דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

ועדת פילבר / יותר ערוצים, פחות איכות: כך ייראה עתידה של הטלוויזיה בישראל

המלצות שאימץ שר התקשורת צחי הנגבי יקלו על הקמת ערוצים חדשים, והדרישה להשקיע בהפקות מקור תצומצם | באיצטלה של פלורליזם ותחרות, יהפכו כלל גופי הטלוויזיה בישראל לחלשים יותר

אולפני Yes בכפר-סבא (צילום: פלאש 90).
אולפני Yes בכפר-סבא (צילום: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירים מופחתים, יותר ערוצים, פחות תכניות איכות ויותר פרסומות – זהו הכיוון שמתווה שר התקשורת החדש, צחי הנגבי, לטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל. הנגבי הודיע בשבוע שעבר כי קיבל את מסקנות הוועדה לאסדרה חדשה על שוק שידורי הטלוויזיה בישראל, שבראשה עמד מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. קריאה מעמיקה יותר של הודעתו מגלה כי למעשה חלק מההמלצות התקבלו, חלקן נדחו, וחלקן עוד לא הוכרעו. הקו המוביל בהחלטות הוא להקל בדרישות מהערוצים הקיימים ומהערוצים החדשים כאחד, תוך לגיטימציה גדולה עוד יותר לשיקולים מסחריים ופרסומיים על פני שיקולי איכות. המדיניות עולה בקנה אחד עם שאיפתו של ראש הממשלה להגביר תחרות בתקשורת, באופן שיחליש את כלל גופי השידור. החלטתו של הנגבי תוכל לצאת לפועל רק לאחר שינויי חקיקה בכנסת.

ועדת פילבר מונתה באוקטובר 2015 ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנשא אז גם בתפקיד שר התקשורת. הוועדה נועדה לבחון את יישומם של הסדרים חדשים בשוק שידורי הטלוויזיה בישראל, דוגמת כניסת שחקנים חדשים לשוק, צמצום הדרישה מהזכייניות להשקיע בהפקות מקור, שילוב תוכן שיווקי בשידורים, פיקוח על תכנים המופצים באינטרנט ועוד. מסקנות הוועדה הוגשו בסוף יולי 2016 לנתניהו, אך הוא היה מנוע מלקבל החלטות לגביהן עקב ניגוד העניינים בו הוא מצוי בשל חברותו עם שאול אלוביץ', השולט בחברת בזק וב-Yes. נתניהו מינה את השר הנגבי, שהיה אז שר בלי תיק, כדי לקבל החלטות בעניין. לפני כחודש מונה הנגבי לממלא מקום שר התקשורת עד לסיום החקירה כנגד נתניהו בפרשת השיחות המוקלטות עם נוני מוזס. בשבוע שעבר הודיע הנגבי על אימוץ ההמלצות, אך בדיקת דבר ראשון של החלטת השר מעלה כי ישנם הבדלים בינה לבין המלצות הוועדה.

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בהודעה של משרד התקשורת תיאר השר הנגבי את מהות ההחלטה: "המלצות הוועדה צפויות לשנות את מבנה השוק באופן שיאפשר שוויון הזדמנויות ויתר פלורליזם, פתיחות ומגוון דעות בשוק השידורים. כמו כן, מהלכים אלה של פתיחת השוק לתחרות וכניסתם של שחקנים חדשים צפויים להוביל להוזלה בעלויות של שידורי הטלוויזיה". עוד נכתב בהודעה כי הוחלט להסדיר שידורי טלוויזיה באינטרנט (OTT), אך בהחלטות עצמן המילה אינטרנט אינה מוזכרת כלל.

הקלות לערוצים

במודל החדש, שוק השידורים לערוצים מסחריים יוסדר עם רישיון מסחרי פשוט, ללא תלות בתכני הערוץ. הערוצים שמפיקים HOT ו-Yes אינם נכללים בהסדרה זו. כלל הערוצים המסחריים יוכלו לקבל מימון מפרסומות. החובות של ערוצי הטלוויזיה בנושאי רכש תכניות מקומיות, השקעה בסוגה עילית ושידורי חדשות ייגזרו מהנתח של כל ערוץ מכלל ההכנסות מפרסום בשוק – ככל שהערוץ יהיה גדול יותר, הוא יהיה מחויב להשקיע יותר בתכנים מקוריים ובשידורי החדשות שלו. כך, ערוץ מסחרי חדש יחויב לשדר חדשות, אך ללא חובת השקעה מינימלית שחלה על הערוצים הגדולים יותר. ערוץ המחזיק בנתח של 15% יחויב בהשקעה מינימלית בשידורי החדשות. ערוץ שיחזיק 20% ומעלה מנתח הכנסות הפרסום יחוייב בהשקעה בתוכן מקומי וברכישת 50 מיליון שקלים של תכני "סוגה עילית" – כמחצית מההשקעה הנדרשת מהערוצים המסחריים כיום.

