דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ח בתמוז תשפ"ה 14.07.25
29.2°תל אביב
  • 29.4°ירושלים
  • 29.2°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 32.6°באר שבע
  • 40.8°אילת
  • 33.9°טבריה
  • 30.7°צפת
  • 31.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הסוף לאלתורים: משרד העבודה יאפשר שימוש רק בחוליות בסיס שהיצרן מאשר עבור עגורני צריח

מינהל הבטיחות והבריאות הודיע לבודקי המנופאים ולקבלני הבניין שאין לאפשר שימוש בעגורני צריח המותקנים על גבי חוליות מאולתרות | את המודעות לסוגייה הציף עו"ד ישראל אסל, המייצג את משפחתו של המנופאי אלי שקולניק שנפצע באורח קשה בקריסת עגורן צריח בבת ים בפברואר 2017

עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עגורן ברוח (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות והבריאות הודיע שלשום (שני) לבודקי המנופאים ולקבלני הבניין שאין לאפשר שימוש בעגורני צריח המותקנים על גבי חוליות מאולתרות בניגוד להוראות היצרן. כבר באוגוסט האחרון המשרד פרסם הנחייה האוסרת את השימוש ב'חוליות שתילה' – אלתור ישראלי שנועד לחסוך לקבלנים בכסף, באמצעות בניית המנוף על גבי חוליית מנוף רגילה המשוקעת בבטון, במקום על גבי חוליות בסיס ייעודיות.

בעוד החוליות הייעודיות המיוצרות על ידי יצרני המנופים מיועדות לשימוש חד פעמי, את 'חוליית השתילה' נהוג לחתוך לאחר השימוש, לרתך לה פלטות מתכת חדשות בבסיסן ולשתול אותה פעם נוספת בבטון לשימוש חוזר – כך עד 5 פעמים ליחידה – 'פטנט' החוסך לקבלנים מאות אלפי שקלים.

מעט לאחר פרסום ההנחיה, חזר בו המשרד – והודיע שהוא יוצא להליך שיתוף ציבור בנושא, ככל הנראה לאור היקף התופעה והחשש מפני השלכות הרוחב של המהלך על הענף. כעת, הודיע המינהל לבודקי המנופים כי הוא מחדש את ההנחיה, שתכנס לתוקף באופן מיידי: על בודקי העגורנים לאסור את השימוש במנופים שנבנו על בסיס חוליות שתילה שלא אושרו על ידי יצרן העגורן, ולעדכן לגביהן את מפקחי מינהל הבטיחות – אשר יטילו בכל אתר בניה שכזה צווי בטיחות האוסרים על המשך הפעלת העגורנים.

חזי שורצמן, ראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה: "מנהל הבטיחות איתר סכנה בביסוס עגורני צריח באמצעות חוליות שתילה שאינן מוכרות ליצרנים. על אותם כלים שיאתרו הבודקים המוסמכים יוטלו צווי בטיחות להבאת אישורי יצרן, מהנדס, או פירוקם. מנהל הבטיחות במשרד העבודה ימשיך לקדם בטיחות של כלל האלמנטים באתרי בנייה שיש להם השלכה ישירה על בטיחות העובדים".

את המודעות לסוגייה הציף עו"ד ישראל אסל, המייצג את משפחתו של המנופאי אלי שקולניק שנפצע באורח קשה בקריסת עגורן צריח בבת ים בפברואר 2017. במכתב לציבור המנופאים טען אסל כי במסגרת ההליך נחשף לכך שעשרות עגורני צריח מסוג POTAIN נבנים בישראל באמצעות שיטה זו. אסל קרא לציבור המנופאים לוודא עם העלייה על העגורנים, האם בבסיס העגורן נראים פינים המחברים את החוליה התחתונה לרגלי שתילה יעודיות (כפי שצריך להיות) – או שהחוליה התחתונה עצמה קבורה בבטון, דבר המעורר חשד שמדובר באילתור.

"כל מנופאי שחושד שבעגורן שלו נעשה ביסוס עם חוליית שתילה, אני ממליץ לו לצלם את הביסוס ולשלוח לבודק המוסמך שיאשר לו אם הביסוס עומד בהוראות ספר היצרן של המנוף. אני ממליץ לרשום הכל בפנקס העגורן ולתעד את משלוח התמונות לבודק המוסמך". במידת הצורך, הבהיר, מומלץ לדווח גם ישירות למשרד העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!