דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בין מטרודן לאגד

דרישת המדינה להוצאת קווים נוספים של אגד למכרז, העלתה בי שוב מחשבות על העסקה קבלנית. ולמה העסקה קבלנית דווקא? הרי אגד עצמה חברה פרטית, וכך גם כל חברת תחבורה ציבורית אחרת. ובכל זאת.

"עובד קבלן הוא כל מי שהמדינה נהנית מכוח העבודה שלו, שכן היא או הוא תורמים למשילות שלה ולעמידה שלה בחוזה מול אזרחיה, אך המנגנון המדינתי מסרב לפקח על תנאי ההעסקה שלו, למנות אותו ולהבטיח הכרה במיומנות, בניסיון ובידע שלו, תוך העדפה להפחית עלויות באמצעות שיטוח שכרו". – מאז שקראתי את ההגדרה הזו של פרופ' אורלי בנימין, בכתבתם של יניב ואסף כאן באתר, היא לא יוצאת לי מהראש.

כשהייתי בשנת השירות, קומונר בנוער העובד במחוז שרון בשנת 2006, קבוצה של בני נוער חניכי התנועה במחוז החליטו להעלות לגמרי בכוחות עצמם את המחזה "גיבור מעמד הפועלים" של יהושוע סובול, לקראת האחד במאי.

כך התוודעתי למאבק עובדי מטרודן, כשנתיים קודם לכן, על הזכות להקים ועד עובדים, מאבק שנגמר בריסוק טוטאלי, לאחר שמשרד התחבורה ועיריית באר שבע הפעילו את כל כוחם לשבירת השביתה הממושכת של העובדים, בין היתר באמצעות שכירת חברות היסעים שיחליפו אותם.

סובול היה בין אנשי הרוח שהגיעו לבאר שבע בימי המאבק לחזק את העובדים, ולאחר כישלון המאבק כתב את המחזה. במחזה, בבר, נהג אוטובוס ותיק ומוערך, מצליח למנוע אסון, להסיט את האוטובוס ברגע האחרון, ולמנוע דריסה של ילדה שהתפרצה לכביש. אולם מנהל החברה בוחר לפטר אותו בטענה שהסיבה לתאונה היתה שנרדם, זאת על אף שהורה לו בעצמו להגיע למוסך החברה עם בלמים מקולקלים.

המחזה מספר את סיפור תהליך הפרטת התחבורה הציבורית בישראל. החלפתם של נהגים ותיקים ובעלי ניסיון ותנאים בנהגים צעירים וזולים, על החיסכון בשורת הרווח באמצעות קיצוץ בדברים הזמינים ביותר לקיצוץ – שכר העובדים ותנאי הבטיחות. וכולו מבוסס על סיפורים אשר שמע וליקט סובול באוהל השביתה של עובדי מטרודן.

בעת הפיילוט לקראת השקת אתר זה, בינואר שנה שעברה, התרגשתי מאוד לכתוב על הצלחת ניסיון נוסף של התארגנות במטרודן. 13 שנה אחרי המאבק המצלק ההוא, קמו עובדים אמיצים לקחו שוב את גורלם בידיהם, והצליחו, או לפחות כך חשבו להכריע ולהגיע לכדי הסכם קיבוצי.

אבל אז צץ אותו מנגנון 'שיטוח שכר' כפי שהגדירה זאת בנימין, וחשף את פרצופו המכוער. בדיוק שנה לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי – חברת מטרודן לא ניגשה למכרז על הפעלת קווי האוטובוס בבאר שבע, והוחלפה על ידי חברת דן באר שבע. הנהגים כמובן – נותרו אותם נהגים. כולם, למעט שלושת חברי הוועד הקודם שהחברה החדשה סירבה לקלוט אותם. כולם נקלטו בחוזה אישי, וההסכם הקיבוצי במטרודן נעלם כלא היה. קבוצה נוספת של עובדים נאבקים בימים אלה ממש, שוב, לחתימת הסכם קיבוצי בחברה החדשה.

נראה שכך רוצים לראות זאת במשרד התחבורה, זו 'התחרות' שהם מעוניינים לקדם – תחרות ברמיסת מעמד נהג האוטובוס בישראל, כשגם כך חסרים למעלה מ-3,000 נהגי אוטובוס בישראל. מטרתם – להוציא כמה שיותר נתחים מהתחבורה הציבורית בישראל מידיהן של החברות המאורגנות, ולהשליט בהם את הסדר של מכרזים חוזרים ונשנים המונעים מעובדי התחבורה הציבורית לעולם ועד – ביטחון תעסוקתי, רצף העסקה, יצירת ותק, זכות התארגנות וניהול יחסי עבודה קיבוציים. בקצרה – מנגנוני שיטוח שכר שתכליתם הפיכת נהגי האוטובוס בישראל לעובדי קבלן.

החלק הראשון מההצגה גיבור מעמד הפועלים אשר עלתה במחוז שרון של הנוער העובד והלומד ב-2006. יתר החלקים זמינים ביוטיוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!