ההשקעה בהפקות המקור בשוק הטלויזיה הישראלי, נתוני ועדת פילבר
ההשקעה בהפקות המקור בשוק הטלויזיה הישראלי, נתוני ועדת פילבר

 

 

השר הנגבי החליט להתיר לערוצים להרחיב את הפרסום בהם. הרשות השנייה תקבל סמכות לאפשר לערוצים להוסיף עוד דקות פרסום מעבר למותר כיום. בנוסף יסדיר המשרד את התוכן השיווקי בשידורים, והוא יותר בכלל התכניות, להוציא תכניות ילדים ושידורי חדשות. בדו"ח הוועדה עצמה, נכתב כי התחרות שנוצרת מול ספקי תוכן מחו"ל – דוגמת נטפליקס, וAmazon Prime-, ערוצי שידור זרים מסורתיים, וגם תכנים מרשת האינטרנט באופן כללי מקשים על קיומם הכלכלי של ערוצים מסחריים מקומיים, יש להקל עליהם ולפיכך מומלץ לאפשר להם להרוויח יותר מפרסום. אם יתקבל שינוי כה דרמטי בשוק, בו יהיה ריבוי ערוצים מסחריים שמתחרים זה בזה, תיווצר אפשרות סבירה לכך שאף ערוץ מסחרי לא יחזיק יותר מ-20% מעוגת הפרסום ואז המחויבות של כלל הגופים לתוכן איכותי תתמוסס.

שינוי קטן לטובת מפיקי התכנים מסתמן בהחלטה להגדיר את המפיקים כבעלי זכויות השידור ואת הערוצים כמשקיעים בהפקות אלו, עם הגבלת בלעדיות בשידורים לשלוש שנים. לאחר שלוש שנים, המפיקים יוכלו למכור זכויות שידור למי שירצו, כאשר מהתקבולים הערוץ המממן יזכה לתשלום של עד 50%, בהתאם לחלקו במימון ההפקה.

עו"ד אלעד מן וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר כתבו בדצמבר ביקורת על מסקנות הוועדה. הם הצביעו על כך שההמלצות מקלות על קיום שידורי טלוויזיה וכניסת שחקנים חדשים, אבל נעדרות הגדרה לאינטרס הציבורי בשוק זה. הפחתת המחויבות להשקעה בתוכן ובחדשות תפגע באיכות המוצר ותקל על גופי השידור. מנגד, מתן רשות לכל החפץ להקים ערוץ שידורים מסחרי לצד בריחת תקציבי הפרסום לאינטרנט עלולה למוטט את השוק. ריבוי ערוצים מסחריים לפני עידן האינטרנט היה יכול להוסיף למגוון השידורים, אך יישומו כעת, לצד שידורי חדשות בלי חובת השקעה מינימלית, יקל על שידור חדשות בסטנדרט נמוך, וגם על הפצת חדשות מזויפות. החלשת החדשות מגיעה גם בהחלטה נוספת של השר, המנוגדת להמלצות הוועדה, בנושא הדירקטורים בחברות החדשות של הערוצים. הנגבי קבע כי הרשות השנייה לא תמנה דירקטורים כפי שהיה מקובל עד כה, אלא שכל הדירקטורים בחברות החדשות ימונו על ידי בעלי הערוץ, כולל הדירקטורים הבלתי תלויים.

שיעשו מה שהם רוצים

את פרק הזמן שחלף בין ההמלצות להחלטה הנוכחית מסביר הנגבי במילים אלו: "על מנת להעמיק בחומר המקצועי ובמסקנות הוועדה ערכתי מספר סיורים בקרב הגורמים הרלוונטיים בשוק", ומפרט תאריכי סיורים בסלקום, Yes, פרטנר, רשת, קשת וHOT-, אך לא עם גופים או אנשים שיכולים לייצג את ציבור הצופים, אשר בעבורו נעשית האסדרה החדשה לכאורה.

