דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מדיני / נתניהו ביקש מפוטין: "צמצם מעורבות איראן בסוריה"

ראש הממשלה חזר מביקור בזק ברוסיה, בו דן עם הנשיא הרוסי בסוגיות אזוריות | הנשיא הרוסי הבטיח מענק מיוחד לווטרנים היהודים של מלחמת העולם השנייה, שיינתן לקראת ה-9 במאי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה. מרץ 2017. (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם ברוסיה. מרץ 2017. (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר אמש (חמישי) מביקור בזק בקרמלין, שם פגש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים דנו בנושאים אזוריים, בדגש על הזירה הסורית, בה רוסיה מעורבת. "לישראל אין שום התנגדות שתהיה הסדרה בסוריה, אבל אנחנו מתנגדים בתקיפות לאפשרות שבהסדר כזה איראן וגרורותיה ישארו עם נוכחות צבאית בסוריה", אמר נתניהו בתום פגישת השניים. לא ידוע האם פוטין קיבל את הדרישה, שמנוגדת לאינטרסים המשותפים של רוסיה ואיראן בסוריה.

נתניהו הוסיף כי דן עם פוטין במעורבותה של איראן בנעשה בסוריה, מטרותיה וכוונותיה, ולדבריו הבהיר כי לא ייתכן שלום בסוריה כל עוד איראן נוכחת שם ומהווה איום על ישראל. "לא יכול להיות הסדר של שלום בסוריה כשאיראן מכריזה על כוונתה להשמיד את ישראל, מחמשת את עצמה ואת כוחותיה לפעולה נגד ישראל, לרבות משטחה של סוריה ובעצם מקבלת אחיזה כדי להמשיך במלחמה נגד ישראל. זה לא יכול להיות שלום כשהם ממשיכים במלחמה. לכן צריך להוציא אותם משם." נתניהו סרב לפרט את תשובת הרוסים לדרישות ישראל.

עוד סיפר נתניהו כי השניים דנו בסוגיית יחסי ישראל והפלסטינים, אך תקף את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ואמר כי הוא "מנסה לפעול נגדנו, במישור הבינלאומי, במישור של בית הדין הבינלאומי ובמישורים אחרים ואנחנו רוצים לראות שינוי של מגמה, למגמה של התפייסות ודו קיום."

נתניהו הודיע שסיכם עם פוטין כי בהמשך להסכם הפנסיות בין המדינות, יינתן מענה גם לווטרנים הרוסים החיים בישראל. על פי הודעת נתניהו, לקראת ה-9 במאי, מועד ציון הניצחון על גרמניה הנאצית, יעניק פוטין מענק מיוחד לווטרנים שנלחמו בנאצים, אשר בשל חייהם בישראל נמנע מהם מענק דומה, עד כה. ביחס לנושא גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול, והשבת שני האזרחים הישראלים המוחזקים בשבי החמאס ברצועת עזה, ביקש נתניהו סיוע הומניטרי ואמר כי נשיא רוסיה "הבטיח לעשות כל שביכולתו לעזור בזה."

בין רוסיה לישראל יש ניגוד אינטרסים בסוגיות הביטחוניות הקשורות לזירה הסורית. בעוד איראן, סוריה וארגון חיזבאללה חולקים אינטרסים משותפים עם רוסיה, עבור ישראל הן איום בטחוני ממשי. בתחילת החודש הודלפו מתוך ישיבת ועדת החוץ והביטחון דבריו של ראש אמ"ן, הרצי הלוי, שבין היתר התייחס למעורבות הרוסית בסוריה ועל קשריה עם איראן. ב'הארץ' נכתב כי הלוי אמר בתדריך שרוסיה לא רואה בחיזבאללה ואיראן שותפים אסטרטגיים, אלא רק כלי להשגת מטרותיה. עוד נכתב, כי הלוי התייחס גם לשיתוף הפעולה בין ארה"ב ורוסיה בזירה הסורית, ואמר כי הציר הזה עשוי למתן את איראן.

בכיר לשעבר במערכת הביטחון הישראלית שביקש להישאר בעילום שם אמר ל"דבר ראשון" כי "מערכת הקשרים של רוסיה עם איראן מעיבה ובעייתית מבחינתנו. לרוסיה יש קשרים עם איראן בתחומים שונים, כולל אספקת מערכות לחימה, ולנו יש כרגע רק חיכוך עם איראן, ולכן המדיניות הרוסית, בקטע הזה, היא מדיניות בעייתית מבחינתנו". הבכיר לשעבר הוסיף כי נושא זה "מסובך ומורכב" על פני "יתר הנושאים בהם אנחנו יכולים להגיע להבנות עם הרוסים." הוא הוסיף כי ישראל מעוניינת לראות את רוסיה מנהלת מדיניות אחרת כלפי האיראנים. "היינו רוצים לראות במדיניות רוסית דווקא תקיפה נגד איראן בתחום ההתגרענות האפשרית שלה, ופחות שיתופיות בתחום יחסי האספקה והתיאום שלה איתה."

האם דרישתו של נתניהו מפוטין כי לא תהיה נוכחות איראנית בסוריה שאחרי ההסדרה, היא ריאלית בתוך ניגוד אינטרסים שכזה?

"חשוב שזה נאמר, ויש לקוות שזה נאמר בתקיפות וברצינות הנדרשת, וברור שפוטין שומע ולוקח בחשבון. אבל למה זה מתורגם, אין לדעת ויש לעקוב."

מוקדם יותר לפגישת המנהיגים, הכחיש דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, כי מוסקבה נתנה אור ירוק לישראל לתקוף את ארגון הטרור חיזבאללה, "אין לזה שום קשר למציאות", אמר פסקוב בשיחת ועידה עם כתבים והוסיף, "זה לא שוחח ואין שיחות בנושא."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!