דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי עבודה

יחסי עבודה / שביתת פתע: עובדי נמלי חיפה ואשדוד עזבו את עבודתם במחאה

העובדים מוחים על העדר התקדמות בהבטחת מעמדם של עובדי דור ב' אחרי פתיחת הנמלים הפרטיים | הנהלת נמל אשדוד: "הפרה בוטה של ההסכמים והצווים" | ההסתדרות: "תוצאה של סחבת בלתי נגמרת שעליה מנצח מלמעלה שר התחבורה ישראל כ"ץ"

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים בנמלי אשדוד וחיפה עזבו היום (שלישי), במפתיע, את עבודתם, באופן המשבית את פריקת האניות. זאת, במחאה על העדר התקדמות בהבטחת מעמדם של עובדי דור ב' אחרי פתיחת הנמלים הפרטיים. על פי דיווח באתר גלובס, הצעד החריף תוכנן בפגישה שקיימו בשבוע שעבר חלק ממזכירי הוועדים של אשדוד וחיפה, ומטרתו היא להבטיח להם הגנה מפני פיטורים, בדומה לזו ממנה נהנים עובדי דור א' מתוקף הסכם שנחתם ב-2005.

התאחדות התעשיינים הגישה לפני שעה קלה לבית הדין הארצי בירושלים, בקשה למתן צו מניעה דחוף נגד השביתה בנמלים. בבקשה לצו, ההתאחדות מבקשת מבית הדין להורות לעובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לשוב באופן מיידי לעבודתם הסדירה, לא לשבש את העבודה ולא לקיים שביתה או עיצומים מכל סוג שהוא. כמו כן מבקשת ההתאחדות מבית המשפט להורות למדינה ולהסתדרות הכללית לנהל החל מהיום, וללא כל דיחוי, משא ומתן רציף ואינטנסיבי במטרה למצוא פתרון למשבר, תחת חסות בית הדין.

בתחילת חודש פברואר, במהלך דיון בשאלת היציגות של ההסתדרות הלאומית בנמל אשדוד, התייחס בהרחבה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לסוגיית עובדי דור ב' בנמל – עליה ביקשה ההסתדרות להשביתו, ושלטענת מספר חברי ועדים, הביאה אותם לעבור להסתדרות הלאומית. לדבריו, כבר בסמוך לחתימת הסכם העקרונות עם המדינה בינואר 2016 התגלעה מחלוקת חריפה בין הסתדרות למדינה בעניין זה. סלע המחלוקת, לטענתו, היה דרישת ההסתדרות להגן על כלל העובדים ולא להתנות זאת ביישום ההתייעלות.

בבית הדין הבהיר ניסנקורן כי לכל אורך הרפורמה ההסתדרות נהגה אחריות וכיבדה את החלטות בית הדין שאוסר עליה לשבות מזה שלוש שנים, זאת בשעה שהנמלים החדשים נבנים מול עיני העובדים בנמלים הקיימים. בתגובתה לשביתה היום, הדגישה ההסתדרות כי תשמור על הוראות החוק. בית הדין לעבודה דן עדיין בבקשה שהגישה לנקיטה בצעדים ארגוניים, באופן חוקי, על הנושאים הנתונים במחלוקת במטרה להכריע אותם.

רק לאחרונה איים שר התחבורה ישראל כץ על אגד כי במידה ולא תיישם את הרפורמות שהמשרד מבקש לכפות עליה, יעשה לה "כפי שנאלץ לעשות בנמלים ובמקומות אחרים". אחד מעובדי הנמל טען בפני עיתון כלכליסט כי אמירה זו הייתה אחד הזרזים למהלך ההשבתה הבוקר.

הנהלת נמל אשדוד מסרה כי היא רואה בחומרה רבה את ההשבתה שמהווה, לטענתה, הפרה בוטה של ההסכמים והצווים. הנהלת הנמל הוסיפה שהיא מתכוונת לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להחזיר את הנמל לפעילות מלאה במהלך השעות הקרובות.

"ההחלטה על פתיחת שביתה מהווה פגיעה בשמם של עובדי הנמל. צר לנו שישנם גורמים שעושים דין לעצמם זהו שימוש ציני ופוגעני בעובדי הנמל" נמסר מהנהלת נמל אשדוד, "אנו נפעל באמצעים משפטיים ובדרכים נוספות כדי לסיים את השביתה בהקדם".

מההסתדרות נמסר כי "המציאות שאנו רואים היום בנמלים היא תוצאה של סחבת בלתי נגמרת שעליה מנצח מלמעלה שר התחבורה ישראל כ"ץ. למעלה משלוש שנים העובדים מטורטרים ונמצאים באי-ודאות תעסוקתית לגבי עתידם, רק בגלל הסירוב העיקש של השר לעגן את זכויותיהם בהסכם. שר התחבורה שמשקיע מאמצים כבירים כדי לדאוג לנמלים הפרטיים ולהפקידם בידי הטייקונים, נוהג בדרך כוחנית, תוך זריעת ייאוש וניסיון לשסות את העובדים אחד בשני במטרה להתסיס את השטח. ההסתדרות תמשיך לגבות את העובדים במאבקם, אך הכול כמובן תוך שמירה על הוראות החוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!