דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקופת לידה

אמהות עובדות / עבר בקריאה טרומית: הארכת תקופת הלידה בשבוע והענקת סל הקלות

תקופת הלידה תוארך בשבוע בשנת 2017 ולאחר מכן תבחן הארכה של שבוע נוסף בעוד חצי שנה | ח"כ רחל עזריה: "זה חלק ממהלך לסייע להורים עובדים באתגר של עבודה, פרנסה וגידול ילדים קטנים."

תקופת לידה, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
תקופת לידה, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק להארכת תקופת הלידה של ח"כ רחל עזריה עברה היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת, 54 תמכו ללא מתנגדים. לאחר ששר האוצר משה כחלון הקצה בתקציב האחרון כ-230 מיליון ש"ח לטובת הנושא. במסגרת הצעת החוק תוארך תקופת הלידה וההורות בשבוע נוסף בשנת 2017, כאשר שבוע הארכה נוסף יבחן בחצי שנה הקרובה ויוענק סל הקלות ליולדות.

מעבר להארכת תקופת הלידה, בהצעת החוק מוצע לצמצם את תקופת הלידה וההורות המינימלית שרשאי לקחת אב מ-3 שבועות לשבוע אחד. בנוסף, מוצע לאפשר לעובד שבת זוגו סטודנטית, לממש את תקופת הלידה וההורות שנותרה לה מהמועד שבו חויבה לחזור ללימודים. וכן מוצע לקבוע כי מי שהייתה זכאית לפני יציאתה לתקופת הלידה וההורות להשתתפות במעון יום, תמשיך להיות זכאית לה לכל אורך תקופת הלידה וההורות.

בהצעת החוק נכתב, "תוספת של שבועיים לתקופת הלידה וההורות, תעניק לתינוק מעבר קל יותר למוסדות לגיל הרך ותחושת ביטחון. כמו כן, הארכת תקופת הלידה וההורות תצמצם את מספר המקרים בהם נשים פורשות מהעבודה בשל קשיים במציאת סידור מניח את הדעת לתינוק.

על כן מוצע להאריך את תקופת הלידה וההורות לגביה ישנה זכאות לתשלום דמי לידה מ-14 שבועות ל-16 שבועות בהדרגה, ובכך לסייע למשפחות המעוניינות בכך לשהות עם ילדיהם שבועיים נוספים בטרם שילובם במוסד לגיל הרך.

הצעת חוק זו מעודדות את האבות לקחת הפסקה מעבודתם ובכך לאפשר להם להקדיש זמן למשפחתם וליהנות מגידול ילדיהם. כך נוכל לייצר תודעה ומציאות שיתופית יותר בתא המשפחתי, לשנות את היחס לנשים בגיל הפריון בשוק העבודה ליחס שוויוני, לקדם תעסוקת נשים ואת מעמדן בשוק העבודה ולהפוך את האבות לחלק אינטגרלי ממעגל ההורות באמצעות יצירת הורות שיוונית דה פקטו. לכן, מוצע בזאת לצמצם למינימום שבוע את האפשרות לחלוק את תקופת הלידה וההורות עם האב ובכך לאפשר ניצול מירבי יותר של אבות בתקופת לידה והורות יותר מכפי שמנוצל היום."

ח"כ רחל עזריה, יוזמת החוק, אמרה, "הרפורמה בתקופת הלידה יוצאת לדרך הודות לתמיכתו של שר האוצר משה כחלון במהלך, יש כאן בשורה לכל ההורים בישראל. שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה ביותר ב-OECD ואחוז תעסוקת הנשים הוא גם כן מהגבוהים ב- OECD אבל שוק העבודה אינו מותאם לכך ששני בני הזוג עובדים. זה חלק ממהלך לסייע להורים עובדים באתגר של עבודה, פרנסה וגידול ילדים קטנים. הרפורמה תאפשר יותר זמן לתינוקות עם הוריהם כאשר המחקרים מראים שכל שבוע בתקופה הזו משמעותי להתפתחות התינוק, זו השקעה לטווח הרחוק לחברה הישראלית."

שר האוצר, משה כחלון אמר, "אנחנו ממשיכים במאבק על שיפור רמת החיים של ההורים והאזרח העובד בישראל. רק בשנה האחרונה הפחתנו את מס ההכנסה, הוספנו שני ימי חופשה לכל עובד, הגדלנו את קצבאות הילדים ופתחנו תכנית חיסכון לאומית לכל ילד. הארכת החופשה היא צעד מבורך ובשורה עבור כל האמהות והאבות. נמשיך במאבק ביוקר המחייה, בצמצום הפערים החברתיים ובפעולות שיגדילו את רווחתם של כלל העובדים בישראל"

כיום חופשת לידה בישראל היא באורך של 14 שבועות ובה זכאית היולדת לדמי לידה של 100% בהתאם להכנסותיה בשלושה חודשים שקדמו ללידה. זוהי הפעם השנייה בתולדות המדינה שמאריכים את תקופת הלידה והורות. הפעם האחרונה שתקופת הלידה התארכה הייתה במאי 2007 ועד אז הייתה באורך של 12 שבועות. ברפורמה הנוכחית תארך חופשת הלידה מ-14 שבועות ל-15 שבועות, כאשר הארכה נוספת ל-16 שבועות תיבחן בעוד כחצי שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!