דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודאן הדרומית

בעולם / האו"ם: אזרחי סודאן הדרומית גוועים ברעב, הממשלה משקיעה בחימוש

דוח ועדת מומחים מטעם האו"ם קובע כי 100 אלף תושבי המדינה בסכנת מוות מרעב, וכי מספרם עלול לעלות בקיץ ל-5.5 מיליון | מזה שלוש שנים נמצאת סודאן הדרומית במלחמת אזרחים, ומרבית תקציב הממשלה מושקע בפעילות הצבא | ההמלצה: הטלת אמברגו נשק בינלאומי

נשים בדרום סודאן מחכות בתור לחלוקת מזון (צילום ארכיון: AP Photo/Sam Mednick).
נשים בדרום סודאן מחכות בתור לחלוקת מזון (צילום ארכיון: AP Photo/Sam Mednick).
אוריאל לוי

ממשלת סודאן הדרומית משקיעה למעלה ממחצית מתקציבה בנשק וביטחון, בשעה שמעל מ-100,000 מאזרחיה על גוססים למוות מרעב. הגורם המרכזי לרעב הוא החלטת הממשלה לצאת למבצעים צבאיים ברחבי המדינה – כך קובע דו"ח חדש של מומחים מטעם האו"ם.

המומחים, שעקבו אחרי סנקציות האו"ם כנגד המדינה הצעירה בעולם, אמרו כי כמעט מיליון בני אדם בה נמצאים במצב של רעב, ומספר האנשים שיזדקקו למזון צפוי לעלות בחודש יולי הצחיח ל-5.5 מיליון, במידה ולא ייעשה דבר להדביר את משבר המזון.

בדו"ח שנכתב עבור מועצת הביטחון של האו"ם, והועבר גם לסוכנות הידיעות AP, נטען כי על אף עומקו של המשבר ההומניטרי, הפוליטי והכלכלי בו שרויה המדינה, ממשיכה ממשלת סודאן הדרומית להשקיע את מיטב משאביה ברכישת נשק עבור כוחות הצבא SPLA, הנאמנים לנשיא סלבה קייר.

חיילי ה-SPLA בסודאן הדרומית (צילום ארכיון: AP Photo/Pete Muller).
חיילי ה-SPLA בסודאן הדרומית (צילום ארכיון: AP Photo/Pete Muller).

המומחים קראו למדינות החברות במועצת הביטחון להטיל אמברגו נשק על דרום סודאן. כמו כן המליצו להטיל סנקציות אישיות על האישים המזיקים למאמצים לקדם שלום ולספק סיוע הומניטרי. בנוסף קראו מחברי הדו"ח למועצת זכויות האדם של האו"ם להקים וועדת חקירה בינלאומית, שתחקור את הפשעים החמורים שבוצעו במהלך המלחמה בדרום סודאן.

שטחי סודאן הדרומית עשירים בנפט, ו-97% מתקציב ממשלתה מגיע מרווחי הזהב השחור. בין החודשים מרץ לאוקטובר 2016 הרוויחה דרום סודאן 243 מיליון דולר ממכירת נפט, אך במקום להשקיע כספים אלה במלחמה ברעב, היא השקיע את מרביתם ברכישת נשק.

בתוך כך הזהיר באבר באלוך, דובר סוכנות הפליטים של האו"ם (UNHCR) כי "הרעב הנוצר כתוצאה מהמלחמה ומהבצורת בסודאן הדרומית מניע את משבר הפליטים המתגבר במהירות הגבוהה ביותר בעולם".

לפני חודש הוכרז רעב במדינת יוניטי שבסודאן הדרומית, זו הפעם הראשונה מזה שש שנים בה מוכרז רעב בעולם. ממשלת סודאן הדרומית והאו"ם דיווחו כי 100,000 בני אדם גוועים ברעב, בעוד כמיליון נוספים על סף רעב. לפי נתוני האו"ם, שישה מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.9 מיליונים (כ-40% מאוכלוסיית המדינה) מצויים בסכנת רעב קשה.

סודאן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש וחצי שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה לכוחותיו למרוד בה. צבא סודאן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: אנשי שבט הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד אנשי שבט הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כחצי שנה כי לפחות 300,000 קרבנות נהרגו בסודן הדרומית מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, כ-2 מיליון בני אדם נעקרו מביתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!