דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / בתום פגישת נתניהו ושליחו של טראמפ: מסר חיובי אך מעורפל

בפגישה שארכה כחמש שעות, שוחחו נתניהו וגרינבלט על מחוייבות המדינות לקדם שלום אמיתי ובר קיימא | נושאים שלא הוזכרו בהודעת הסיכום של הפגישה: מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים, סיפוח מעלה אדומים, הבניה בהתנחלויות ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (שני) בירושלים עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב למשא ומתן בין-לאומי בניסיון להניע תהליך מדיני בין ישראל לפלסטינים. לאחר סיום הפגישה, שארכה כחמש שעות, יצאה מלשכת ראש הממשלה הודעה כללית שביטאה נכונות למהלכים בנושא אך לא פירטה כל פעולה או צירי התקדמות קונקרטיים ביחס לתהליך המדיני עם הפלסטינים. ההודעה גם לא כללה כל התייחסות לצעדים כמו סיפוח מעלה אדומים או בניה בשטחי יהודה ושומרון, ואף לא פתרון שתי המדינות והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי, 13 מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי, 13 מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

לפי שעה לא ניתן לדעת בוודאות מהי תוכניתו המדינית של ממשל טראמפ לסכסוך הישראלי-פלסטיני בפרט ולמזרח התיכון בכלל. בהודעה המשותפת לאחר הפגישה נמסר כי נתניהו וגרינבלט "שבו ואישרו את המחויבות המשותפת של ישראל וארצות הברית לקידום שלום אמיתי ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים, שיחזק את ביטחונה של ישראל ואת היציבות באזור". ראש הממשלה אמר לגרינבלט כי הוא מאמין שתחת הנהגתו של הנשיא טראמפ, אפשר יהיה לקדם שלום בין ישראל לכל שכנותיה, כולל הפלסטינים, ושהוא מצפה לעבוד באופן הדוק עם טראמפ לשם מימוש מטרה זו.

גרינבלט אישר מחדש את מחויבותו של הנשיא טראמפ לביטחונה של מדינת ישראל ולמאמץ לסייע לישראלים ולפלסטינים להגיע לשלום בר-קיימא דרך משא ומתן ישיר. בנושא הבנייה בשטחי יהודה ושומרון נמסר כי נתניהו וגרינבלט דנו בנושא בתקווה להגיע לנוסחה שתוביל למטרה לקדם שלום וביטחון.

ביחס להיבט הכלכלי גרינבלט הדגיש כי הנשיא מעוניין מאוד בעידוד צמיחת הכלכלה הפלסטינית ושיפור איכות חייהם של העם הפלסטיני ואילו נתניהו אמר כי הוא "מחוייב לחלוטין להביא לשגשוג בכלכלה הפלסטינית ורואה בכך אמצעי לשפר את האפשרות להגיע לשלום."

גרינבלט, אשר זהו לו ביקורו הרשמי הראשון באזור, צפוי להפגש בהמשך גם עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

ביום שישי האחרון קיימו טראמפ ועבאס שיחת טלפון שלדברי הפלסטינים הוגדרה כחיובית. דוברו של עבאס אמר כי הנשיא האמריקאי הזמין אותו לפגישה בבית הלבן כדי לדון בדרכים לחידוש התהליך המדיני והמשא ומתן, וכי הנשיא הדגיש את מחוייבותו לתהליך שלום אמיתי בין הצדדים. בסביבתו של עבאס הדגישו כי הוא אמר לטראמפ שיתמוך רק בתהליך שלום שיאפשר הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל.

לפני כחודש נפגשו טראמפ ונתניהו בבית הלבן. במסיבת עיתונאים בפתח פגישתם טראמפ לא הביע מחויבות לפתרון מסוים לסכסוך ואמר, "אני יכול לחיות עם פתרון שתי המדינות או מדינה אחת. מה שהצדדים יסכימו עליו". הנשיא האמריקני הוסיף כי "כמו בכל הסכם טוב על הצדדים להתפשר". בשלב שאלות העיתונאים השיב טראמפ לשאלה בנושא ההתנחלויות ואמר כשהוא מישיר מבט לנתניהו, כי הוא רוצה לראות את ישראל ממתנת את הבניה בהתנחלויות כדי להשאיר מרחב להשגת הסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!