מבחינות רבות, האסדרה החדשה מבטלת חלק ניכר מהכללים שחלו על גופי שידור כאשר המאמץ מצידם לא יופנה לעמידה בסטנדרטי של איכות שידורים, אלא הרייטינג בלבד בכוונה מוצהרת להקל על הקמת ערוצי שידור חדשים. מאחורי כל ההחלטות ניצבת רוח הרפאים של צפיה בתכני וידאו דרך האינטרנט, לגביהם למשרד התקשורת אין כמעט שום השפעה באף פרמטר. עם זאת, מכיוון שמדובר בערוצים מסחריים, בתסריט בו המדינה הייתה מצליחה למסות את הכנסות הפלטפורמות של גוגל ופייסבוק מכספי הפרסום של מפרסמים ישראלים, ייתכן כי תנועת כספי הפרסום מערוצי השידור לאינטרנט הייתה נבלמת או מאטה. במקום לטפל בהטיה הכלכלית הלא הוגנת לטובת פרסום באינטרנט, משרד התקשורת בוחר לנקוט במהלך של דה-רגולציה.

ניתוח ישן של חברת גיזה משנת 2014, על בסיס הרגולציה הקיימת, מראה כי כאשר ישנם שלושה ערוצי טלוויזיה מסחריים בשוק בגודל של ישראל, אחד מהם צפוי להיות הפסדי. בהחלטות הנוכחיות המשרד לא הציב יעדים כלשהם – לא לגבי מספר הערוצים ולא לגבי איכות השידורים בפועל, אלא קבע כללים רכים שעיקרם פחות השקעה בתוכן איכותי ויותר זמן פרסום.

מה לא הוחלט

סוגיה קריטית מבחינה צרכנית שלא הוכרעה עדיין היא סוגיית חבילות הבסיס. בדו"ח ועדת פילבר מתואר כיצד Hot ו-Yes מצליחות להפוך את החבילה הזולה, שמחירה סביב 120 ש"ח לבלתי רלוונטית בשל היותה דלה מדי, ורוב הלקוחות משלמים לפחות 220 ש"ח בחודש. צוות מקצועי במשרד התקשורת עורך שימוע בנושא זה ויגיש את המלצותיו עד ה-25.4.17, כולל לגבי חובת המכירה של שידורי ספורט וערוצי ילדים, הנחשבים לחסמי תחרות בשוק, באמצעות הסדרי בלעדיות.

ההחלטה לא לקבל את ההמלצות הוועדה בעניין זה פותחת פתח לחידוש משמעותי. אפשרות מעניינת הקיימת במספר מדינות בעולם כמו קנדה ודנמרק היא תשלום נפרד על תשתית כבלים או לווין – בהיקף של כ-100 ש"ח לחודש, ורכישת ערוצים ביחידות בודדות או בחבילות קטנות, במחירים של 8-20 ש"ח לערוץ, ישירות מן הערוצים, כאשר חברות התשתית מבצעות את הגביה תמורת עמלה.

בנוסף, השר הנגבי החליט להקים צוותים לסוגיות נוספות, כמו הפצת ערוצי 2 ו-10 בלווין וסוגיית העמלות שגובים משרדי פרסום.

חשיבות השידור הציבורי

כל הצעות ההסדרה לערוצי השידור וכן לפלטפורמות שידור כוללים הפחתה בהשקעה בהפקות ישראליות. בעוד שוועדת פילבר עצמה מסתמכת על ההחלטה להקים את תאגיד השידור הציבורי כדי לתקן כשלי שוק בשוק השידורים ולהבטיח דרכו תכנים איכותיים, ההצעה הנוכחית היא שהשידורים המסחריים יוכפפו מעתה כמעט לחלוטין לשיקולים כלכליים ופרסומיים. אלא, שמכיוון הקואליציה חוזרים וצצים הקולות לפגוע בתאגיד השידור הציבורי, אם באמצעות דחיית מועד ההשקה שלו ואם באמצעות הכפפה של ההנהלה שלו למינויים פוליטיים. הסכנה היא שכלל גופי השידור במדינה יחלשו ויהפכו לגופי תוכן שיווקי או פוליטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!