דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וביטחון / הרמטכ"ל: "האיום התת קרקעי הוא איום חמור ביותר, אך לא קיומי"

הרמטכ"ל גדי אייזינקוט, ממפה את האיומים האסטרטגיים על מדינת ישראל. איום המנהרות, עליו דובר רבות בעקבות דוח מבקר המדינה האחרון, על אף חומרתו, אינו נמנה עליהם | "לא צריך להלך אימים על התושבים", מדגיש אייזינקוט

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בועדה לביקורת המדינה (צילום: יונתו זינדל/ פלאש 90).
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בועדה לביקורת המדינה (צילום: יונתו זינדל/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בוועדה לביקרות המדינה שהתקיימה אתמול (רביעי) התייחס הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, לדו"ח מבקר המדינה על איום המנהרות לפני ובזמן מבצע צוק איתן ואמר כי "האיום התת קרקעי הוא איום חמור ביותר, אך זה לא איום קיומי ולא איום אסטרטגי. לא צריך להלך אימיים על התושבים." אייזנקוט המשיך והשוווא את איום המנהרות לאיום טרור הבודדים מהשנתיים האחרונות, והסביר כי גם הוא לא היה "איום קיומי" למרות שהיה "חמור מאוד".

כזכור, דו"ח מבקר המדינה שפורסם בסוף פברואר, מתח ביקורת על ההערכות המודיעינית של צה"ל כלפי איום המנהרות, בדוח צוין כי, "רצועת עזה לא הוגדרה כ'מדינת יעד'". וכן למרות שחומרתו של איום המנהרות היה ידוע זה מכבר, "לא הוצב האיום בראש סדרי העדיפויות המודיעיניות של כל האמונים על הנושא – לרבות, אמ"ן ושב"כ". על פי הדוח, "איום המנהרות, כנושא בפני עצמו, כאמור נותר בחוץ, וזאת אף על פי שהיה איום משמעותי ומתפתח מרצועת עזה שהוגדר כאסטרטגי לאורך השנים על ידי קברניטים שונים".

על כך הגיב הרמטכ"ל ואמר כי "בזמן צוק איתן צה"ל התמודד עם למעלה מ-30 מנהרות, להבנתנו כשליש חדר למדינת ישראל. כתוצאה מהיכולת הזאת הצליח חמאס להרוג 13 חיילים ולבצע פעולות בשטחנו. צה"ל תקף יותר מ-30 מנהרות, זה לא יכול להתרחש אם לא היה מודיעין ברמה גבוהה."

"גם בזמן אמת וגם היום, האיומים של צה"ל הוא למול 5 חזיתות. כשמעל כל זה יש את מטריית האיום האיראני על תוכנית הגרעין, על התעשייה הצבאית האיראני איום התת קרקע של איראן והפעלת השליחים בסוריה לבנון ועזה. בכל נק' זמן המצב מחייב תיעדוף של האיומים."

כמו כן התייחס הרמטכ"ל לשינויים משמעותיים שהתרחשו לאחר המבצע וביניהם הגברת התיעדוף של האיום מעזה כמו האיום מלבנון, "מאז צוק איתן הפננו משאבים גדולים מאוד, תיעדפנו את האיום של מנהרות באופן משמעותי, תיעדפנו יחידות, העברנו תקציבים 1.2 מיליארד שקלים כדי לתת מענה טוב יותר והחלטת ועדת חו"ב להקים מכשול בעלות של 3 מילארד שקלים."

שינוי נוסף שחל הוא המדיניות שנוקט צה"ל כלפי ירי רקטות לעבר ישראל, שהוחמרה לאחר המבצע. על כך אמר הרמטכ"ל כי "מאז צוק איתן אנחנו מפעילים מדיניות תגובה לא מידתית. המסקנה מ'צוק איתן' הייתה שצריך לגלות חוסר סובלנות מוחלט להפרות של השקט. היעדים שמותקפים הם משמעותיים מאד, אנחנו כבר לא יורים על דיונות. הותקפו מאות מטרות מאז 'צוק איתן'".

ביום ראשון התקיים דיון של הראשות של הוועדה לביקורת המדינה בה דחה יוסי כהן, ראש המל"ל, את הטענות כי השרים לא היו חשופים לכל הפרטים שהיו נחוצים להם, כמו שנכתב בדו"ח כי "לא התקיים דיון אמיתי בסוגיית המנהרות והשיח על כך הוגבל ל"אמירות כלליות ומשפטים בודדים – גם אם לא הייתה כוונת הסתרה, לקבינט לא הוצג איום המנהרות במפורט".

דיון נוסף על דו"ח המבקר יתקיים בנוכחות ראש הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!