דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אובר

מבוכה באובר / אובר עשתה שימוש בתוכנה לזיהוי מפקחים כדי להתחמק מרגולציה

לפי חשיפת הניו יורק טיימס, הפעילה אובר תוכנה שנועדה למנוע פיקוח על השירות | תקרית זו מצטרפת לגל מחאות נגד אופן ההעסקה הנצלני של החברה | בארה"ב מחאה נגד אובר הובילה 200 אלף לקוחות למחוק את האפליקציה

אובר. (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)
אובר. (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)
יונתן קירשנבאום

חברת אובר במבוכה: הניו יורק טיימס חשף שערורייה חדשה בה מעורבת חברת העסקת הנהגים השנויה במחלוקת. עפ"י התחקיר, שהתפרסם אתמול (ראשון), אובר עשתה שימוש בטכנולוגיה אותה הפעילה ללא ידיעת משתמשי האפליקציה, ובאמצעותה התחמקה מפקחים.

התוכנה, ששמה "גריי בול", נועדה לתעתע במפקחים מטעם הרשויות המקומיות שניסו לתפוס את החברה בעבירותיה הרבות על חוקים מקומיים. התכנה זיהתה משתמשים מסוימים באפליקציה כפקחים, והציגה להם תמונה שקרית של מצב מכוניות אובר באזורם. כך, הייתה מונעת התכנה מהפקחים להצליח לעצור מונית בשירות אובר, ולאכוף עבירות על החוקים המקומיים.

בנוסף, במידה ומשתמש אשר זוהה כפקח אכן עלה על מונית בשירות אובר, הייתה הוכנה מתריעה על כך לחברה, והנהג היה מקבל הוראה לעצור את הנסיעה. התכנה אספה מידע על המשתמשים באפליקציה, ומזהה דפוסים של שימוש בה שהצביעו על זהות המשתמש כפקח. בנוסף, עובדי החברה היו מחפשים את זהותם של הפקחים באמצעות הרשתות החברתיות. במקרה וזוהה פקח, הייתה מופעלת תכנת "גריי בול".

אובר עשתה שימוש בתוכנה זו בכל רחבי העולם, ואף במקומות בהם הרשויות המקומיות הוציאו את פעילות החברה מהחוק. "אני מודאג מאוד מהעובדה כי אובר עשתה מאמצים מכוונים לטרפד את ניסיונותיה של העירייה להגן על הציבור" אמר טד ווילר, ראש עיריית פורטלנד.

אובר מסרו בתגובה כי התכנה נועדה להתריע למערכת על משתמשים שכוונתם "לפגוע בנהגים או במתחרים שבכוונתם לפגוע בפעילות החברה". לחברה יש היסטוריה ארוכה של התנגשויות עם הרשויות המקומיות, שבמקומות רבים הוציאו את החברה מהחוק לחלוטין בעקבות אופן העסקה הנצלני, ואי עמידה בתנאי הבטיחות.

היסטוריה של פגיעה

ביקורת רבה נמתחה בשנים האחרונות על אופן ההעסקה באמצעותו מפעילה חברת אובר את שירותיה. עפ"י המודל העסקי של החברה, הנהגים המבצעים נסיעות בשמה אינם מועסקים על ידם, אלא מועסקים באופן עצמאי. לטענתם, אובר משמשת כפלטפורמת קישור בלבד, וגובה על כך אחוז מרווחיהם.

עם זאת, ללא הגדרת העובדים כמועסקים ע"י החברה, נהגים רבים נותרים מחוסרי זכויות, ואין לחברה שום מחויבות חוקית כלפיהם במידה ואלה נפגעים בזמן העבודה. בנוסף, אין מניעה חוקית מהחברה לדרוש אחוזים מההכנסה שמשאירים את הנהגים עם משכורת מתחת לשכר המינימום.

במקומות רבים זכתה החברה לעדיפות ע"י הקלה במסים שניתנה מטעם הרשויות. כך, הנסיעה באובר הפכה זולה משמעותית מכל מתחרותיה, ונהגים רבים אולצו לעבור לעבודה אצל החברה.

בנוסף לפגיעה בעובדים, מקומות רבים בעולם הוציאו את פעילות החברה מחוץ לחוק בעקבות אי עמידה עקבית של החברה בסטנדרטי הבטיחות המקומיים. כך, בצרפת ובספרד הוצאה החברה מהחוק בעקבות הפעלה של שירותי הסעה ללא רישיון במסגרת שירות UberX. החברה טענה כי היא איננה אחראית להעסקת הנהגים, אלא רק לקישורם לנוסעים, ולכן אין היא אחראית לעבירת הנהגים על חוקי הבטיחות. הטענה לא התקבלה ע"י רשויות צרפת, ואנשי החברה נעצרו לאחר שהמשיכו להפעיל את השירות בסתר.

מחאה הולכת וגוברת

עם זאת, בחודשים האחרונים ניכרת עליה במאבקים נגד החברה ופגיעתה בעובדים. בהודו יצאו איגודי נהגי המונית בשביתה נגד החברה, ולאחר יומיים הצליחה החברה להשיג צו משפטי הדורש מהאיגודים להפסיק לשבות.

בבריטניה, לעומת זאת, זכו נהגי המוניות בפסיקה חסרת תקדים נגד אובר. בית המשפט הבריטי פסק לאחרונה כי אובר היא המעסיקה הישירה של הנהגים, וכי היא מחוייבת להעניק להם את כל התנאים המעוגנים בחוק.

https://twitter.com/kaitlinmonroe/status/826189414363639808?ref_src=twsrc%5Etfw

בארה"ב התקיימה שביתת נהגי מונית במחאה על החלטת ממשל טראמפ שלא לאפשר כניסה של אזרחי שבע מדיניות ערביות למדינה. אובר יצאה במתקפה נגד שביתה זו, וזכתה לביקורת ציבורית רחבה. כ-200,000 אמריקאים מחקו את האפליקציה, תוך שימוש בהשטאג #deleteuber ברשתות החברתיות.

בישראל ממשיך ועד נהגי המוניות לנהל מאבק נגד פעילות החברה בישראל. לאחרונה עלתה אובר לכותרת בישראל בעקבות התנגדותו של ישראל כץ להכנסתם לישראל. על התנגדותו אמר כץ כי "תפקידי הוא לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לאזרחי המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!