאי. ביניהם הניסיון לבטל את חוק "דוד-פרנק", המפקח על וול סטריט מאז המשבר הכלכלי, וחוקי עבודה נוספים המכבידים על המעסיקים.

הגירה

טראמפ התייחס רבות למדיניות ההגירה של ממשלתו. בנאומו המשיך טראמפ להגן על מדיניותו נגד הגירה לארה"ב ממקומות עליהם "לא ניתן לסמוך" לטענתו. כזכור, בשבוע הראשון לתפקיד, אסר טראמפ על כניסה ארה"ב משבע מדינות מוסלמיות.

טראמפ קשר בין ההגירה ממקומות אלו, למאבק של ארה"ב בטרור האיסלאמי בכלל ובדאעש בפרט. הוא הוסיף גם כי יפעל "להחיל סנקציות על גופים או יחידים התומכים בתכנית הטילים הבליסטיים של איראן" ואישר את הברית בין ארה"ב לישראל.

טראמפ אמר כי יש לעבור מ"שיטת הגירה של עובדים לא מיומנים, ולאמץ במקומה שיטה המבוססת על יכולות". בכך התכוון טראמפ לשיטה המעניקה זכות כניסה על בסיס השכלה ומיומנות, מתוך נסיון להקטן את מספר המהגרים לצורך עבודה בשכר נמוך.

אנטישמיות ופשעי שנאה

טראמפ פתח את נאומו בהתייחסות לאירועי האנטישמיות הרבים שהתרחשו בארה"ב בשבועות האחרונים.

"האיומים האחרונים על מרכזי הקהילה היהודים והונדליזם בבתי קברות יהודיים… מזכירים לנו כי בעוד אנו חלוקים בנושאים פוליטיים, אנחנו מדינה שעומדת יחד בהתנגדות לשנאה ורוע בכל צורותיו" אמר טראמפ.

עם זאת, ג'וש שפירו, התובע הכללי של פנסילבניה, טען אתמול כי טראמפ אמר שההתקפות על מרכזי הקהילה היהודיים עשויים להיות ניסיון "לגרום לאחרים להראות רע", ורמז בכך על היותם מתוכננות ומכוונות לרווח פוליטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!