דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיראק

בעולם / הסמל של דאע"ש: צבא עיראק מתקרב למסגד שסימל את עליית הארגון

מסגד אל-נורי, בו הכריז אבו באכר אל-בגדדי בשנת 2014 על הקמת ה"הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", נמצא במרכז העיר העיראקית מוסול, אותה מנסה בחודש האחרון צבא עיראק לשחרר מידי דאע"ש | מאות אלפים נמלטו עד כה מבתיהם באזור

ילד רוכב על אופניים בשכונה ששוחררה מדאע"ש במוסול מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
ילד רוכב על אופניים בשכונה ששוחררה מדאע"ש במוסול מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
אוריאל לוי

צבא עיראק נלחם בדאע"ש 'מבית לבית', בתוך העיר העתיקה של מוסול. כחודש לאחר פתיחת המערכה על חציה המערבי של העיר השניה בגודלה בעיראק, הגיע הצבא העיראקי השיעי לליבה של מוסול, שם הוא מנסה לשחרר בין היתר את מסגד אל-נורי, בו הכריז אבו באכר אל-בגדדי בתחילת הרמדאן של 2014 על הקמת "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם" תחת דגלה של "המדינה האסלאמית". הקרבות בסמטאות הצרות והצפופות של העיר העתיקה אכזריים למדי לשני הצדדים.

https://twitter.com/iraqi_day/status/843871238917406720

חיל האוויר האמריקאי הפציץ אתמול (שני) ממטוס B-52 את מפקדת דאע"ש במרכז העיר מוסול. במקביל, דווח כי 36 מחבלים של דאע"ש ו-13 רכבים בהם השתמשו, חוסלו אתמול. במקביל, שר הפנים העירקאי הודיע אתמול כי 9 שוטרים עיראקים, ביניהם קצין בדרגת קולונל, נחטפו בידי דאע"ש במערב מוסול.

בהפוגה קלה שהייתה בקרבות ביום שבת האחרון, נמלטו על נפשם אלפי אזרחים עיראקים, מהשכונות שבשליטת דאע"ש לאזור שנכבש בידי הצבא העיראקי. לפי נתוני האו"ם, בסביבות 330 אלף אנשים נעקרו ממוסול וסביבתה מאז ה-19 באוקטובר, עת החלה המערכה הצבאית האחרונה במערב מוסול. האו"ם הזהיר אתמול כי 320 אלף אזרחים נוספים עשויים להמלט מהקרבות בשבועות הקרובים.

בתחילת השבוע דווח כי שמונה נערות יזידיות, שהוחזקו כשפחות על ידי מחבלי דאע"ש שוחררו במערב מוסול. כזכור, יותר מ-3,000 יזידיות עדיין בשבי דאע"ש.

יותר מ-750 אזרחים נהרגו או נפצעו במהלך הלחימה במערב מוסול בחודש האחרון, מרביתם נפגעו מהפצצות ארטילריה של צבא עיראק, ובהפצצות אוויריות של צבא עיראק והקואליציה בהובלת ארה"ב, כך מסר גורם רפואי רשמי המצוי בשדה הקרב לסוכנות הידיעות A.P. ארגון אחר, היושב בלונדון ועוקב אחר ההתרחשויות, מאמין שהמספר גבוהה מזה בהרבה, וטוען כי הוא תיעד לפחות 300 מקרי מוות של אזרחים בחודש האחרון. בצידה המזרחי של מוסול, נהרגו כ-1,600 אזרחים ביותר מ-100 ימי לחימה, מתוכם למעלה מ-1,000 נטבחו בידי דאע"ש.

https://twitter.com/iraqi_day/status/843558248921907200

הרשויות העיראקיות נמנעות מלפרסם נתוני אמת על מספר החיילים העיראקים שנפלו בקרבות השונים. דאע"ש טוענים כי בחודש האחרון הרגו 1,300 לוחמים עיראקים, וכי הם הוציאו 80 פיגועי התאבדות. לפי הערכות, הצבא העיראקי איבד עד כה כבר אלפי חיילים בלוחמה על מוסול, שנכבשה על ידי דאע"ש תוך יומיים בלבד בתחילת יוני 2014.

הקרע בתוך האיסלם

כיבוש העיר מוסול על ידי צבא עיראק מלבה את הקרע השיעי – סוני במדינה השסועה. בשבועות האחרונים הופצו ברשתות החברתיות סרטונים המציגים את לוחמי צבא עיראק, שיעים ברובם, מתעללים באזרחים סונים, מכים אותם ומוציאים אותם להורג. במתקפה על מערב העיר משתתפים גם לוחמי המיליציה השיעית, 'חש'ד על שעבי', שידועה ביחסה האכזרי לאוכלוסיה הסונית, מה שמגביר את המתחים בין הזרמים במדינה.

מוסול, בה רוב סוני, היא המעוז הגדול האחרון של דאע"ש בעיראק והעיר הגדולה ביותר שהצליחו כוחות הארגון הרצחני לכבוש. לאחר שכבש את מוסול, החל דאע"ש לבצע בה פשעים נגד האנושות שכללו מעשי טבח באזרחים נוצרים, יזידים ושיעים. לאחרונה נחשף סמוך לעיר בור הריגה שבו טמונים גופותיהם של כ-4,000 בני אדם שנרצחו על ידי דאע"ש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!