דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיעוד

בתי אבות / דיון נוסף במצוקת כוח האדם במוסדות גריאטריים: האם צפוי שינוי?

בעיית כוח האדם בבתי אבות סיעודיים עלתה לכותרות אבל עד כה אין החלטות מעשיות | נציגת האוצר: "שוקלים שכר מינימום ענפי" | ח"כ אמסלם: "אדם ממורמר על מה שמשלמים לו. איפה הוא יוציא את התסכול?"

מטפלת בבית אבות סיעודי, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
מטפלת בבית אבות סיעודי, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הפנים וועדת הבריאות והרווחה קיימו אתמול (רביעי) דיון על מצוקת כוח האדם במוסדות הגריאטריים. הנושא זה כבר נדון מספר פעמים בוועדות שונות, אבל עד כה לא נרשמה התקדמות משמעותית בתחום, הסובל מחוסר בכוח אדם ומתנאי שכר נמוכים. בדיון אתמול אמרה נציגת האוצר כי נשקלת האפשרות להנהיג שכר מינימום ענפי כדי לקדם את תנאי השכר בענף, שרוב העובדים בו משתכרים שכר מינימום.

את הדיון שהתקיים אתמול סיכם יו"ר ועדת העבודה אלי אלאלוף בכך שהוועדה תקיים ישיבת מעקב כל שלושה חודשים, בנוסף קרא אלאלוף למנהל אגף הגריאטריה במשרד הבריאות, אהרון כהן, "לקחת בצורה מאד קשה את חוסר הפיקוח" ואמר "יש לך אחריות ישירה על רמת השירות שלך. תבדוק את מי לא שלחת, מי דיווח לא נכון, מי זייף דוחות, מי לא תיקן ולא חזר באותו יום לברר מה קורה. חייבים לקבל יותר אחריות ויוזמות ולפקח יותר טוב". בנוסף ביקש אלאלוף מרשות האוכלוסין "לבדוק הכשרתם של שוהים בלתי חוקיים למטפלים, לפחות עד שיגיעו 2,500 העובדים הזרים המובטחים. הוועדה קוראת למשרד הבריאות לפתוח קורס אחיות מעשיות בשפה הערבית כדי להכשיר נשים ערביות למקצועות הסיעוד. אני לוקח על עצמי אישית לשבת עם משרד האוצר על התעריף המשולם לבתי האבות. אני מתחייב להביא דיווח תוך 3 חודשים, ומקווה גם לתוצאות".

דוד אמסלם, יו״ר ועדת הפנים של הכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
דוד אמסלם, יו״ר ועדת הפנים של הכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

עוד אמר אלאלוף בדיון, "את בעיית כוח האדם במוסדות גריאטריים ניתן לפתור אם יביאו עובדים זרים ובמקביל גם יכשירו אחיות מעשיות". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר, "תגברנו בסיוע נציבות עובדי המדינה את הבקרות של המפקחים על בתי האבות. היו לנו 600 בקרות בשנה. עכשיו נוסיף עוד שתי בקרות פתע בכל מוסד, בשעות לא שגרתיות. יש לנו 80 פקחים ב-60 משרות. ואנו בהליך הוספת 20 תקנים, שעשרה מהם כבר אוישו. יש עבודת מטה עם היועץ המשפטי שבוחנת התקנת מצלמות בכל בתי האבות. בנוסף, מתקציב המשרד נגדיל את התקינה של העובדים הסיעודיים. כבר השנה נוסיף חצי תקן לכל מחלקה. התקציב לזה 20 מיליון מתקציב המשרד. הכשרנו 200 אחיות מעשיות. צריך 800, ונכשיר 800".

יו"ר איגוד בתי האבות התייחס למחסור באחיות מוסמכות ואמר "בעבר משרד הבריאות דרש ש-25% מהאחיות יהיו מוסמכות. כדי לתת שירות טוב יותר שינו את הדרישה ל-60% מוסמכות. אין למצוא 60% מוסמכות. צו השעה שהמינון יצומצם עד שיהיו עוד אחיות מוסמכות. לגבי המצלמות – אם יוחלט על חובת התקנה, אני מבקש שהמשרד יוציא מכרז. זה יעלה 50 מיליון. יש לנו ניסיון מר מאד. יתמחרו את זה במאה שקל בתעריף. גם כך התעריף בחסר של 30%".

דברים אלו נאמרו ביחס לטענות המועלות מזה זמן על ידי בתי האבות. לטענתם משרד הבריאות קובע תעריף נמוך ביחס להוצאות עבור יום אישפוז. התעריף הוא הסכום על פיו מתכווננת כל המערכת הכלכלית של הסיעוד – סך התשלומים למוסד מחברות הביטוח, ההשתתפות העצמית, משרד הבריאות וגופים ציבוריים נוספים. קביעת התעריף בחסר מחייבת את בתי האבות לקצץ כל העת בשירותים או להיכנס לגרעון.

יעל לינדנברג ממשרד האוצר אמרה שלפני חודש הקים המשרד צוות יעודי ממשלתי, לדבריה "זה נושא שנבחן הרבה זמן. ראש הצוות הוא הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד הבריאות", והתזמון, חשיפת פרשת בית האבות בחיפה, הוא מקרי בלבד. בנוסף אמרה לינדנברג כי, "האוצר שוקל להנהיג שכר מינימום ענפי ולעודד כעבודה מועדפת וגם איך מעודדים אוכלוסיות מעוטות השתתפות בשוק העבודה להצטרף. ברור שהשכר מייצר מחסור". יו"ר ועדת הפנים ח"כ אמסלם פנה לנציגת האוצר ואמר, "קיימנו דיון בוועדת הפנים לפני שנה. גם ח"כ אלאלוף קיים כמה דיונים בנושא. את אומרת לי שלפני חודש הקמתם צוות. אתם מתקצבים אותם שנים. מי יבוא לעבוד בשכר מינימום? אדם ממורמר על מה שמשלמים לו. איפה הוא יוציא את התסכול? ואתם הקמתם צוות שיישב בעוד חודש ויוציא מסקנות עוד שנתיים? אתם לא רואים שחסרים עובדים?"

היום התייחס שר האוצר משה כחלון לבעיה הקיימת בתחום הסיעודי ואמר כי זה אחד הנושאים בהם צפוי להתרחש שינוי בזמן הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!