דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ' באדר תשפ"ה 20.03.25
16.7°תל אביב
  • 11.8°ירושלים
  • 16.7°תל אביב
  • 14.4°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 15.3°באר שבע
  • 22.6°אילת
  • 16.1°טבריה
  • 9.6°צפת
  • 17.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בדיקת 'דבר' / ה'ירידה' במספר הנפגעים בדרכים - עקב מחסור בבוחני תנועה במשטרה

למרות עלייה של 21% בהרוגים ב-2024, הנתונים הרשמיים הצביעו על ירידה במספר הפצועים והתאונות | בתגובה לפניית 'דבר' אישרו במשטרה: כאשר כוללים גם תאונות שדווחו אך לא נחקרו, נרשמה דווקא עלייה | המשטרה: "ללא תוספת תקציב, לא נוכל להתמודד עם הקטל בכבישים"

זירת התאונה (צילום: דוברות המשטרה)
זירת התאונה (צילום: דוברות המשטרה)
אמיתי פרץ

הירידה בנתונים הרשמיים של הפצועים בתאונות הדרכים ב-2024 נובעת ממחסור בבוחני תאונות במשטרה, ולא מירידה במספר הפצועים בפועל – כך אישרה המשטרה בתגובה לפניית 'דבר'. הנתונים חשפו מגמות מנוגדות בין מספר הנפגעים בתאונות, שירד בשנה החולפת, למספר ההרוגים שזינק ב-21%. במשטרה אומרים כי הפער בנתונים הוא "פער מדידתי" ואינו משקף ירידה אמיתית במספר הנפגעים, ואף מאשרים שאם מכלילים בספירה גם תאונות דרכים שלא נחקרו, מספר הנפגעים דווקא עלה.

בדו"חות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) על נפגעי תאונות דרכים ב-2024 נרשמה כמעט בכל חודש עלייה של בין 10% ל-20% במספר ההרוגים לעומת החודשים המקבילים ב-2023. נתוני למ"ס לכל שנת 2024 עדיין לא פורסמו, אך מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שבסך הכול נהרגו בשנה החולפת 436 בני אדם בתאונות דרכים, עלייה של 21% משנת 2023 – מה שהפך אותה לשנה הקטלנית ביותר בכבישים ב-18 השנים האחרונות.

אך במקביל, נרשמו בדו"חות החודשיים ירידות חדות במספרי הנפגעים (שלא נהרגו) בשיעור של בין 12% ל-22%. כך למשל, בחודש מרץ 2024 נפגעו כ-1,148 בני אדם בתאונות דרכים, לעומת 1,389 במרץ 2023 – ירידה של כמעט 21% בכמות הנפגעים. מנגד, באותו חודש נהרגו 45 בני אדם, לעומת 30 הרוגים במרץ 2023.

גם בחודשים שבהם הפער במספר ההרוגים היה פחות דרמטי, נרשמו ירידות משמעותיות במספרי הנפגעים. לדוגמה, ביוני 2024 נהרגו 42 בני אדם לעומת 39 ביוני 2023, אך מספר הנפגעים ירד מ-1,367 ל-971 – ירידה של כ-29%. גם בנתונים על מספר התאונות עם נפגעים, נרשמה ירידה ביחס ל-2023.

לדברי נציגי אגף התנועה במשטרה, המשטרה מדווחת ללמ"ס רק על תאונות דרכים שנחקרו – קטגוריה המכונה "ת"ד-ת"ד". בעקבות מחסור חמור בבוחני תאונות, שהם כוח אדם מיומן הדורש הכשרה ממושכת ויקרה, לא הצליחה המשטרה לחקור תאונות רבות. לכן, מספרי הנפגעים המדווחים בקטגוריית ת"ד-ת"ד ירדו משמעותית, למעט קטגוריית ההרוגים, שאותן חובה לחקור.

עם זאת, במשטרה אישרו ל'דבר' שכאשר כוללים גם תאונות שדווחו אך לא נחקרו ("ת"ד כללי"), נרשמה בשנת 2024 עלייה "קטנה יחסית" במספר הנפגעים בהשוואה ל-2023, אך לא סיפקו נתון מספרי לכך.

במספר התאונות, נתון שגם הוא נמצא בירידה בדו"חות הלמ"ס, סיפקו במשטרה את הנתונים המלאים: בשנת 2023 דווחו למשטרה 86,917 תאונות (כולל אלו שלא נחקרו), וב-2024 דווחו 87,450 תאונות – גידול של 0.6%.

המשטרה: "ללא תוספת תקציב משמעותית, לא נוכל להתמודד עם הקטל בכבישים"

במשטרה הדגישו שהמחסור בבוחני תנועה נובע מקשיים תקציביים, שמקשים על המשטרה לחקור את כלל תאונות הדרכים ואף יוצרים תמונה שגויה על המצב בשטח. "הסיבה המרכזית לירידה בנתוני התאונות, מושפעת מהחוסר המשמעותי בבוחני תאונות דרכים והיכולת המוגבלת של משטרת ישראל לטפל בכל תאונה ותאונה ולכן נרשמה ירידה, שאינה מייצגת את מספר התאונות שהתרחשו בפועל. ללא תוספת משמעותית של תקציב, הוספת שוטרים וניידות, ובמקרה הזה – בוחני תנועה, משטרת ישראל לא תוכל להתמודד באופן אמיתי עם הקטל בכבישים ולהביא לירידה במספר התאונות והנפגעים."

עוד אמרו במשטרה שבעיית המחסור בבוחנים מטופלת וצפויה להתקרב לפתרון במהלך השנה הבאה. כמו כן, מתוכנן דיווח גם על תאונות בקטגוריית "ת"ד כללי", במטרה לשקף באופן נאמן יותר את מספרי הנפגעים.

בלמ"ס אישרו את הדברים, ואמרו כי בשיחות עם בכירי המשטרה הובהר שהירידה נובעת מהפחתת מספר התאונות שנחקרו, ולא מירידה ממשית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!