דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"ח בשבט תשפ"ה 16.02.25
12.7°תל אביב
  • 9.8°ירושלים
  • 12.7°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 12.8°אשדוד
  • 11.1°באר שבע
  • 13.7°אילת
  • 15.6°טבריה
  • 8.1°צפת
  • 14.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחקר: מספר המורים במערכת עולה, אבל ניהולם השגוי יוצר בה פערים

מספר המורים עלה בתשפ"ד ב-3.3% לעומת עלייה של 1.5% במספר התלמידים, לפי הדו"ח השנתי של מרכז טאוב | חלקו של החינוך המיוחד בתקציב משרד החינוך גדל מ-13% ב-2019 ל-17% ב-2024

כיתה בישראל (צילום אילסוטרציה: אבשלום ששוני/ פלאש 90)
כיתה בישראל (צילום אילסוטרציה: אבשלום ששוני/ פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מנהלים רבים מתלוננים על מחסור במורים, אך לפי הדו"ח השנתי של מרכז טאוב, מספר המורים במערכת עולה: בתשפ"ד מספר המורים עלה ב-3.3%, לעומת עלייה של 1.5% במספר התלמידים. 10,143 מורים עזבו את המערכת לעומת 12,411 שהצטרפו. העלייה במספר המורים נובעת ככל הנראה מהסכם השכר של הסתדרות המורים שנחתם שנתיים לפני כן. בדו"ח מוסבר שהמצוקה נובעת מניהול שגוי ולא ממחסור בעובדי הוראה.

בדו"ח מוערך כי 13 אלף משרות מלאות או 15 אלף מורים שימשו בתשפ"ג ל'מילוי מקום', כלומר החליפו את המורים בשיעורים פרונטליים בהיעדרותם. ההנחה בדו"ח היא כי גם אם 50% מהמורים הללו הם בעלי הכשרה להוראה, מדובר באלפי מורים שיכולים ללמד במשרה חלקית או מלאה, מכיוון שאלו מורים בזמינות גבוהה להחלפה של מורים קיימים.

מספר שעות ההיעדרות בתשפ"ג עמד על 11.5 מיליון. ההשפעות של שעות ההיעדרות הן חינוכיות וכלכליות: לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת הלימודים תשפ"ב בבתי ספר שמספר שעות ההיעדרות בהם היו מתחת לממוצע, ממוצע הבגרויות עמד על 86.9, לעומת בתי ספר ששעות ההיעדרות בהם היו מעל הממוצע, שממוצע הבגרויות בהם עמד על 83.0. בחישוב שנעשה בדו"ח על 10.6 מיליון שעות היעדרות נמצא כי אם התשלום עומד על 150 שקלים לשעת הוראה, התשלום השנתי עומד על 1.6 מיליארד שקלים.

עלייה בתקציבי החינוך המיוחד ובתקציבי הרזרבות

מניתוח תקציב משרד החינוך ב-2023-2019 עולה כי התקציב בפועל של המשרד גבוה יותר מהתקציב המקורי ונמוך יותר מהתקציב על שינוייו. ב-2023 עמד התקציב המקורי על 79.5 מיליארד שקלים, התקציב על שינוייו עמד על 84.9 מיליארד שקלים והתקציב בפועל עמד על 81.5 מיליארד שקלים. שנה לפני כן התקיים תהליך הפוך: התקציב המקורי עמד על 67.3 מיליארד שקלים, התקציב על שינוייו עמד על 71.8 מיליארד והתקציב בפועל עמד על 66.4 מיליארד שקלים.

במבט ממוקד ניתן להבחין בעלייה חדה בתקציבם של החינוך המיוחד והרזרבות. הרזרבות הן תקציב גמיש עם שני תפקידים עיקריים: מימון עליית מחירים ומקור תקציבי זמין לצרכים שאינם צפויים לפני כתיבת התקציב (פיסקלי). בין תקציב 2019 לתקציב 2024 נרשמה עלייה של 147% בתקציב הרזרבות. בתקציב 2019 עמד תקציב הרזרבות על 1.96 מיליארד שקלים, לעומת 4.85 מיליארד שקלים ב-2024.

מלבד העלייה בתקציב הרזרבות, גם החלוקה הפנימית השתנתה: סעיף הרזרבה המיועד לעליית מחירים ירד ב-15% מ-89% ב-2019 ל-76% ב-2024, ואילו סעיף הרזרבה הפיסקלי עלה ב-115%: מ-11% ב-2019 ל-24%. הסיבה לעלייה בסעיף זה לפי הדו"ח היא העלאת הסכומים המיועדים להסכמים הקואליציוניים.

חלקו של החינוך המיוחד בתקציב משרד החינוך גדל מ-13% ב-2019 ל-17% ב-2024. לפי הדו"ח יישום הרפורמה לחינוך המיוחד, עלייה במספר התלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד ובפרט עלייה במספר התלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד שעלות צורכיהם גבוהה משאר התלמידים הן הסיבות להעלאת התקציב. ועדת שפירא האמונה על כתיבת המלצה לשינוי מדיניות של מערכת החינוך בנוגע לחינוך המיוחד אוזכרה בדו"ח כעוסקת בסוגיות אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!